SFO/AKS bør få stadig mer oppmerksomhet. Sakte men sikkert blir det klart for beslutningstakere innenfor skole og oppvekst lokalt og i de fleste departementene og stortingspolitikere sentralt – at SFO er en nøkkel når læringsmiljøet skal utvikles.

Skal vi bli verdens beste i alle skolefag, må vi skape et trygt, varmt og inkluderende liv for elever. Skal vi redusere mobbingen, holder det ikke å flytte barn rundt omkring. Og det aller viktigste arbeidet skjer i barnehage og småskole – med å bygge grunnmuren.
Men hva skal til? Og hvordan skal vi bidra til at ressursene styres dit de gir best effekt. Det er fint å bruke 1 milliard på å reparere på ungdomsskolenivå. Men vi vil spare mye lidelse og få kraftig mye bedre effekt hvis vi setter inn energien tidligere i utdanningsløpet.

For SFO/AKS handler dette om to viktige forhold.

1. Vi må utvikle kvaliteten i arbeidet vårt, bl a gjennom enda mer målbevisst jobbing.

2. Vi må fortelle omgivelsene om nettopp kvaliteten i det vi gjør og hvorfor vi f eks gir leken stor plass og god tid.

Anne Jorun Frøseth, SFO-baseleder på Dalgård skole i Trondheim, har tatt dette siste på alvor. Hun tar sin strålende penn fatt og har greid å åpne spalter i Adresseavisen. Vi er stolte og glade over å gi deg tilgang til hennes innspill om lek og vennskap. Og takknemlige for at du finnes, Anne Jorun.                       ivar


VENNSKAP + LEK = SFO

I januar 2015 ble kvalitetsmeldingen «Gi meg en sjanse til å skinne»  presentert for ansatte i Trondheim kommune

Gi meg en sjanse til å skinne

Vi som jobber i skolefritidsordningen ønsker å utvikle en felles forståelse av kvalitet med oppmerksomhet på «hele barnet hele dagen». Å kunne leke er en kunst, og jo mer man leker desto bedre blir man til det.

I de siste årene er det blitt et stadig økende foreldrekrav om ulike tilbud og aktiviteter innenfor skolefritidstilbudet, og den gode frileken er i ferd med å miste sin viktige plass. Frilek er en arena for kreativitet og sosialt samspill under veiledning av kompetente voksne. Kunsten er å finne en god balanse mellom voksenstyrte aktiviteter og frilek. I skolefritidsordningen får man oppleve fellesskap og skape vennskap på tvers av alder og kjønn.

«Hvis én er syk, har jeg bestandig flere å leke med. Jeg har mange venner på SFO og har det artig og sånne ting», jente 8 år.

«Jeg har alltid noen å leke med hvis jeg kjeder meg, og det er alltid noe å finne på», jente 7 år.

«Det er bedre å være på SFO, hjemme sitter jeg bare på I-paden», gutt 8 år.

Frileken er en aktiv del av læringen. Det skapes gode relasjoner, og lek gir et tidlig innblikk i forhandlinger og kunnskap om hvordan demokratiet fungerer. Lekens kjennetegn er at den er frivillig, lystbetont og oftest en spontan aktivitet som barnet selv velger å delta i. God lek i trygge rammer er med på å gi barn en god selvfølelse, bekreftelse på seg selv som individ og ikke minst mestringsfølelse. Gjennom lek og samhandling med andre skaffer barn seg erfaringer, blir kreative og utvikler seg sosialt.

Som barneveiledere skal vi vise empati, skape varme, ha innlevelse og ha god kommunikasjon med barna. Det er i samhandling og i konflikter at ny forståelse og oppdagelser skjer i leken. Skolefritidsordningen er en god arena for vennskap, samhold og inkludering og er med på å forebygge mobbing.

I dagens samfunn blir barns mulighet til å styre egen fritid og egne valg begrenset. I det lange løp vil det kunne frata barnet muligheten til å utvikle evnen til å velge selv. Å være i en stram aktivitetsregi store deler av dagen, vil også bidra til at barns kreativitet styres i så stor grad at den svekkes. Barna presterer på områder som de voksne verdsetter og svarer på de voksnes krav og forventninger.

Vi ønsker oss en større voksentetthet i skolefritidsordningen, slik at vi kan videreutvikle det gode arbeidet som gjøres i Trondheim. Alle faggrupper må få kontinuerlig kompetanseheving gjennom etter- og videreutdanning. Vi må styrke den sanselige evnen, for barnet er opptatt av det nære og det lille, det uryddige. Det som lokker til oppdagelse og nysgjerrighet.

Anne Jorun Frøseth
Baseleder Dalgård SFO
og styremedlem i Utdanningsforbundet Trondheim

Barn og stress

”- Vi kjører til helvete på første klasse” uttaler Gideon Zlotnik, en av skandinavias fremst eksperter på stress. Hvordan virker samspillet mellom hjem, skole, sfo og fritidsaktiviteter på barn? Har SFO-ansatte et spesielt ansvar for å forebygge stress hos barn?

Les mer >>

Tett på pappen

Fyll en gymsal med papp, tape, sakser og tusjer. Trekk deg litt tilbake. La dem holde på noen timer. Hva skjer?

Les mer >>

Lekne voksne – hva er det?

Det er avgjørende for barn hvordan du velger å forholde deg til leken. De første ti årene av barnets liv skjer det meste av erfaringsinnsamlingen gjennom leken.

Les mer >>

Gladhjørnet i SFO

Ved Årlivoll SFO i Orkdal vil de synliggjøre trivsel og glede. Og det er jo det din SFO/AKS er best på. Å tilby trivsel og glede? Flott – kikk på dette.

Les mer >>

Det å være seks år er fantastisk

SFO ble på mange måter etablert fordi seksåringene ankom skolegården. Et sted å være, men også å lære. Derfor er du som SFO-ansatt så viktig!

Les mer >>

«Æ blir mæ i møte med dæ»

Å bygge sterke barnefellesskap handler om å høre til. Et besøk hos Hallset Smilende Fantasi-Ordning (SFO) i Trondheim burde vært obligatorisk for alle som jobber i SFO og AKS. Her skapes møteplasser som øker livskvaliteten for store og små.

Les mer >>

Bli med i leken på Hurrød SFO

I høst besøkte vi en fargerik SFO hvor barns lek har en sentral plass. Å tilby en lekende SFO setter også krav til hvordan lekemiljøet er innredet. Bli med til Hurrød og bli inspirere.

Les mer >>

Lek ved bordet

Bordene på SFO fungerer som viktige møteplasser for tegning, forming, spill og måltider. Utvider dere bordkulturen med ideer som inviterer til å skape kan det bli et inspirerende tilskudd til et rikt lekemiljø.

Les mer >>

«Ditt barn er god på lek»

For en tid tilbake snakket jeg med en SFO-leder i en stor norsk by. Hans datter Mia avsluttet da barnehagekarrieren og de hadde vært på avslutningssamtale. Der fikk de vite at Mia er god på lek.

Les mer >>