Tidligere hadde vi ikke noe eget fagspråk for relasjonene på arbeidsplassen. Med ICDP1-programmet (International Child Development Program), som er utarbeidet av psykologiprofessor Karsten Hundeide (2004), har vi imidlertid fått en samspillhåndbok med tre forskjellige dialogformer, som utgjør kjernekomponentene i relasjonsbasert ledelse.

Denne artikkelen er kun åpen for medlemmer av Nettverket! for SFO.

For å lese hele artikkelen må du logge inn (øverst til høyre i menyen).
Dersom du ikke er medlem må du melde deg inn for å få full tilgang.

Relasjonsbasert ledelse - En guide til ledelse med hjerte og hjerne

Hjertet er vårt følelsesmessige anker. Det er der vi føler tillit og engasjement overfor oppgaver og relasjoner på arbeidsplassen. Hvis relasjonene er svake eller mangler helt, slutter hjertet å banke for oppgaven, og engasjementet og tilliten blir mindre.

Les mer >>

Relasjonssirkelen

Hvordan er den relasjonelle avstanden mellom deg som leder og dine medarbeidere. Kan også brukes for barneveiledere som ønsker å se på hvordan deres relasjon til barn på basen er.

Les mer >>

Samspilltema 8 Skap rammene – veilede medarbeideren trinn for trinn

Du skal beskrive tydelig hva du forventer og gi klare instrukser.

Les mer >>

Samspilltema 5 Fang medarbeiderens oppmerksomhet ... om oppgaveløsingen

Det er en viktig lederoppgave å sørge for at arbeidsoppgavene blir løst og at medarbeiderne har fokus på oppgavene.

Les mer >>

Egenevaluering

Verktøy for egenevaluering

Les mer >>

Samspilltema 3 Inviter til samtale – lytt og svar (forstå)

En følsom leder lytter ikke for å svare – men for å forstå.

Les mer >>

Samspilltema 7 "Utvid" oppgaveløsingen – utdyp og forklar

Alle mennesker prøver hele tiden å skape mening i møtet med omverdenen.

Les mer >>

Samspilltema 6 Hold på medarbeiderens oppmerksomhet – vis følelser og entusiasme

Ved å vise følelser og entusiasme når du beskriver oppgaven, vil opplevelsen bli tydeligere for medarbeideren.

Les mer >>

Samspilltema 1 Vis positive følelser og glede overfor medarbeideren

Det er viktig for medarbeiderne dine at de opplever å bli møtt på en positiv måte av deg som leder.

Les mer >>