SFO har feiret 20-årsjubileum de fleste steder. Vi er blitt en viktig samfunnsinstitusjon, og er litt som lastebilen. Uten lastebilen stopper Norge, men det gjør sannelig landet også hvis SFO ikke holder åpne dører.

Poenget med denne lille artikkelen er å markere noe vi synes er så ufattelig trivelig. Høsten 2012 gjennomførte Nettverket! for SFO nemlig kurs-prosessen LØFT for barn i SFO i Skedsmo kommune. Skedsmo kommune ligger rett utenfor hovedstaden og har samlet over 50 000 innbyggere til et godt liv. Hovedstaden heter Lillestrøm bl a kjent for nabobyen Strømmen som i mange år har kjempet i toppen av norsk kvinnefotball. Nå har dette laget skiftet navn.

Noe mindre kjent er det at Skedsmo har et godt faglig miljø innenfor oppvekstsektoren, og bl a var helt i forkant faglig da 6-åringene skulle inn i skolen på 90-tallet. Det har vært arbeidet godt bl a med SFO over lang tid, og resultatet er til glede for kull etter kull med SFO-barn i kommunen.

Det trivelige vi gjerne vil formidle er et øyeblikks inntrykk fra Vigernes skole. Etter prosessen får deltakerne sine vel fortjente kursbevis – som viser at de har arbeidet målbevisst med elementene og verktøyene i LØFT for barn i SFO, og gjennomført et eget prosjekt med barn i egen SFO. På Vigernes har SFO-leder Veera Nygaard virkelig sett betydningen av stolte og faglig engasjerte ansatte, og rammet inn dokumentasjonen. Når du kommer inn i SFO, blir du møtt av en vegg med alle kursbevisene! Et viktig signal om at her er kunnskap høyt verdsatt.

Det er viktig at SFO synliggjør sine kunnskaper og ferdigheter – både overfor oppdragsgiver, foreldrene, og nære kolleger, lærerne.  Men også overfor samfunnet. Opplæringsprosessen som er gjennomført i over 55 kommuner, LØFT for barn i SFO, samler og sammenfatter klokskapen utviklet i SFO-basene. Ved ekstremt praksisbaserte innspill blir de ansatte oppfordret til å utvikle egen praksis, godt støttet av små virkningsfulle verktøy.

Man kan lett se på teamet til Veera at her er det faglig optimisme, motivasjon og arbeidsglede så det rekker. Det er slikt vi ønsker å se for å kunne bidra til å fremstille potensialet i norske SFO’er og AKS’er. En vel fungerende SFO er en viktig del av grunnmuren i det store oppdraget for skolen; å gi barnet de beste muligheter til å utvikle seg til den beste versjonen av seg selv.

Praktiske SFOtriks – som funker!

Overgangen fra skole til SFO er gjennomført med hårfin kontroll på kaoset. Knekkebrødene er spist eller strødd utover gulvet, og støynivået er bare litt over ok. Matrester, fat, bestikk og serveringsutstyr til 108 barn er rydda unna, selv om vi er en mindre enn normalt. Noen er hjemme med sykt barn.

Les mer >>

Alle barn har et talent eller ti

I forbindelse med kursprosessen LØFT er tøft i SFO blir deltakerne oppfordret til å reise spørsmål og ta opp konkrete hendelser fra hverdagen i basene med faglig leder. Her er ett eksempel fra denne våren. Anine jobber med en gutt som har mye trøbbel og ber om råd.

Les mer >>

LØFT for barn - Veiledning av SFO/AKS-folket

Noen av veiledningene vi har gjennomført for SFO/AKS-folket er dokumentert, og du finner dem her. Kanskje dette er situasjoner du kjenner igjen fra egen hverdag?

Les mer >>

SFO’sk ros

Vi utgjør en del av barns liv. En ganske stor del faktisk! Noen vil kanskje hevde at med stadig kortere SFO-dag, tynnes det ut litt. Men den plassen du har i barns liv blir faktisk viktigere enn noensinne.

Les mer >>

LØFT for en urolig gutt

Rolf er urolig. Sitter sjelden stille. Poden er ellers blid og hverken spytter, slår eller sykler på andre. Det hjelper lite når voksne ber 8-åringen være stille eller sitte rolig. Her er et forslag til hvordan du kan jobbe løsningsfokusert (LØFT for barn) med den gutten.

Les mer >>

Dagens helt i Tåtøy SFO

I Tåtøy SFO har de skjønt hvordan hverdagen skal organiseres for å gi læring og trivsel for voksne og barn. Der kan du nemlig bli dagens helt.

Les mer >>

PR-agenten – det er deg!

Det er bortimot tilfeldig hvilke barn som utsettes for utelukkelse og skvis – og dermed er sårbare for mobbing. Samtidig er barn med litt spesielle talenter og interesser også utsatt. Dette er barn som ikke nødvendigvis følger flokken men tar egne beslutninger og foretar egne valg på tvers av det som skjer i barnegruppen. Uansett, disse sårbare barna trenger din bistand – her & nå – uten nøling!

Les mer >>

LØFT i SFO - Nils

Barns medvirkning er tema her på SFOnett de to neste ukene. I dag skal vi se et eksempel på en konkret oppfølging av et barn hvor LØFT-metodikken gir medvirkning.

Les mer >>

«Jeg er jo ikke betalt for å like alle barna!»

Nei, og dette er et viktig tema å drøfte både på personalmøter – men også i hverdagen i voksne til voksen-samtalene.

Les mer >>