Overganger mellom aktiviteter eller det å avslutte en aktivitet kan ofte være utfordrende for barna, spesielt når de er dypt engasjert i arbeidet sitt. En timer hengende på veggen kan gjøre overganger enklere ved å telle ned synlig.

Denne artikkelen er kun åpen for medlemmer av Nettverket! for SFO.

For å lese hele artikkelen må du logge inn (øverst til høyre i menyen).
Dersom du ikke er medlem må du melde deg inn for å få full tilgang.

Les også

Bilder som inspirerer på byggerommet

Fra Maria ved Sjöängsskolan fritids i Stockholm kommer en idé som virkelig setter skaperglede og barns medvirkning i sentrum. I deres byggerom, som inneholder Kapla, Lego, Plus-Plus, biler og plastdyr, har de begynt å bygge en vegg med inspirasjonsbilder til barna sine byggverk.

Les mer >>

Tidstimer – bedre overganger

Overganger mellom aktiviteter eller det å avslutte en aktivitet kan ofte være utfordrende for barna, spesielt når de er dypt engasjert i arbeidet sitt. En timer hengende på veggen kan gjøre overganger enklere ved å telle ned synlig.

Les mer >>

Express Ludo – lek og moro utendørs

På Sandbyängsskolan fritids i Norrkøping har de funnet en kreativ måte å tilrettelegge for lek og moro utendørs. Her har de laminert egne Express Ludo-brett som ligger i bokser på benkene uteområdet.

Les mer >>

Klesklyper til kuben

Hos Tingvoll SFO er de opptatt av inkluderende lekemiljø, takket være en enkel, men genial idé fra leder Siri Eirin Nastad Ruste. På SFO-basen står en kube som inspirerer barna til å skape og utforske. Det som gjør denne kuben spesiell, er en liten detalj som åpner for store muligheter: klesklyper.

Les mer >>

Bordkart som styrker fellesskap og trivsel

Enkle løsninger kan ofte gjøre en stor forskjell i SFO-hverdagen, og ved Elvetangen SFO i Nittedal har de funnet en kreativ og praktisk måte å organisere måltidene på 3. klasse-basen. De har laget et system for bordkort som ikke bare fremmer struktur, men også bidrar til å styrke fellesskapet og inkluderingen blant barna.

Les mer >>