Da Nettverket! for SFO gjennomførte en dugnad blant mer enn 10 000 SFO-ansatte om ny tittel som erstatning for «assistent» - kom SFO-leder Kjersti Louise Thoresen fra Nesodden opp med løsningen; barneveileder. For det er jo nettopp det du er; barneveileder i SFO, kanskje barneveileder med fagbrev.

Og en yrkestittel som beskriver hva jobben går ut på, ja, selve kjernen i oppdraget ditt, må jo kunne sies å være bortimot genial. Når den i tillegg ikke inneholder begrepet pedagog eller pedagogisk unngår man også konflikten med begrepet pedagog.

Det er åpenbart at barn trenger veiledning fra deg for å lykkes i det sosiale fellesskapet. Noen barn trenger din støtte og bistand mer enn andre.

Så hva gjør du?

I beskrivelsen av oppdraget barneveileder i SFO vil jeg gjerne dele noen tanker og ideer med deg.

  1. Den våkne barneveilederen bruker tiden innimellom alt annet til å observere. Følger godt med på hvordan barn samhandler, hvem som leker med hvem, hva barna trives best med, hva slags leker og utstyr som skaper aktivitet og hvordan barna fungerer i samspill i små og litt større grupper.
  2. Den kloke barneveilederen ser at selv om barn ofte finner gode løsninger sammen, må hun ta initiativ, være igangsetter, bevege konflikter mot en løsning uten å overstyre og ikke være redd for å involvere seg i leken.
  3. Den omsorgsfulle barneveilederen har et blikk for sårbare barn. Hun vet at barn ikke kan behandles likt – selv om hun som voksen må være tydelig ved å være konsekvent. Hun hjelper den sårbare til å unngå situasjoner som gjerne fører til konflikter og trøbbel. Gjør små avtaler knyttet til samspill med dette barnet og gir ofte dette barnet oppmerksomhet ved små tegn på mestring og fremgang.
  4. Den støttende barneveilederen er barnets lysglimtjeger. Egentlig trenger alle mennesker en slik person som er dyktig til å fremheve styrker og små suksesser. For sårbare barn som ofte får negativ oppmerksomhet, kan du være jegeren som balanserer responsen barnet oppnår og sørger for at hun kan labbe hjem med minst en viktig, liten suksess i sekken.
  5. Den spretne barneveilederen er elsket av barn. Hun blir gjerne med på prosjekter og aktiviteter som krever en spretten kropp og ikke minst en løssluppen hjerne. Ingenting er egentlig umulig og du møter alltid barns forslag med nysgjerrighet.
  6. Den alltid tilstedeværende barneveilederen svikter aldri barnet. Riktignok kan det oppstå situasjoner der du er fysisk fraværende – f eks hvis du får meslinger. Men når du er på jobb er du så til de grader tilgjengelig for barn. Du prioriterer aldri en voksenprat når du er i basen eller ute med barn. Da er det barna som får hele deg.
  7. Den idérike barneveilederen er igangsetter og brobygger mellom barns drømmer & ønsker og virkeligheten. Da jentene på 2. trinn ble spurt hva de aller helst ville gjøre var svaret; «Tegne med fargekritt på hele tavlen». De hadde sittet i 1,5 år og sett drømmende på det forbudte området. Nå fikk de holde på helt fritt i en times tid og gikk lykkelige hjem fra SFO den dagen.
  8. Den blide og glade barneveilederen har også dårlige dager som alle andre. Men likevel greier hun alltid å spre solskinn rundt seg. På den måten viser hun vei, går foran, tråkker stien for barn. Når hun møter et barn, fanger hun blikket til barnet, sier barnets navn og føyer kanskje til «så trivelig at du smiler til meg».
  9. Den motiverte barneveilederen er ikke i tvil. Å få jobbe med barn i alderen 6-10 år er trivelig og gledelig. De er så reflekterte og levende og det finnes aldri en dag lik den forrige. Jobben som barneveileder i SFO får henne til å føle seg levende, etterspurt og viktig for mange barn.
  10. Den avanserte barneveilederen bærer på mange av disse egenskapene. Hun skaper fremgang og utvikling hos barna rundt seg. Og jeg håper hun forstår det selv?

Kjenner du igjen noen av disse tankene? Bra – det er greit å rette oppmerksomhet mot kjernen i jobben din. Barneveielederen åpner ofte for at alle skal få være med. Hun er nærmeste genial i søkingen etter lek og aktiviteter som gir alle barn sjansen til mestring og samspillsglede.

Kanskje er dette et opplegg for en utviklingsdag på jobben eller en refleksjon på et personalmøte..?

SFO forEBYGGER MOBBING Dette er et kapittel fra boka SFO forebygger mobbing. Du kan kjøpe boken her og bruke den til egenutvikling eller som inspirasjon til dine ansatte.                                                                                          Kjøp boka her

 

 

Hva kan du gjøre for englebarna?

Det er ingen fordel om barn er for snille, selv om det er veldig hendig for omgivelsene. Hvordan gi englebarna litt skitt på vingene?

Les mer >>

Samtalemetodikk del 2: Lojalitetskonflikter og metabudskap

Barn merker fort hvis det finnes et underliggende budskap, selv når det ikke uttales

Les mer >>

Nytt magasin for SFO/AKS

Nettverket! for SFO feirer i år 25 års jubileum. Samme år som vi får vår første nasjonale rammeplan for SFO. Vi markere med å gi ut tidenes første magasin for dere i SFO/AKS.

Les mer >>

Gode beskjeder

Et lynkurs i gode beskjeder. Blir du med på det?

Les mer >>

Ros og anerkjennelse

Ros blir ofte brukt som en fellebetegnelse på positiv tilbakemelding, oppmuntrende ord og anerkjennelse. Anerkjennelse fortjener mer plass i verktøykassen vår.

Les mer >>

Gudmundur på tur

Her får du små drypp du kan bruke i samtaler rundt bordene i basene. Det er alltid gledelig for barn å få være sammen med voksne som deg. Du kan fortelle om små, rare ting og ved middagsbordet kommer barnet med din historie fra perlebordet og foreldrene tenker; i SFO skjer det jammen mer enn innkryssing og fôring. Tekstene er også skrevet slik at barn selv kan lese dem, det er fint at SFO bidrar til å stimulere til mer lesing.

Les mer >>

Barn som utfordrer i SFO 4 - bruk av barnets navn

Noe av det mest personlige barnet har er navnet. Tidlig får barnet et eierskap til navnet sitt og opplever det etter hvert som identisk med seg selv. Derfor er det ekstra viktig hvordan du bruker barnets navn i SFO-hverdagen.

Les mer >>

Dobbel SFO-service

Et nytt skoleår rulles i gang og sommerfriske lærere møtes til konstruktivt samvirke noen dager før barna entrer klasserommet. De fleste steder i landet har SFO holdt det gående i flere uker, ja, noen steder har det også vært julitilbud for interesserte familier.

Les mer >>

Barn som tester grenser i SFO

Barn som har en oppvekst med foreldre som setter tydelige grenser – og samtidig tillater barnet å teste ut disse grensene – er sjeldnere involvert i grove regelbrudd og konflikter. Tilsvarende har barn med uklare grenser, lettere for å havne i trøbbel.

Les mer >>