Det viktigste er å få leke – egne lekminner Lek er barns primære arena for å uttrykke seg. Derfor er det helt avgjørende at barn får tid og rom til å leke. I SFO/AKS er tiden knapp. Desto viktigere blir det å være på jakt etter tid og mulighet for barns egen lek.
Kontainerlek uten fasit I vinter var de ansatte på Kirkevoll skole SFO i Bergen på «Lekelystkurs» med Trude Brendeland, også kjent som Fantasifantasten. Her ble de introdusert for prosjektet «Scrapestore Playpod», et konsept brukt i skolegårder i England.
BARN BLIR KONGE I EGET LIV – Vi vet mye om hvor viktig lek er for barn. Likevel virker det som vi ikke tør å satse skikkelig på leken, verken i SFO, barnehage eller i samfunnet som helhet, sier Eva Norén Björn. Selv har den svenske psykologen og forskeren kjempet for lekens vilkår gjennom et helt yrkesliv.
Barn i bevegelse På SFO er det ungene selv som bestemmer hva de vil gjøre. Vi barneveiledere kan innimellom komme med gode tips og råd, legge til rette for det vi tror ungene vil like, eller noe som vi bør gjøre fordi det er 17.mai, jul eller påske. Enkelte år har vi unger som er skikkelig gira på sfo-forming, mens andre år er formingsaktivitetene på lavgir.
Kan vi sette en STREK over LEK i fremtidens skole? Nå som undervisningstiden og skolehverdagen strekkes og bøyes på flere måter, ser mange av oss med et noe bekymret blikk på den leken som stadig får mindre spillerom.
Lek og læring Slik dagens skole utvikler seg, er det viktigere enn noen gang å være seg bevisst undervisningsmetoder som legger til rette for lekende læring.
Lek fordi.... Fri lek er grunnleggende i SFO og det kan være lurt å sette ord på hva som er så viktig med akkurat leken. Litt hjelp på veien...