I en travel SFO hverdag er det viktig å finne metoder som kan hjelpe barn og de voksne med å bygge sterke og positive relasjoner. En slik metode er Marte Meo, en veiledningsmetode som er blitt populær i både Norge og internasjonalt.
Ved å fokusere på naturlige samspillprosesser, har Marte Meo vist seg å være en effektiv tilnærming i ulike kontekster, fra barnehager og skoler/SFO til eldreomsorgen.
Hva er Marte Meo?
Elisabeth Husveg Ramstad, lisensiert supervisor i Marte Meo og opplæringsansvarlig i Time kommune, har vært viktig i formidlingen av denne metoden i Norge. Hun har ledet Marte Meo-foreningen i Norge i ti år og forklarer at Marte Meo ble utviklet av Maria Aarts i Nederland på 1970-tallet. Navnet Marte Meo betyr "ved egen kraft," og metoden har spredt seg til 52 land verden over.
Opprinnelig ble Marte Meo brukt for å styrke relasjonen mellom barn og foreldre, men de senere årene har bruken utvidet seg til barnehager, skoler og eldreomsorgen. Metoden fokuserer på å styrke samspillet mellom barnet og omsorgspersonen gjennom konkrete og praktiske verktøy.
Marte Meo har vist seg å være en effektiv metode for å fremme positivt samspill og kommunikasjon, og den fortsetter å få anerkjennelse og utbredelse internasjonalt. Gjennom praktisk anvendelse av kjerneelementene kan både barn og de voksne oppnå bedre forståelse og sterkere bånd.
Veiledning i Marte Meo
Marte Meo veiledning er en metode som tar utgangspunkt i filmklipp og visuelle bilder av samspill mellom barn og omsorgspersoner. Denne veiledningsmetoden, som allerede er i bruk i flere kommuner, har vist seg å være effektiv for å øke omsorgspersoners sensitivitet og styrke relasjonskompetansen i skolefritidsordningen (SFO).
Økt Samspillsforståelse og Relasjonskompetanse
Marte Meo veiledning bygger på filmklipp av samspill mellom barn og omsorgspersoner. Disse filmene analyseres av en Marte Meo-terapeut eller kollegaveileder, som gir veiledning basert på spesifikke kriterier og kjerneelementer. Når teori kobles sammen med praksisfortellinger og filmklipp, oppnår omsorgspersoner en dypere forståelse av profesjonell praksis i et lærende fellesskap.
Marte Meo gir barn utviklingsstøtte, og når ansatte ser film og oppdager selv hva som er betydningsfullt i relasjonen og samspillet, kommer praksisendring som er til det beste for barna.
Edel Njærheim, SFO-leder Bore SFO
Hvordan Marte Meo kan brukes i SFO
Planleggingsdager og møter
Hele personalet, inkludert ledelsen, kan delta i planleggingsdager og møter hvor Marte Meo-metoden diskuteres og implementeres.
Gruppenivå og individnivå
Veiledning kan gis både på avdelingsnivå og individuelt, avhengig av behovene til barna og de ansatte.
Foreldreveiledning
Foreldre kan også få tilbud om veiledning dersom de ønsker det, noe som styrker samarbeidet mellom hjem og SFO.
Veiledning av studenter og nyansatte
Marte Meo kan også brukes til å veilede studenter, lærlinger og nyansatte, noe som sikrer en enhetlig praksis og forståelse blant alle ansatte.
Marte Meo på Bore SFO i Klepp Kommune
I Klepp kommune brukes Marte Meo aktivt for å styrke den autoritative voksenstilen, som kombinerer varme og grensesetting. På Bore SFO, under ledelse av Edel Njærheim, har 6 av 17 ansatte blitt sertifiserte, med flere på vei. Metoden har ført til færre konflikter og mer inkludering blant barna.
Det å snakke om barn og til barn på en fin måte, og at de ansatte får en felles plattform og snakker samme fagspråk, løfter kunnskap og kvalitet i virksomheten.
Edel Njærheim, SFO-leder Bore SFO
Ifølge Edel er Marte Meo enkelt å gjennomføre, og det gir barna en veldig god dag når de voksne er til stede og oppmerksomme.
Edel påpeker at det å snakke med og om barn på en fin måte, samt at de ansatte får en felles plattform og snakker samme fagspråk, løfter kunnskapen og kvaliteten i virksomheten. "Gjennom å følge barnets initiativ og tenke at dette handler ikke om meg, men om barnet, bekrefte barnet og møte dem med smil, skaper vi gode relasjoner," poengterer hun.
På Bore SFO har de hengt opp bilder og plakater som viser ønsket atferd og positive ting barna gjør, og bygger videre på dette. Å bekrefte positiv atferd gjør at de voksne blir mer observante på barnets oppførsel og fremmer barnets positive egenskaper. Marte Meo er synlig som metodikk gjennom det visuelle med bilder og plakater på Bore SFO, og gjennom de ansattes forståelse og arbeidsmåter.
Marte Meo anbefales for å lage gode dager for barna gjennom den positive innstillingen som ligger i denne tilnærmingen. Edel mener at dette er av stor betydning for barna, gjennom de positive væremåtene de voksne har som rollemodeller. "På våre SFO-møter snakker vi om dette, ser filmer og alle får innblikk og veiledning på samspillsituasjoner. Dette smitter over på de andre ansatte, som ser hvor effektivt dette er," sier hun.
