Logg inn:
LØFT for barn
– metodikk for SFO & AKS med bok skrevet så alle vil lese den…

boka
Heldigvis; denne boken omtaler utprøvd praksis i SFO-basene. I ca 60 norske kommuner og bydeler har de SFO-ansatte fått opplæring i denne enkle og logiske arbeidsmåten. Og reaksjonen er de fleste steder entydig; -Yeppp, endelig innspill basert på SFO-hverdagen - som i tillegg virker. Raskt! Enkelt og genialt. Hvorfor har vi ikke fått tilgang til dette før?

LØFT er en forkortelse for løsningsfokusert tilnærming – og tanken med denne boka er å kikke litt på din LØFT-praksis. Det er nemlig slik at du allerede jobber løsningsfokusert med barn på jobben din. Hver dag. Derfor vil du kjenne godt igjen det som beskrives i denne boka.

Hva er hensikten med å lese boka?


Boka LØFT for barn er skrevet etter ønske fra et stort antall SFO/AKS-ansatte som har deltatt på kursprosessen LØFT for barn. Boka følger kurset – med små og store hendelser og historier og mange bitte små forslag til forbedringer. Du trenger ikke å ha deltatt på kurs i temaet for å ha glede av boka. Men har du møtt forfatteren i en faglig sammenheng, håper vi du kjenner igjen historien om Pål og Micke og de tre guttene som ikke behersket matro men likevel ble eksperter på å sitte spiderman.

Den er skrivet slik at den skal være lett å lese, enkel å slå opp i for å finne konkrete tips og råd og med god marg for egne notater.

LØFT for barn heter det. Og dette er joe en beskrivelse av en løsningsfokusert arbeidsmåte til glede for barn. Men LØFT er også er løft for deg. Fordi du får bekreftet all den verdifulle kunnskapen du har lagret i hode og hjerte, og på den måten får styrket din yrkesstolthet. Men også fordi denne arbeidsmåten utvilsomt kan bidra til å gi deg mer arbeidsglede og gjøre deg mer motivert for det daglige arbeidet på avdelingen og ikke minst din egen faglige utvikling.

Boka LØFT for barn i SFO er for barn men virker stort sett like bra på voksne. Dermed får du også med deg noen tips til livet hjemme og blant venner. Det er mye å hente hvis du lever sammen med et annet menneske over tid, f eks en samboer, kjæreste eller ektefelle. Ivar har skrevet en lett tilgjengelig bok som støtter deg når du skal utvikle deg. Den gir deg noen tydelige innspill til livet ditt – og koster kr 200 (300 for andre) når du er kursdeltaker eller har vært kursdeltaker. 24 korte, lettleste kapitler – á kr 8,33 – som alle inneholder noe som kan bety en liten forandring i livet ditt. Det er billig moro. Og prisen for medlems-SFO’ene og AKS’ene i Nettverket! for SFO er selvsagt tilsvarende kurspris; kr 200 (+ evt porto).

Kanskje kjøper SFO/AKS noen eksemplarer – foreldre vil gjerne låne med seg boka for å få innsyn i hvordan du og dine kolleger jobber. Kanskje satser du kraftig og skaffer deg en selv. Boka kan kjøpes på www.sfonett.no og bestilles på basen@sfonett.no. Husk å få med adressen boka/bøkene skal sendes til.

Her er noen reaksjoner på boka og LØFT for barn;

Boka "LØFT For Barn i SFO" er super!! Den boka har vi 3 eksemplar av i Skodje SFO. Min bok står på min pult og eg brukar den mykje, fordi i den finn eg svar på mine spørsmål og tanker om korleis kan eg lykkast med å LØFTE barn!! Nøkkelordet i arbeid med barn (voksne) er kommunikasjon. Boka er eit verktøy til dagleg bruk!! Kjøp, les og bruk den, veldig bra!! Tusen takk til Ivar Haug!!

Siv Elin Kvalsvik
Skodje SFO

Fikk boken i går og leste den med en gang. For en fantastisk bok, jeg får nesten «gåsehud» bare av å tenke på det. Boken fikk meg til å le, gråte, være stolt av alt det gode arbeidet som allerede gjøres i barnehagene, reflektere over egen praksis (profesjonelt og privat), få veldig lyst til å jobbe på avdeling igjen og fortsette å utvikle egen praksis. Det er lenge siden jeg har lest en fagbok jeg har opplevd som så lettlest, konkret beskrivende, ekte, positiv, gøyal og viktig.

Merethe Mikalsen

Barnehagefaglig rådgiver Nittedal kommune

Vil gjerne få bestille 8 nye LØFT for barn i SFO-bøker, snarest mulig!? Vi skifter stadig ansatte her, og de aller fleste har ønsket å beholde sin LØFT–bok når de skal videre i livet. Det har sånn sett vært en utmerket både velkomst- og avskjedsgave her hos oss. Vi prøver så godt vi kan å jakte på lysglimt - og boka er flittig i bruk. Når vi står fast, eller "glemmer av", så er den også fin å ta fram som repetisjon på personalmøter. Da står det i boka - og jeg som leder kommer ikke med noe "nytt"- dette er vi enige om at vi skal jobbe ut ifra.  På forhånd TAKK! 

