6 åringene ankommer snart basene. Nå vil en vellykket oppstart handle mye om hvordan du møter barn og foreldre. Her er noen gode ord som kan kan hjelpe deg på veien. Lykke til!

Det er avklart; vi får nye 1. klassinger (eller 1. trinninger som det kanskje heter nå) til høsten. Noen SFOer får fire nye, andre tar imot over 100 pyttesmå pent brukte barnehagebarn som gleder seg til opprykk. Uansett; det er helt avgjørende at skolestarten blir bra!

Vi vet at det finnes mange praktiske løsninger knyttet til mottaket av de ”nye” barna i august.

Ja, egentlig starter jo prosessen tidlig på våren mange steder med informasjonsmøte for foreldre og kanskje åpen dag i SFO og litt besøk fra barnehagene.

I litt større SFOer er det mottaks-team, voksne som har mye erfaring – som tar hånd om de minste den første tiden. Det avtales kanskje en startdato og barn/foreldre gis en ”time” den dagen med oppfølging og velkommen-prosedyre. Alt dette er viktig, ja, til og med avgjørende for at alle barn skal føle tilhørighet på skolen inklusive SFO.

Men dette innspillet handler ikke om garderobeløsninger, fadder- og modderordninger og innkjøringsfaser. Nei, dette handler om den helt enkle setningen; - Hva kan du ’a? Som gjerne må omskrives til lokal og personlig språkdrakt. Med denne lille setningen gir du et viktig signal til det nye barnet du møter for første eller tredje gang 3. august eller deromkring.

Signalet betyr omtrent dette; Jeg vet at du ikke er ”ny” – at du faktisk har levd i omtrent seks år og har øvet deg hver dag på viktige ferdigheter. De fleste nettene har du fått fred til å sove og lagre kunnskapen og erfaringene du har gjort gjennom dagen. For noen uker siden hadde du din siste uke i barnehagen. Da var du størst og eldst, du hadde full oversikt over livet i barnehagen, du visste alt om lekene som fantes der og om hvilke voksne du kunne søke trøst hos. Jeg vet at du er et barn med massevis av erfaring og viktig innsikt. Jeg gleder meg til å oppdage noe av det du kan. Jeg skal være på utkikk. Og når jeg ser noe du gjør eller sier noe som viser at du har denne klokskapen jeg ser i øynene dine, skal jeg gi deg en tydelig tilbakemelding. Du skjønner det, lille venn – at i tillegg til å være din høye beskytter, vil jeg være en voksen som viser at jeg forventer mye av deg! Jeg vil være din støttespiller, din trener i livet her på skolen.

Setningen - Hva kan du ’a? kan gjerne følges opp i praksis med å invitere barn til å bidra med sine ideer til lek og aktivitet, sin fantasi som grunnlag for den lange historien vi lager sammen på gråpapiret vi henger opp på langveggen i basen og sin spretne kropp som viser 25 måter å gå på.

Barneveilederen i SFO viser barnet respekt og omtanke og ser behovet for å spørre barnet som kommer inn porten; - Hva kan du ’a?

Flere artikler innen Fra barnehage til skole/SFO

Trygg og inkluderende overgang fra barnehage SFO/AKS (brukerundersøkelse for Voksne for barn)

Voksne for Barn har fått støtte av UDIR til å utvikle verktøy til bruk i overgangen fra barnehage til SFO/AKS med fokus på relasjoner og vennskap. Les mer om dette her og vi håper du vil sette av noen minutter til å svare på en brukerundersøkelse. Slik kan du bidra til at dette verktøyet/materiellet blir så bra og virkningsfullt som mulig.

Les mer >>

SFO-ansatte i barnehagen?

De første dagene på skolen tilbringes gjerne i SFO. Det åpner for en sømløs og trygg overgang fra barnehage til skole. Forutsetningen at SFO-ansatte forstår hva slags erfaringer barnet har med seg i «sekken».

Les mer >>

Bli kjent-leker

De første ukene har vi aktiviteter hvor vi legger til rette for at barna blir trygge, kjent med hverandre og de voksne, bli sett, lære navn og ikke minst ha det gøy.

Les mer >>

Det første året på SFO

Ett nytt og spennende SFO år nærmer seg. Barn og foresatte på 1. trinn skal bli bedre kjent med SFO i disse ukene med oppstart. Disse barna skal vi lære å kjenne, vi skal skape trygghet og tillit, utvise omsorg og bidra med å skape vennskap.

Les mer >>

Varm velkomst - og dag 2

Om noen uker stiller vi raske og friske på jobb klare til å ta imot nye 1.klassinger. Det gjør de også ved Apeltun skole i Bergen, der SFO-leder Jonny Eriksen har klare oppfatninger om hva de yngste fortjener.

Les mer >>

Velkommen hit, lille venn - 2

Har du lagt merke til at 1.klassingene blir mindre hvert eneste år? Jeg tenker av og til; hvor skal dette ende? Blir det teskje-kjerringer og -gubber av alle sammen? Selvsagt er dette et optisk bedrag.

Les mer >>

God SFO-start = god skolestart

Vi har alle, både ansatte på skole og SFO, foreldre og barna selv et sterkt ønske om at skolestarten og starten på SFO-året skal bli best mulig. Selvsagt gjelder dette alle barna, men kanskje spesielt de nye som skal begynne i 1. klasse.

Les mer >>

Skolestarterne – snart på vei

Det er nå det begynner, mottaket av høstens glade barn som aldri har gått på skole før. I barnehagen har seksåringene seniorstatus og vet alt om å legge til rette for det gode liv. Hvordan blir det når barnet havner innenfor ditt ansvarsområde?

Les mer >>

Foreldremøter i halve august

Hei, jeg leste med glede om Kjelsås’ møte med de minste barna. Veldig bra! Jeg fikk lyst til å fortelle litt om hvordan vi på Uranienborg har mottatt førsteklassinger de siste årene.

Les mer >>