Klimastatistikken for 2014 er kommet og viser at dette var det varmeste året siden 1838. For SFO er det også tid for å ønskes velkommen inn i varmen. Vi ser det i flere kommuner – med satsing på kvalitetsutvikling.

Det er kritisk for kloden vår at klimaet forverres. Og det er ikke alltid at mer varme er et gode, det vet alle som rundt juletider har buksert ribba ut og inn under grill-elementet i stekeovnen. En av de varmeste vintrene de siste tiårene -1990/91 - var min første som SFO-leder og jeg var intenst opptatt av barns frihet og leken. Derfor så jeg med glede at fire 3. klassegutter på ettermiddagen hadde revet av seg klærne på overkroppen og løp hylende av glede mellom to bygninger på skoleplassen. Kalenderen viste 21. januar og sola skinte hele dagen. Jeg vet ikke hvor varmt det var der i sola, men etter arbeidstid viste termometeret hjemme 15 grader i skyggen. Det er klart det føltes som et lite opprør for disse fire 8-åringene, omgitt av voksne som hele tiden minte om at de skulle ha lue på seg når de gikk ut.

Så skjer det som er SFO-dramaet!

 

I øyekroken ser jeg tre barnevogner runde hjørnet i skolegården. De trilles av – i mangel på pappapermitterte fedre – mødre som får hakeslepp når de ser de halvnakne guttene rett foran seg. De passerer gjennom frihetssonen og tre dager etter får jeg høre det fra mine lokale agenter; det ryktes at på SFO er det ingen som bryr seg om ungene. De flyr rundt bare delvis påkledd midt på blanke vinteren. To uker senere er jeg hos frisøren, en helt uslåelig sentral for viktig informasjon. Da får jeg vite at på SFO er de så likegyldige – og nå har ett av barna pådratt seg lungebetennelse. Huff da.

Snakker om fjær som blir til kyllingfarm! Men det viser også noe viktig; at vi er utsatt. Ikke bare for rykter, men også holdninger og fordommer. Det er et viktig forhold vi må huske på i denne forbindelsen;

Det er ikke nok å jobbe til terningkast 6, hvis oppdragsgiver og andre i våre omgivelser ikke vet det.


Derfor er satsingen som skjer i mange kommuner så avgjørende viktig. En hovedtrend i dette arbeidet er at man ser SFO som en del av skoletilbudet, ved å praktisere ordninger som involverer SFO-personalet i det store opplæringsoppdraget skolen har. Ikke ved mer skole i SFO-tiden, men ved å akseptere SFO som en læringsarena – med alt det innebærer av muligheter.

Nettverket! for SFO har i snart 20 år jobbet for nettopp dette. Vi vil selvsagt følge opp med bidrag til deg som beskriver gode eksempler på kvalitetsutvikling i SFO og AKS. Vi vil fortsette arbeidet med å formidle faglig klokskap på en praktisk måte til deg og dine ansatte. Vi gleder oss til hele 2015, og vi har stor tro på at det i mange kommuner vil være et år for et slags gjennombrudd for SFO – der kvaliteten og mulighetene i tilbudet blir mer synlige og høyere verdsatt.

Ha et strålende nytt år!


Terje & Ivar