Jesper Juul forteller i sin bok om aggresjon om en dansk undersøkelse der barn for aller første gang i historien er spurt om hva de mener om barnehagen mens de faktisk går der.

Og blant barna i alderen 3-6 år svarte 23 % av guttene at de ikke trivdes. Barnehagelærerne ble også hørt. De – i hovedsak kvinner – mente at 22 % av guttene var i faresonen fordi de var utagerende.

Jesper sparer ikke på kruttet og kaller det en nasjonal skam når nesten en fjerdedel av barn i alderen 3-6 år i barnehagen er tildelt en merkelapp.

Nettopp denne «merkelappen» i en eller annen versjon preger hverdagen både i barnehagen og i SFO/AKS i større grad enn vi ofte tenker på.

For et barn på fire, seks eller åtter år – eller 16 år for den saks skyld – er det ekstremt krevende å skulle bidra aktivt til å endre voksnes negative bilde. Ja, bortimot umulig. La oss være enig om at en sånn markering, stempling av barnet er veldig lite konstruktiv hvis målet er å bistå barnet i utviklingen inn mot et bedre spor i livet.

 

Ja, bortimot umulig

 

Jesper Juul forteller i samme åndedrag om barn/ungdommer, i hovedsak gutter, på en institusjon for såkalt vanskelige barn – eller sårbare barn som jeg ville kalt dem. De ansatte beskriver guttene ved å fortelle at de har et aggresjonsproblem. - De er aggressive. Og blir identifisert gjennom aggresjonen sin – og behandlet for sin aggressive sosiale atferd. Men, påpeker Jesper, disse barna er ikke voldelige i vanlig forstand. De har ikke klubbet ned noen. De har vært stygge i kjeften, ja vel. Men har vist selvkontroll på et nivå som langt overgår hva de fleste voksne er i stand til, særlig når de ble presset til bristepunktet.

Å behandle disse guttene for aggresjonen blir som å behandle folk for f eks forelskelse – som jo er en helt normal menneskelig følelse på linje med sinne og aggresjon. Eller for tristhet eller for sorg. 

Han spurte personalet under samtalen rundt en gutt; - Har noen spurt ham hva han er sint for eller hvem han er sint på? Nei, mappene viste ingen slik dialog. Og slik var det tydeligvis med alle barna på institusjonen.

Boken Aggresjon – et nytt og farlig tabu handler naturligvis om aggresjon. Men problemstillingen Jesper Juul reiser, angår hvordan vi forholder oss til alle former for uønsket atferd.  

I boken LØFT for barn i SFO, som mange norske skoler har anskaffet de siste årene, er oppmerksomheten rettet inn på hvordan du kan snu en negativ spiral og bistå barnet med å utvikle gode strategier for hverdagens utfordringer. SFO/AKS har et viktig oppdrag utover tilsynsbiten; nemlig å bidra til at alle barn får sjansen til å utvikle den beste versjonen av seg selv.

Et lite sitat fra kapittelet om å redefinere barnet, som illustrerer problemstillingen;

«Det blir vanskelig for barnet å komme seg unna skyggen av sitt eget dårlige rykte. 

Barnet er ikke problemene og utfordringene sine. Barnet er først og fremst et menneske i vekst og utvikling med mange styrker og et utall muligheter for å lykkes

Se også saken:

Barnets egen skygge 

 

Det blir vanskelig for barnet å komme seg unna skyggen av sitt eget dårlige rykte… Her er et utdrag fra boken LØFT for barn i SFO og samtidig både et opplegg til en planleggingsdag og en tilnærming til et barn du/dere kanskje sliter litt med. Les saken her 

 

 Bestill boken LØFT for barn her