Boka handler om lek, læring og overganger. Både barnehage, skole og skolefritidsordning er omtalt både i kapitler hver for seg og felles. Hovedperspektivet i boka er likevel hvordan barn opplever helhet og sammenheng mellom de tre institusjonene.

Sigurd Aukland (medforfatter) om boka:

Bokas perspektiv på skolefritidsordningen er i hovedsak slik:

Skolefritidsordningen skiller seg fra skolens undervisningsdel som frivillig, foreldrebetalt og kunnskapsrettet. I skolefritidsordningen skal barn få leke, utfolde seg og motta tilsyn før og etter undervisningstimene. Tross disse forskjellene skal SFO være en viktig del av den helheten barna skal oppleve mens de er på skolen. Mange steder opplever barna at denne helheten fungerer, mens det andre steder mer oppleves det mer som et brudd og som to ulike verdener.

Tilbudet i SFO skal gi mening, støtte læring, gi stimulans og ha en sosialpedagogisk forebyggende funksjon. Tilbudet skal også være en integrert del av barnas skolegang. Samtidig har myndighetene bestemt at skolefritidsordningen ikke skal være et undervisningstilbud. Paradoksene er mange. Å avdekke kjernen i skolefritidsordningen sitt mandat og ta pulsen på praksis er ikke lett. 

Bestill boka i sfobutikken6-årsreformen skal evalueres. Det er på høy tid. Det er nå 23 år siden 6-åringene gikk over i skolen. Og vi kan vel lett slå fast at flere sider av reformen ikke ble som forventet. Intensjonen om å sikre barnehagepedagogikkens plass i skolen er for eksempel ikke blitt realisert. I disse dager arbeides det medl ny rammeplan for skolefritid. Mål, innhold, arbeidsmåter og organisering rundt 5- og 6-åringer er fremdeles i støpeskjeen. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Les mer om boken og bestill her:

 http://www.sfobutikken.no/bookbb.asp?BookID=1747

Skolefritidsordningen er omtalt i mange offentlige dokumenter (som stortingsmeldinger) de siste 20 årene. SFO har vært omtalt som et tilsyns-, kultur- og fritidstilbud med stort rom for barnas frie lek og medbestemmelse.  Slik sett ligner skolefritidsordningens pedagogiske grunnideer mer på barnehagens enn skolens. Mange 6-åringer finner seg dermed kanskje mer til rette i skolefritidsordningen enn i skolens undervisningsdel?

De konkrete føringene og kravene til skolefritidsordningen har vært få. Mye av organiseringen og innholdet i skolefritidsordningene er blitt utviklet av de ansatte selv. Derfor er også mangfoldet stort. Mens noen legger vekt på den estetiske dimensjonen, barns medbestemmelse, lek og verkstedsorganisering, bærer skolefritidsordningen andre steder sterkt preg av å være en forlengelse av skolen. Mens grunnideen er «lek og læring gjennom deltakelse», er det disse stedene blitt mer «læring ved tilegnelse». Skolefritidsordningen er i skvis. I skolefritidsordningen kommer ulike ideologer og ulike syn på barn godt fram.

Så hva skal skolefritidsordningen være? Gir den nye rammeplanen svaret? Spørsmålene er mange: Greier vi å opprettholde betydningen av leken? Greier vi å skille mellom barns medvirkning og barns medbestemmelse? Endres SFO fra å ha et klart sosialpedagogisk læringssyn til et mer kunnskapspreget læringssyn? Hva med voksenrollen? Er det gode omsorgspersoner eller fagspesialister skolefritidsordningen trenger? Er planene gode nok, og er kommunene for lite eller for mye på banen? Og hvor viktig er det at SFO er et fristed for mange barn? Og er det viktig at SFO støtter opp om skolens aktiviteter og innhold, eller er det viktigste at skolefritidsordningen tar vare på og videreutvikler sin egenart?

 

Flere artikler innen Fra barnehage til skole/SFO

Foreldremøter i halve august

Hei, jeg leste med glede om Kjelsås’ møte med de minste barna. Veldig bra! Jeg fikk lyst til å fortelle litt om hvordan vi på Uranienborg har mottatt førsteklassinger de siste årene.

Les mer >>

Velkommen til SFO, hva kan du ’a?

6 åringene ankommer snart basene. Nå vil en vellykket oppstart handle mye om hvordan du møter barn og foreldre. Her er noen gode ord som kan kan hjelpe deg på veien. Lykke til!

Les mer >>

"Adle ska me"

Dette er en invitasjon til alle foreldre med barn som skal begynne i 1.klasse på Vardenes skole i august. Slik startet SFO-leder Øystein Vihovde, Vardenes SFO, Stavanger sitt brev til de nye foreldrene første gang i 2015.

Les mer >>

En liten historie om samarbeid

Janne er SFO-leder ved Østensjø SFO. I Oslo har SFO’ene vært en kasteball mellom bydel og skoleetat helt siden starten av 90-tallet. Uansett hvor SFO er organisert er den kompetansen som SFO innehar viktig for helheten. Det er denne historien til Janne et eksempel på:

Les mer >>

Det første året på SFO

Ett nytt og spennende SFO år nærmer seg. Barn og foresatte på 1. trinn skal bli bedre kjent med SFO i disse ukene med oppstart. Disse barna skal vi lære å kjenne, vi skal skape trygghet og tillit, utvise omsorg og bidra med å skape vennskap.

Les mer >>

God SFO-start = god skolestart

Vi har alle, både ansatte på skole og SFO, foreldre og barna selv et sterkt ønske om at skolestarten og starten på SFO-året skal bli best mulig. Selvsagt gjelder dette alle barna, men kanskje spesielt de nye som skal begynne i 1. klasse.

Les mer >>

Vennskap er viktigst

Dannelsen av et sosialt felleskap med andre barn og voksne står sentralt i den nye rammeplanen for SFO, og hvert enkelt barn skal få en opplevelse av å høre til. Slik sørger vi for at det er trygt og godt å være på SFO.

Les mer >>

Den (vanskelige) gode overgangen fra barnehage til skole og SFO

Samarbeidet mellom skole, SFO og psykologtjenesten i kommunen gir førsteklassingene ved Østre Halsen skole i Larvik gode forutsetninger for en trygg og forutsigbar skolestart.

Les mer >>

Innspill fra en mor

Nå legges grunnlaget for et godt SFO-liv for nye barn på vei inn porten. Innspillet kom fra en mor til et nettmøte jeg hadde i Dagbladet etter et oppslag om SFO.

Les mer >>