SFO er viktig for alle barn, og kan være særlig viktig for sårbare barn. Den nasjonale evalueringen viser at foreldrene til barn med behov for særskilt tilrettelegging er mer misfornøyde med SFO-tilbudet enn andre foreldre. Foreldre til barn med behov for særskilt tilrettelegging opplever ofte at barna ikke blir inkludert. Godt samarbeid mellom undervisningsdel og SFO er viktig. Samtaler, aktiviteter og lek med andre barn i SFO kan bidra til tilhørighet.
Nettverket! for SFO har på denne fagdagen invitert flere med nærhet og kunnskap til fagfeltet. Fra praksisfeltet møter du fire ulike SFO som lykkes med å inkludere alle barn i SFO. Tre fra Norge og en dra Danmark. Pål Roland fra læringsmiljøsenteret gir gode råd om hvordan vi som profesjonsfellesskap kan skape en inkluderende SFO. Miljøterapeuter og vernepleiere i skolen skaper en god «bro» mellom undervisningsdelen og fritidsdelen. Lill Margaret er en av disse og vil presentere hvordan hun jobber og tenker for å skape en hel dag tilpasset hvert enkelt barn. Vi avslutter dagen med en som selv har kjent på kroppen å bli sett på som et problembarn. Alexander Skadberg er en prisbelønnet foredragsholder. Han ble tidlig diagnostisert med AD/HD, har vært innom institusjoner og ungdomshjem, rus - og kriminelle miljøer. - For å kunne hjelpe barn må vi tørre å snakke om ting. Du kan gjøre en forskjell ved å være den “ene” som ser et barn som sliter og hjelper dem ut av mørket