Nettverket! for SFO deltok for et par uker siden på Informasjons- og innspillsmøte i regi av Utdanningsdirektoratet i forkant av den nasjonale kartleggingen av tilstanden til SFO-tilbudet.

Endelig skjer det. Ikke siden 2002 har sentrale myndigheter gjort systematiske undersøkelser om tilstanden i SFO. Riktignok ble den undersøkelsen fulgt opp med en revisjon i 2006 – men uten at dette førte til noe annet enn at statsstøtten til SFO ble avviklet av et bortimot enstemmig storting.

Alle kommuner er pålagt å ha et tilbud om SFO som gir barna omsorg og tilsyn og som sørger for at barn med funksjonshemming gis gode utviklingsvilkår. Ordningen skal legge til rette for lek, kultur- og fritidsaktiviteter med utgangspunkt i alder, funksjonsnivå og interesser hos barn i 1. – 4.trinn, samt elever med særskilte behov helt opp til 7.trinn. Som det er formulert i opplæringslovens § 13-7.

Med dette som eneste rettesnor, har kommunene og skolene utformet sine SFO-tilbud over det ganske land. Det finnes få eller ingen konkrete krav til innhold eller kompetanse hos ansatte. Variasjonene innen SFO-tilbud er store, ikke bare mellom kommuner men fra bydel til bydel og skole til skole.

Et forskerteam fra NTNU Samfunnsforskning og Stockholms Universitet skal gjennom analyser av eksisterende datagrunnlag samt innsamling av ny informasjon finne ut hvordan situasjonen i SFO er. De vil dra veksler på Sveriges lange erfaring med skolefritidsordning og egen lærerutdanning for «fritidshem» og forskning på temaet.

Evalueringen i 2018 vil gi grunnlag for en ny stortingsmelding. De vil spesielt jobbe med inkludering og tilrettelegging, spesielt når det gjelder barn med særskilte behov.

I tillegg vil de vite mer om…

  • Hvordan SFO er organisert i de enkelte kommuner, og hvilket omfang tilbudet har (åpningstider, ferietilbud, etc)
  • Hva slags aktiviteter som tilbys i SFO, og med hvilken begrunnelse
  • Hvilken kompetanse de ansatte har og om de får benyttet seg av tilbud om kompetanseutvikling.
  • Hvordan SFO samarbeider med skole.
  • Hvordan SFO deltar i overgangen fra barnehage til skole.
  • Hvordan SFO samarbeider med offentlige, private og frivillige aktører.
  • Hvor fornøyd brukerne er med tilbudet og sin påvirkningskraft (foreldre og barn)
  • Hva som avgjør om barn går på SFO eller ikke (pris, kultur, kvalitet).
  • Hva slags lederfunksjon er valgt.

Nettverket! for SFO sitter i en arbeidsgruppe som skal følge, gi innspill til og kvalitetssikre denne prosessen.

Innspill og spørsmål til evalueringen kan du som medlem i Nettverket! for SFO sende til terje@sfonett.no. Vi vil ta med disse inn i fremtidige møter rundt evalueringen. Vi vil selvsagt også holde deg orientert om hvordan det går med dette viktige arbeidet.

Så, ikke nøl – vi ønsker å høre din stemme, dine synspunkter på hvordan SFO bør utvikles. 

Les også

Inkluderende fellesskap

For første gang i vår snart 30-årige historie er SFO/AKS nå formelt tatt inn i felles planer med barnehage og skole. «Stortingsmelding 6 Tett på – tidlig innsats og inkluderende fellesskap i barnehage, skole og SFO» heter dokumentet som skisserer noen spennende planer og muligheter for årene fremover.

Les mer >>

Pst-metoden, lompefabrikken og masse LØFT i møte med Ivar Haug

Vi feirer at SFO/AKS endelig har fått en nasjonal rammeplan samme år som Nettverket! for SFO er 25 år.

Les mer >>

Ny nasjonal rammeplan klar!

Hva skal egentlig SFO/AKS være? I dag ble den nye nasjonale rammeplanen publisert. Samtidig er noe støtte- og veiledningsmateriell gjort tilgjengelig. Les vedtatte plan og se hva det betyr for din SFO her.

Les mer >>

Leder eller tryllekunstner?

Ny nasjonal rammeplan inneholder et fundament for å skape god kvalitet i tilbudet, og den legger føringer for en tydeligere retning for tilbudet. Det er bra at det legges opp til at tilbudet skal evalueres, slik at man har mulighet for å se om tilbudet oppfyller intensjonen. Jeg mener likevel at rammeplanen er for lite forpliktende og tydelig på hvilket fundament (i form av ressurser) som må ligge til grunn for at rammeplanen kan realiseres ved alle skolefritidsordninger.

Les mer >>

Spørreundersøkelse til SFO-ledere og ansatte

NTNU Samfunnsforskning skal evaluere hvor langt SFO er kommet med innføringen av den nye nasjonale rammeplanen. De ønsker å undersøke hvordan rammeplanen brukes, hvordan den oppfattes som verktøy, og hvordan den eventuelt endrer SFO og sikrer jevnere kvalitet på tilbudet som gis. Vi håper flest mulig, ledere og ansatte vil svare på denne.

Les mer >>

Ansvar rundt stengetid

Noen ganger blir barn hentet for sent i SFO. Tydelige avtaler med foreldre kan løse noe av dette.

Les mer >>

Vi trenger å høre hva dere som ledere tenker og erfarer

Hva slags kompetanse kreves for å jobbe i SFO? Og for å være leder? Som del av et forskningsprosjekt som tar opp dette, og som også ser på arbeidet med ny rammeplan, har vi i dag sendt ut en undersøkelse til alle skoler i Norge med SFO.

Les mer >>

Fremtidens SFO med barndommens egenverdi i hovedfokus.

Fra høsten 2021 får hele Norge endelig et eget felles planverk for skolefritidsordningen (SFO). Planen skal sikre den gode barndommen i SFO tiden og ha ringvirkninger i et helt liv. Det er ett etterlengtet og etterspurt planverk vi nå endelig får som beskriver verdier og innhold i SFO. Målet er at en nasjonal rammeplan skal bidra til et mer likeverdig tilbud i SFO.

Les mer >>

Årsplan i SFO – grunnlag for handling

Rammeplanen for SFO beskriver at den enkelte SFO skal utarbeide en årsplan eller en tilsvarende plan. En plan er en nøyaktig beskrivelse av framgangsmåten for å nå et fastsatt mål eller oppnå et ønsket resultat. En plan er dermed et grunnlag for handling.

Les mer >>