Forleden ble jeg spurt, hva er du spesielt god til, som pedagog? Mitt korte svar er å bygge relasjoner til barn. Det lange svar kommer her.

Dårlige relasjoner mellom barna

Jeg husker en jente jeg kjente, hun het Nora. For Nora var dagene i SFO ofte ikke lett å komme godt gjennom. Hun hadde ikke mange gode relasjoner. Hun ville leke med de andre barna, men de trakk seg unna på grunn av hennes temperament, sinne og destruktive oppførsel.

Jeg var pedagog på Nora’s fritidshjem her i Danmark-

Negativ relasjon også til pedagogen

Jeg ble frustrert, da jeg etter en stund oppdaget at jeg ubevisst begynte å trekke meg bort fra Nora. Mange foreldre var også negative på den ene eller annen måte. Når jeg gikk Nora i møte og jeg kunne se den overfladiske rasende pust, høre henne gråte eller nok en gang gikk mellom en slåsskamp, så hadde jeg forventet at akkurat dette skulle skje. Jeg tok meg selv i å vente på at hun reagerte negativt for det gjorde Nora jo alltid, for sånn er jo Nora.

Å bryte en negativ sirkel

Jeg hadde innsett at dette var blitt min og Nora’s virkelighet. Jeg bestemte meg for at vår relasjon skulle endres. Det var jeg, som var pedagogen, det var jeg som var den profesjonelle, det var jeg, som hadde ansvaret for å skape en god relasjon.

Derfor begynte jeg aktivt og bevisst å være positiv i hvert møte jeg hadde med Nora. Hver gang hun gjorde noe, som ikke var negativt om det så bare var at hun gikk forbi meg så anerkjente jeg henne positivt. En bemerkning om at det var fint at hun var her, klapp på skulderen eller et smil. Til å begynne med virket det kunstig og unaturlig fordi jeg skulle være så bevisst om mine handlinger. Gradvis ble den positive relasjonen den naturlige.

Gradvis ble den positive relasjonen den naturlige

Marianne Gaardsdal
SFO-leder Viborg

 

Nora havnet fortsatt i konflikter og ble sint. Det var fortsatt mange utfordringer for Nora og mange situasjoner på fritids hun ikke helt visste hvordan hun skulle beherske. Men når hun lå på gulvet og skrek i fortvilelse så opplevde hun noe nytt. Nora møtte en voksen, som lyttet og ville finne en løsning sammen med henne.

Når relasjonen er blitt god

Jeg husker, at jeg passerte Nora i gangen, hun var tydelig misfornøyd. Jeg spurte hva som var galt og hun sendte en masse skjellsord i min retning. Jeg bad henne stoppe og fortelle hva som var galt, når hun var klar, så ville jeg lytte. Hun kastet seg ned skrikende og gråtende. Jeg satte meg ned på gulvet ved hende og satt ved henne en liten stund. Jeg spurte så om hun ikke ville forklare mig hva som hadde skjedd og hvorfor hun lei seg?

Hun hadde ikke vært den første til å nå dukkekroken, det var hun lei seg for og hun visste at hun ikke fikk være med i leken med de jentene som nå var der. Jeg anerkjente hennes fortvilelse og forstod at hun var skuffet over ikke ha kommet først. Jeg spurte hvorfor hun visste hun fikk være med i leken? Det visste hun bare!

Vi snakkede frem og tilbake. Jeg spurte om hun ville at jeg kunne hjelpe henne til å få være med i leken. Nora stoppet å gråte og lyttet til meg. Hun visste at det ville hun gjerne, hun stolte på meg, det hadde jeg flere gange bevisst for henne, at hun kunne.

Vi gikk til dukkekroken og jeg spurte for Nora om hun kunne være med. Der var en jente i 3 klasse med i leken, som sa: “Det kan du få, du må bare ikke bli sur, hvis du ikke får bestemme hele tiden”. Nora aksepterte betingelsen og hun fikk være med i leken og de lekte så godt sammen.

Før jeg begynte å jobbe med vår relasjon ville Nora have grått videre for hun ville ikke stolt på meg. Hun ville ikke fått vært med i leken. Hun kunne ha oppsøkt jentene i dukkekroken, ertet de og dermed ødelagt leken i noe som egentlig var et forsøk på å få være med.

Det jeg er spesielt god til

Jeg opplevde et barn med en dårlig relasjon til meg og andre barn. Hun ønsket å få leke med de andre barna. Ved at jeg la inn en målrettet innsats hjalp jeg Nora med hennes relasjoner til de hun møtte på SFO. Vi fant sammen verktøy slik at hun kunne komme videre og gi slipp på sinnet raskere. Aller viktigst beviste jeg overfor henne at hun alltid kunne stole på meg og at jeg alltid ville henne det beste.

Jeg tenker ofte tilbake på Nora. Min opplevelse med Nora er et eksempel på hva det er jeg er spesielt god til, som pedagog.

 

Sjakk denne

Hva har barns strategier for samspill med kunstig intelligens og sjakk-programmer å gjøre..? Sjekk denne!

Les mer >>

Dømt til nederlag

Med Kunnskapsløftet er varianten av avsluttende eksamen i norsk på videregående skole beregnet spesielt på fremmedspråklige ungdommer fjernet.

Les mer >>

Fra barnas munn

Barn fanger opp elementer fra voksnes verden. Så skal inntrykkene bearbeides i opptil flere hjernehalvdeler. Det er ikke alltid like enkelt...

Les mer >>

Kranglefanter og andre SFO-dyr

Barn krangler og krangler og så krangler de litt til. Men det finnes gode måter å løse barnekonflikter på - med deres egen hjelp.

Les mer >>

Han roter det til

Hver dag må du ta et stort antall beslutninger. En andel av dem er knyttet til barn som utfordrer, som ikke hører etter, som kjører sitt eget løp og gjerne havner litt for ofte i konflikter med andre barn. Din suksess på jobben avhenger mye av hvordan du tenker i disse situasjonene.

Les mer >>

Endelig tid til å være med barna

Å fortsatt kunne jobbe i SFO er en glede, forsikrer han. - Jeg er for leken og nysgjerrig til å bare sitte hjemme med avisa og kaffekoppen. Jeg er ikke pensjonist, men livsglad og opptatt av det som fyller hjertet mitt.

Les mer >>

Å intervjue barn

Hvordan snakker vi med barn på en anerkjennende måte? Brit Eide gir oss en innføring i temaet.

Les mer >>

Truende stillhet

Jeg møtte et menneske som gjorde kraftig inntrykk på meg. Under en LØFT-veiledning i en SFO var temaet stille barn. Da kom det en hånd i været.

Les mer >>

Indrestyrte barn i SFO

Av og til må vi puste mellom slagene i SFO-hverdagen. Det er viktig å få tenkt seg litt om, tid til omtanke så å si. Neste gang kan du har litt tid kan du tenke på dette; Noe av målet med arbeidet i SFO er å bidra til å skape indrestyrte barn!

Les mer >>