Ved Årlivoll SFO i Orkdal vil de synliggjøre trivsel og glede. Og det er jo det din SFO/AKS er best på. Å tilby trivsel og glede? Flott – kikk på dette.

Når foreldre eller andre nærmer seg SFO, er det umulig å unngå å støte på denne tavla kalt SFOs glade hjørne. Så enkelt og så genialt. Den kan brukes i perioder – effekten kan tape seg hvis den skal fungere 12 måneder i året. Og du kan selvsagt finne din egen måte å bruke den på.

Vi kan f eks gjennomføre en uke eller to med åpen lysglimtjakt, der voksne går aktivt på jakt etter hendelser og handlinger der barn bidrar til at andre trives. Når de to, tre første lappene er kommet opp med korte beskrivelser av barns små suksesser, vil barna også delta i jakten og «melde» inn små og store glad-nyheter.

I Årlivoll SFO forteller SFO-leder Unni G Hoffsbakken at de også bruker gladhjørnet sitt til å informere foreldrene som henter barn om hva som har preget leken og dagen for barna. Dette gir et strålende utgangspunkt for å få i gang en samtale med eget barn om hvordan dagen har vært. Og SFO får garantert en stjerne i boka fra foreldrene.

Årlivoll SFO bruker sitt glade hjørne til å bli mer tydelige og vise bedre hvordan de jobber og tenker, hva de legger vekt på for å gi barna tilgang til god lek og godt samspill. På den måten øker sjansene for at SFOs omdømme blir bedre. Som kjent er det lite å hente på å gjøre en strålende innsats hvis ingen vet om det. Vi er generelt alt for dårlige på å vise at vi er gode på trivsel og glede og lek og vennskap.

Det finnes garantert mange varianter av Årlivolls glade hjørne i SFO-Norge. Vi vil gjerne høre om dine tiltak for å bli mer synlig.


Fingra av fatet

Har du merket at dagens barn er urolige og lite utholdende? At de ofte går fra det ene tild et andre og liksom ikke fullfører det de har begynt på? Mange forteller om rastløse barn.

Les mer >>

Bare oppbevaring?

Flere ganger hvert år, når jeg forteller hva jeg jobber med og har jobbet med de siste 25 årene møter jeg mennesker som omtaler SFO som oppbevaring. Har vi et omdømmeproblem og hva kan vi gjøre med det?

Les mer >>

Hokus pokus fritidsfokus

Vi ønsker å fortelle ”verden der ute” hvorfor vi mener barn bør få beholde sine avmålte timer og sitt liv i en fritidspedagogisk ånd – uanhengig av om det er i SFO eller en fremtidig heldagsskole.

Les mer >>

Stille barn sliter

Mellom 5 og 8 prosent av alle skolebarn er så stille og tilbaketrukne at det hindrer dem i læring og sosial omgang, viser en kartlegging. Hva kan vi gjøre for disse barna i SFO/AKS?

Les mer >>

Vennskapskafe på Sande SFO

SFO-leder Hege Storjordet og hennes team ved Sande skole i Sandefjord jobber med «vennskapskafé» - der barna kan møtes for å spise god mat og treffe nye og gamle venner.

Les mer >>

Rapport fra en øde øy

En helt strålende SFO i en av kommunene i Norge som jobber målbevisst med utvikling og kvalitet i SFO-tilbudet har fått diagnosen; lost and gone forever…

Les mer >>

Venner er magisk (fra juni)

Min yngste datter Ane, seks år og snart skolestarter ble for noen helger siden bedt på overnatting hos ei venninne for første gang. Den forespørselen utløste entusiasme og glede i den lille jenta og hun utbrøt spontant; «Mamma, venner er magisk».

Les mer >>

Lekens utviklingshistorie

For å forstå og bidra til barnas lek og for å gi riktig fokus til leken, kan det være nyttig med litt bakgrunn i lekens historie.

Les mer >>

SFO I DANMARK – annerledes SFO?

Under et kurs for stolte barneveiledere i Hamar i 2010 møtte jeg ei spennende jente som også hadde erfaring fra å jobbe i SFO i Danmark.

Les mer >>