Veldig mange SFO’er er barnas første møte med skolen og da kan det være smart å ha noen bli kjent-leker som gjør overgangen lettere for 6-åringene. Noen av disse har vi lagt ut på SFOnett før men gode forslag kan ikke gjentas for ofte.

Latterlek

Trenger mye plass. Et av barna legger seg ned på ryggen, nestemann legger seg med hodet på magen til førstemann osv. til alle barna har hodet på magen til noen. Den første i rekka sier ha, nestemann ha ha, tredjemann ha ha ha osv. Til slutt er latteren ustyrlig.

Parsisten

To og to holder hverandre i hendene. Et av parene har sisten og skal ta de andre parene. Det paret som blir tatt har sisten videre osv.

Rekkesisten

Et barn begynner med å ha sisten, når førstemann er tatt skal disse to holde hverandre i hendene og går videre for å ta flere. Alle nye som blir tatt skal holde i hendene til de andre som er tatt (på en rekke), etter hvert blir det en ganske stor rekke som kan være vanskelig å komme seg forbi.

Speiløvelse

To og to barn sammen. En er speil, den andre speiler seg. Den ene skal altså gjøre en bevegelse, den andre skal ”herme” etter denne som om hun/han var et speil, altså gjøre parallelle øvelser. Bytt roller.

Statuebygging

Del barna inn i smågrupper 3-4 personer. Gruppa skal sammen lage en statue med seg selv som materiell. Det kan være sånn at alle er en del av statuen, eller at en eller to lager en statue av de andre. Man må etterpå fortelle gruppen hva dette er en statue av.

Tegne på ryggen

To og to sammen. Den ene sitter med ryggen til den andre. Den andre tegner noe på ryggen, det kan være å tegne bokstaver eller annet. Den som blir tegnet på skal gjette hva som blir tegnet. Konsentrasjonsøvelse og trygghet.

Navnelek 1:

Alle ligger på magen i en ring. Hver enkelt sier navnet sitt + tre ting de liker og tre ting de misliker.

Eksempel:

Jeg heter Guro.

Jeg liker ikke fisk, sure mennesker og regnvær

Jeg liker sjokolade, kino og håndball

Navnelek 2:

Alle står i en ring. Førstemann begynner med å si navnet sitt og samtidig gjøre en bevegelse (hvilken som helst bevegelse)

Andremann gjentar førstemanns navn og bevegelse, deretter sier han/hun sitt eget navn og gjør en bevegelse (ikke samme bevegelse som den første)

Tredjemann gjentar førstemanns og andremanns navn og bevegelse, sier så sitt eget navn og viser en egen bevegelse.

Så fortsetter man på samme måten til man har vært gjennom alle. Dersom det er en stor gruppe kan det bli ganske mange navn og bevegelser å huske! Målet er jo at alle skal klare det. (Hvis sistemann klarer alle, kan hun/han kanskje få en premie)

Man kan godt oppfordre litt større barn til å gjøre en bevegelse som kjennetegner en selv. Poenget er at man skal gjøre bevegelsen mens man sier navnet sitt.

Når man har gått hele runden, kan man overraske ved å be den som begynte å gjenta alles navn og bevegelse. De voksne må være med på leken.

Bli kjent 1:

Barna sitter i en ring. Alle skal stille et spørsmål til en av de andre. Kast gjerne rundt en ertepose e.l. Spørsmål kan være: Hva liker du å leke med? Hva er livretten din? Etterpå kan man ta en runde for å høre om deltagerne husker svarene.

Bli kjent 2:

Barna sitter i en ring. Det er bare lov å snakke når man har ballen. Den som har ballen skal fortelle om seg selv i jeg-form. Ballen går videre til nestemann.

Alle som liker fiskepinner

Deltagerne sitter på hver sin stol i en ring. Deltagerne skal flytte seg en gang mot venstre hver gang du gir beskjed om det, for eksempel: ”Alle som liker fiskepinner flytter seg en stol mot venstre.” Hvis det sitter en eller flere på stolen til venstre skal man sette seg på fanget til denne personen. Når en person har kommet tilbake til sin egen stol har han/hun vunnet.

Forslag til beskjeder:

-       Alle som har øredobber flytter seg

-       Alle som har to ører

-       Alle som har bursdag i januar

-       Alle jenter

-       Alle med svarte sko

Alle med r i fornavnet

Flere artikler innen Fra barnehage til skole/SFO

Alle må gjøre seg "klare" for hverandre

I ukene frem mot sommerferien skal vi legge ut saker som går under tema "Overgangen fra barnehage til skole/SFO"

Les mer >>

Fra eldst til yngst - samarbeid og sammenheng mellom barnehage og skole

Kunnskapsdepartementet har utarbeidet veilederen "Fra eldst til yngst"

Les mer >>

Velkommen hit

I arbeidet med å samle gode eksempler i SFO-Norge, registrerer vi at det blir stadig mer tydelig hva god SFO-praksis er. Vi har ikke forsket systematisk på temaet, men er ganske sikre på at det ikke er tilfeldig at vi stadig oftere lar oss imponere.

Les mer >>

God SFO-start = God skolestart

Vi har alle, både ansatte på skole og SFO, foreldre og barna selv et sterkt ønske om at skolestarten og starten på SFO-året skal bli best mulig. Her er noen tips på veien mot en god start.

Les mer >>

Skolestarterne – snart på vei

Det er nå det begynner, mottaket av høstens glade barn som aldri har gått på skole før. I barnehagen har seksåringene seniorstatus og vet alt om å legge til rette for det gode liv. Hvordan blir det når barnet havner innenfor ditt ansvarsområde?

Les mer >>

Velkommen til SFO, hva kan du ’a?

6 åringene ankommer snart basene. Nå vil en vellykket oppstart handle mye om hvordan du møter barn og foreldre. Her er noen gode ord som kan kan hjelpe deg på veien. Lykke til!

Les mer >>

Landet rundt med oppstart

Vi har tatt en ringerunde for å høre hvordan SFO’er landet rundt gjør det i forbindelse med mottak av nye barn ved skolestart. Vi har vært opptatt av forberedelsesfasen, gode rutiner og selve mottaket av nye foreldre og barn.

Les mer >>

SFO-ansatte i barnehagen?

De første dagene på skolen tilbringes gjerne i SFO. Det åpner for en sømløs og trygg overgang fra barnehage til skole. Forutsetningen at SFO-ansatte forstår hva slags erfaringer barnet har med seg i «sekken».

Les mer >>

Velkommen hit, lille venn - 2

Har du lagt merke til at 1.klassingene blir mindre hvert eneste år? Jeg tenker av og til; hvor skal dette ende? Blir det teskje-kjerringer og -gubber av alle sammen? Selvsagt er dette et optisk bedrag.

Les mer >>