Sirkus og drama har mye til felles. Her er det spennende ideer med klar overføringsverdi til SFO!

Denne artikkelen er kun åpen for medlemmer av Nettverket! for SFO.

For å lese hele artikkelen må du logge inn (øverst til høyre i menyen).
Dersom du ikke er medlem må du melde deg inn for å få full tilgang.

Pedagogisk bruk av sirkus i skolen

Sirkus og drama har mye til felles. Her er det spennende ideer med klar overføringsverdi til SFO!

Les mer >>

Ord på veggen

Med enkle midler kan vi bidra til leselyst og nysgjerrighet blant barn. Den viktigste formen for lesestimulering i SFO er uten tvil voksne som leser høyt for barn. Men vi kan jo gå videre og skape variasjoner.

Les mer >>

Lekser – læring i SFO?

Man skal være forsiktig med å banne i kirka. Og man skal være ytterst forsiktig med å kritisere tilrettelegging av lekser i SFO. Allikevel sitter jeg med et inntrykk av at når det snakkes kvalitet i SFO er det ofte tilrettelegging av lekser som får hovedfokuset.

Les mer >>

Gangetabellen på læring i SFO

Du tror kanskje du ”bare” jobber i SFO. At du bare passer barn eller bare gir et fritidstilbud der barn får sjansen til å leke litt og bruke kroppen sin i trygge omgivelser. I så fall vil jeg bare invitere deg med på en liten tankerunde.

Les mer >>

Matte i SFO

Fingerhekling er stor idrett i SFO. Men noen ganger tar det helt overhånd. Det blir kilometervis med barneproduksjon og hva gjør vi da?

Les mer >>

Unge forfattere ved Fredheim SFO

På Fredheim SFO skriver barna bøker. Helt gratis får de da økt skriveglede, økt leseglede og vi kan jo bare tenke oss hvordan dette vil påvirke fremtidige undersøkelser om barnas leseferdigheter. Et fantastisk eksempel på barneprosjekt i SFO.

Les mer >>

Tall i farta

Om det er vinter, vår, sommer eller høst – barn elsker å prøve ut ferdighetene sine i lek. Vi støtter utviklingen av basisferdigheter hos barn og ivaretar behovet for frihet, lek og medbestemmelse.

Les mer >>

Læringsarena II – matte

SFO og AKS er enestående arenaer for barns utvikling. Læringen skjer i høyt tempo, riktignok litt i rykk og napp. Men potensialet er stort. Uten å true leken og friheten kan vi bidra til utjevning og utvikling i barnegruppen.

Les mer >>