Bente Borgestad
Fagerlidal SFO

Vi fikk en annerledes dag på jobben i dag. Vi voksne fant minst 100 gode sider hos barna våre, til og med hos dem som gir oss endel utfordringer. Barna strålte og det gjorde vi voksne også. Tror ikke vi kjeftet en eneste gang i dag. Og de barna som prøvde å få negativ oppmerksomhet, fikk ikke noe respons fra oss voksne. Vi brukte noe av det du minnet oss på at vi kunne. DET HJELPER :-) Du kom med så mye godt, som vi egentlig kunne fra før, men som vi hadde lagt på en hylle. Fikk veldig god tilbakemelding fra de andre på jobben også, så dette var midt i blinken for vår skole.

Halldis Handeland
Malmheim SFO

Tusen takk for ei viktig, inspirerende, flott og leservennlig bok! Den er en gave til barneveilederne og til oss som barneveileder veilederne! Vi må også være lysglimt- og løftjegere i veiledningene hvis vi skal lykkes med å gjøre hverdagen bedre for barna vi får henvist til oss. Dette er noe jeg brenner for, og alltid har vært veldig opptatt av i mitt virke både i barnehage, PP-tjenesten, i barne- og ungdomspsykiatrien og nå i Statped. Med å sette meg inn i boka di, fikk jeg litt andre begreper å bruke. Disse likte jeg svært godt!

Jeg likte godt oppbygginga av sidene og boka di, og at den er skrevet med litt «glimt i øyet». Den er lettlest og lettfattelig med gode og gripende eksempler. De språklige bildene du bruker er kreative, tankevekkende, morsomme og treffende (for eksempel Eu-kontroll). Denne boka er så lettlest, lettfattelig og løsningsfokusert at en kan lese den en dag og så sette i gang med løftarbeid neste dag!

Historien om Pål er viktig, rørende og gripende, og jeg håper og tror at boka di og kursene dine vil bidra til at flere barn får sin historie omskrevet til å bli en positiv historie med lysglimtjakt i fokus!! Alt for mange barn får hovedsakelig fokus på at de «er» negative handlinger/atferd, og all oppmerksomhet fra de voksne og da etter hvert fra de andre barna handler om å lete etter, trekke frem og bekrefte dette.

Jeg tar også med meg dette videre «i ryggsekken» og kommer til å snakke varmt om Løft, barneveiledere og lysglimtjakt på min videre vei!

Så igjen: tusen takk og lykke til videre med dette viktige arbeidet!

Med vennlig hilsen

Hilde Terese Wahl
seniorrådgiver
Statped midt, fagavdeling språk/tale

At jeg valgte å starte med Løft i barnehagen min har sitt utgangspunkt i at jeg skulle starte et utviklingsprosjekt i barnehagen i forbindelse med min videreutdanning. Etter grundige analyser og vurderinger viste jeg hva jeg ønsket å endre, og det var omfattende. Etter mange drøftinger med medstudenter og veiledere var jeg klar over at jeg ville finne mye av det jeg trengte i Løft, men jeg hadde ingen anelse om at det kom til å vise så store resultater så fort.

Da vi kom fra første seminar, var det tid for å begynne utprøving i praksis. Personalet var råtente alle som en, det formelig gnistret av dem i iver etter å komme i gang. I løpet av de tre neste dagene skjedde det noe magisk i barnehagen vår. Altså - på tre dager så jeg en enorm endring i personalets relasjoner til barna, og i deres tilstedeværelse. Barnegruppa ble betraktelig roligere, personalet ble hyggeligere (også med hverandre), det senket seg en harmoni i barnehagen som jeg sjeldent har sett maken til (og jeg har jobbet i barnehage i over 20 år). Og nå kjenner jeg at jeg kommer til kort når jeg vil forklare hva som skjedde, for jeg mangler ord.

Løft for barn er metodikk som er brutt ned til helt konkrete handlingsmønstre. Det handler ikke om å gjøre noe mer enn det vi allerede gjør, men å gjøre de samme tingene litt annerledes. Dette opplever personalet som overkommelig og gjennomførbart. Det er i tillegg logisk og forståelig. Man ser raskt resultater og det virker motiverende til å fortsette. Også det viktigste: DET VIRKER!

Som førskolelærer vil jeg fort si selvfølgelig, for dette er basert på teori som jeg har tro på, med forankring i relasjonspedagogikk. Men det er ikke selvfølgelig, for du må tilegne deg handlemåtene.

Mitt mål for prosjektet hos oss er at vi over en treårsperiode skal gå fra å bruke Løft som metodikk til å ha Løft som væremåte. Over tid, når vi aldri slipper taket, vil handlingsmønstrene gå fra å være noe vi må huske på til å bli sånn vi er.

Ukentlig får jeg høre historier fra personalet om hvordan de har brukt metodikken og hvordan det virker. Og hver gang gløder den voksne når den forteller, og hver gang avslutter de historien med å si: ... - og så er det så bra, for DET VIRKER.

Akkurat i dag tror jeg at jeg vil si at den største seieren er at kjeft som ”pedagogisk element” fases helt ut av vår barnehage. Vi trenger det ikke lenger, for vi har byttet ut noe som ikke virker med noe som virker. Kanskje prosjektet mitt skal hete fra Kjeft til Løft J

Jeg er så glad for at noen tipset meg om deg Ivar, for du har startet en glød i personalet mitt som er fantastisk. Du viste dem hvordan det kan være og at det er gjennomførbart. Du har startet en bølge i vår barnehage som vil vare.

  
Benedikte Berg
Daglig leder
Lunderåsen FUS barnehage