10. og 11. november samler vi SFO-folket til årets begivenhet – KVALITET I SFO 2016. Årets konferanse har en spesiell attraksjon eller to; rektorene Kåre & Geir Ove.

De skal ikke danse samba, nei, dette er seriøse saker. Vi har nemlig engasjert dem for å høre hva de gjør og har gjort for å løfte SFO opp og inn i varmen i skolestua.  Dette er ingen selvfølge i det lange, rare landet vårt.

I mange sammenhenger fremstår SFO som et slags B-lag på skolen. Kanskje ikke så rart, egentlig.  Undervisningstilbudet er jo obligatorisk og bortimot grunnlovsfestet – mens SFO er et frivillig foreldrebetalt tilbud som langt fra alle barn deltar i.

Men disse to rektorene, Geir Ove Olsen på Tromsdalen skole i Tromsø og Kåre Moum ved Nyborg skole i Trondheim, har et annet perspektiv. De er begge opptatt av å ta utgangspunkt i barnet.  Det utløser umiddelbart et behov for grundig og gjennomtenkt samhandling mellom undervisnings- og fritidstilbudet.

Rektor Geir Ove Olsen vil inspirere og gi konkrete råd på hvordan de ved Tromsdalen skole jobber for å nå målet; barnet skal trives. Gjennom flere år har de optimalisert samspillet rundt barn ved Tromsdalen skole. Han ser SFO som en viktig og avgjørende ressurs spesielt for å lykkes i arbeidet rundt sosial kompetanse. Det har gjort at de har lagt til rette for ambisiøse mål hvor samarbeid SFO og undervisningsdel er grunnfjellet. For Geir Ove som rektor er det naturlig at alle ansatte får nok tid til faglig påfyll. Han er tydelig på at ambisiøse mål også setter krav til at det gis gode treffpunkter hvor SFO og undervisningsdel møtes.

Jeg fikk møte Geir Ove og hans like ambisiøse og inspirerende SFO-leder Elin Ribe denne våren.  Selv en erfaren SFO’er som meg kan få litt bakoversveis når du møter og ser hvordan Tromsdalen jobber i praksis. De var med på det nasjonale prosjektet «helhetlig skoledag» og det gav nok en gnist som i dag er blitt en stor og levende flamme.

Rektor Kåre Moum ved Nyborg skole har vært et fyrtårn for SFO i Trondheim i flere tiår. Kåre vet at god kvalitet ved Nyborg skole er tett knyttet til å se helheten rundt barnet, utnytte hele kompetansen i personalet og gi alle ansatte medansvar for trivsel og godt samarbeidsklima. Kåre har sterke meninger om SFO, Han er klar på ansvaret de som skole har for å skape en god barnekultur gjennom organiseringen av SFO.

SFO skal være et flaggskip for kvaliteten ved skolen

 

Når jeg møter Kåre og besøker Nyborg skole er det likevel lederen Kåre som gjør meg mest nysgjerrig. Han snakker alltid om en stolthet og et enormt potensiale hos de ansatte på SFO. Han kjenner alle, ikke rart ettersom han er tett på SFO-leder Linda Rønning. De ønsker begge at SFO skal være et flaggskip for kvaliteten ved skolen.  Når Kåre stiller på scenen i november vil du møte en rektor som vil vise hva tilstedeværelse som leder kan bety.

Vi håper mange rektorer og SFO-ledere tar turen sammen til Kvalitet i SFO 2016. Kanskje kan det bli to dager hvor dere kan få inspirasjon til å skape enda bedre grobunn for Hele barnet trives best. 

Kåre Moum
Er rektor ved Nyborg skole i Trondheim. Han har vært et fyrtårn for SFO lokalt i Trondheim i minst 20 år – spesielt opptatt av helhet i barns hverdag gjennom tett og godt samspill i skolen.
Geir Ove Olsen
Er rektor ved Tromsdalen skole, en av skolene i den nasjonale satsingen på helhetlig skoledag. Og han slår litt gnister når han snakker om mulighetene i SFO.

 

Meld deg på årets konferanse her