Overganger mellom aktiviteter eller det å avslutte en aktivitet kan ofte være utfordrende for barna, spesielt når de er dypt engasjert i arbeidet sitt. En timer hengende på veggen kan gjøre overganger enklere ved å telle ned synlig.

Denne artikkelen er kun åpen for medlemmer av Nettverket! for SFO.

For å lese hele artikkelen må du logge inn (øverst til høyre i menyen).
Dersom du ikke er medlem må du melde deg inn for å få full tilgang.

Les også

Klesklyper til kuben

Hos Tingvoll SFO er de opptatt av inkluderende lekemiljø, takket være en enkel, men genial idé fra leder Siri Eirin Nastad Ruste. På SFO-basen står en kube som inspirerer barna til å skape og utforske. Det som gjør denne kuben spesiell, er en liten detalj som åpner for store muligheter: klesklyper.

Les mer >>

Tidstimer – bedre overganger

Overganger mellom aktiviteter eller det å avslutte en aktivitet kan ofte være utfordrende for barna, spesielt når de er dypt engasjert i arbeidet sitt. En timer hengende på veggen kan gjøre overganger enklere ved å telle ned synlig.

Les mer >>

Express Ludo – lek og moro utendørs

På Sandbyängsskolan fritids i Norrkøping har de funnet en kreativ måte å tilrettelegge for lek og moro utendørs. Her har de laminert egne Express Ludo-brett som ligger i bokser på benkene uteområdet.

Les mer >>

Bordkart som styrker fellesskap og trivsel

Enkle løsninger kan ofte gjøre en stor forskjell i SFO-hverdagen, og ved Elvetangen SFO i Nittedal har de funnet en kreativ og praktisk måte å organisere måltidene på 3. klasse-basen. De har laget et system for bordkort som ikke bare fremmer struktur, men også bidrar til å styrke fellesskapet og inkluderingen blant barna.

Les mer >>

Bilder som inspirerer på byggerommet

Fra Maria ved Sjöängsskolan fritids i Stockholm kommer en idé som virkelig setter skaperglede og barns medvirkning i sentrum. I deres byggerom, som inneholder Kapla, Lego, Plus-Plus, biler og plastdyr, har de begynt å bygge en vegg med inspirasjonsbilder til barna sine byggverk.

Les mer >>