Det var barna som startet prosessen. De skjønte egentlig ikke hvorfor de skulle ut av krysselistene etter 4. klasse. Svaret ble SFO 5 som så er blitt til SFO 5+.

Det startet høsten 2016 med 37 glade 5.klassinger og siden har det tatt helt av på Eikeli skole i Bærum.

Denne høsten er de aller fleste med – 75 av totalt 80 barn på 5. trinnet. Ikke nok med det. Er du først hekta på SFO er det ingen grunn til å slutte. Og etter ønske fra både barn og foreldre er tilbudet utvidet til 6. klasse. 16 påmeldte 6.klassinger har startet sitt sjette SFO-år – og de bare gliser.

Interessant? Ja, det synes jeg også.

Avdelingsleder Berit Thoresen Dahle og baseleder Birger Wright er primus motorer for dette prosjektet.  Begge to har lang fartstid i SFO-feltet. Ja, Berit har faktisk jobbet med innovasjon i SFO helt i starten. Bærum kommune deltok i forsøk med førskoletilbud for alle 6-åringer på 1980-tallet og bestemte seg tidlig for å utvikle et heldagstilbud for alle småskolebarn. I 1988 startet Berit som kommunens aller første SFO-leder med Eikenøtten – SFO-tilbudet på Eikeli skole. Og hun knekket nøtta så bra at det kom folk fra hele kommune-Norge for å kikke & undres. Berit delte svært raust av sine erfaringer og jeg tenker at hun nesten er som en slags inkubator eller «store mor» for SFO i Norge.

Nå er hun altså i gang igjen – sammen med baseleder Birger.

Men, Berit, hvorfor er oppslutningen så vanvittig høy – hva er det for slags magi du har sparket i gang nå?

«Det er ikke så komplisert, egentlig. Vi hadde aktiviteter på 4. trinn de likte godt – som musikal, klatring, svømming, kidza koder og lego mindstorm. Og fortsatte i det sporet. Med en viktig endring. 5. klassingene er så modne – det skjer noe mellom 4. og 5. – og de tar mye av ansvaret for å utvikle sitt eget aktivitetstilbud. Derfor er innflytelsen deres større i hverdagen. Noe som bl a har resultert i at 5.klassinger hjelper til i 1.klassebasen – selvsagt frivillig.

Jeg tror den viktigste årsaken til suksessen er kommet til overflaten etter hvert. 5.klassingene forteller nemlig at de har fått flere venner. Sitat: Jeg er jo bare ett skoleår større, men det er mye lettere å bli kjent med de andre på trinnet nå.

Mange har fått gode, nye venner. Dette gleder oss.»

Hvordan er det organisert?

«Kommunen ga oss raskt klarsignal og åpnet for to alternative nivåer – to eller tre dager pr uke. Prisen er den samme som for tilsvarende oppholdstid på 1.-4. trinn.   

Vi planlegger nå med blikk for en tydelig utvikling av tilbudet, nærmest som en trapp.

På 1. og 2. trinn er det godt bemannet og hovedvekten legges på utvikling av sosial kompetanse, lek og observasjon.  

3.- og 4.- trinn har selvfølgelig fokus på det samme, men her er det flere aktiviteter å velge mellom for de som har lyst. Jeg er opptatt av mangfoldet hos de som ansettes, slik at man har kompetansen på huset. I tillegg har jeg studenter på noen av aktivitetene.

På SFO 5+ har leken fått en annen form, barna styrer mer selv – behovet for voksne er selvsagt langt mindre enn nederst i «trappen». De lager sin egen mat og disponerer gymsalen når den er ledig». Avslutter Berit og utbryter «nå må jeg løpe». Det tror jeg nok. I tillegg til å være avdelingsleder for en SFO med seks årklasser, er hun også ansvarlig for 1. trinnet. Heftig.

Takk Berit – og Birger – for at dere tråkker opp nye spor i SFO-landskapet.      

Foto Eva Groven, Budstikka