Det har vært færre konflikter og mer inkludering etter at de startet med Marte Meo på Bore SFO. Rapporten "Et jevnere utdanningsløp" løfter frem Marte Meo som et viktig verktøy for sosial utjevning. Marte Meo gir barn utviklingsstøtte, og når ansatte ser film og oppdager selv hva som er betydningsfullt i relasjonen og samspillet, fører det til praksisendring som er til det beste for barna.
Marte Meo Dusjer Hjernen med Endorfiner
Irene Havrevoll Refsnes, daglig leder i www.sterkmartemeo.no og kursholder i Klepp kommune, har lang erfaring fra både barnehage og spesialpedagogiske områder, og nå også med SFO. "Alle har behov for å være i relasjon og kommunikasjon med andre," forteller Irene. Gjennom filmsnutter av samspillsituasjoner kan vi se hva barna responderer på. "Gjennom mestringsfokus og elementene i Marte Meo omsetter vi dette til praksis," beskriver hun. Filmene bidrar til perspektivtaking og har en sterk mentaliserende kraft.
Irene Havrevoll RefsnesBarn lærer av å være gode å leke og å være i relasjoner med andre. Dette er med å bygger dem for livet.
Daglig leder www.sterkmartemeo.no
Irene forklarer videre at ved å se på barnas ansiktsuttrykk kan man se hvor viktig møtet med de voksne er. Barna sjekker ut hva de voksne synes om dem, og dette setter grunntonen på SFO. "Barn lærer av å leke og være i relasjoner med andre, noe som bygger dem for livet," sier Irene.
De voksne skal ikke jobbe som feilsøkere, men heller gå på "lysglimtjakt" ved å ta barna på fersken i å gjøre noe bra, presiserer Irene. "Å gå over broen til andre mennesker betyr å være interessert og følge dem, og det er alltid de ansatte som har ansvaret for relasjonskvaliteten," forklarer hun.
Marte Meo dusjer hjernen med endorfiner ved å fokusere på positiv atferd og styrke relasjonene mellom barn og voksne. Gjennom filmklipp og refleksjon får ansatte en dypere forståelse av samspillet med barna, noe som bidrar til en mer inkluderende og støttende miljø i SFO. Irene Havrevoll Refsnes oppsummerer: "Dette er verdens viktigste jobb, og ved å bruke Marte Meo kan vi gi barna en god start på livet gjennom varme og grensesettende samspill."
Systematisk Bruk av Marte Meo i Time Kommune
I Time kommune er det en målsetning at "Marte Meo" skal være systematisk i bruk i barnehager, skoler og SFO. Marte Meo-metoden er faglig forankret i oppvekstetatens satsingsområder, og kommunen tilbyr økonomisk stimulering til de som vil arbeide systematisk med Marte Meo og utdanne seg innen metoden. Målet er å ha minst én Marte Meo-terapeut eller kollegaveileder i hver barnehage, SFO og skole.
Kostnaden for praktikerutdanningen er omtrent 3000 kroner per deltaker. Mona Flåten Bjaanes, leder på Bryne SFO, var den første i Norge som startet med Marte Meo for omtrent seks år siden. Mona har selv gode erfaringer med bruk av Marte Meo og er utdannet kollegaveileder gjennom en samlingsbasert utdanning som varer i 18 måneder.
Praktikerutdanningen består av 32 timer der de ansatte arbeider med ulike SFO-tema. Dette inkluderer blant annet fokus på hvordan de voksne plasserer seg under måltidet, lek, overgangssituasjoner, forming og gym, måltid samt inne- og uteaktiviteter. Ansatte jobber sammen på basene, og én gang i måneden brukes møtetiden til Marte Meo.
Kompetanseløft og Samarbeid
Det er lite tid til samarbeid på SFO, men Marte Meo gir et betydelig kompetanseløft. Et av utfordringsbildene kan være mye bråk og uro på basen, noe som blir tydelig når man ser på filmene. Gjennom å se på filmene, lærer de ansatte av hverandre, og det skaper en trygghet ved å fokusere på hva som fungerer. Dette gir god støtte til barnas utvikling.
Det ligger også en viktig stolthet over sertifisering for de ansatte som gjennomfører denne utdanningen. Utdanningen kan tas gjennom Marte Meo-foreningen rundt i hele Norge, noe som bidrar til å heve kompetansen og kvaliteten i hele kommunen.
Integrering av Rammeplanen for SFO
Områdene i rammeplanen for SFO passer godt inn i Marte Meo-metoden. Eksempler på dette er mat og måltidsglede. Gjennom bruk av film skapes gode diskusjoner som bidrar til å utvikle god praksis i tråd med rammeplanen. Ansatte gir tilbakemelding om at de har fått en mer felles praksis bygget på kunnskap, og opplever bedre kontakt med barna.
Erfaringene med Marte Meo i Time kommune viser at metoden gir et betydelig kompetanseløft, skaper bedre samarbeidsforhold og gir ansatte bedre verktøy for å støtte barnas utvikling.
Gjennom systematisk bruk av filmklipp og refleksjon, har de ansatte utviklet en felles praksis og forbedret samspillet med barna. Dette har ført til en mer inkluderende og positiv atmosfære på SFO, som igjen bidrar til barnas trivsel og utvikling.
Rapporten «Et jevnere utdanningsløp», løfter frem Marte Meo som et viktig verktøy for sosial utjevning. Marte Meo gir barn utviklingsstøtte, og når ansatte ser film og oppdager selv hva som er betydningsfullt i relasjonen og samspillet kommer praksisendring som er til det beste for barna.