SFO/AKS driver en storstilt, daglig kampanje for å forebygge mobbing. Nå er det på tide at dette blir synliggjort! På den måten kan vi både oppnå anerkjennelse for innsatsen og ikke minst; utvikle videre denne strålende areaen for vennskap, samhold og inkludering.
Vi starter med å beskrive noe av det du faktisk gjør.
1. SFO fungerer som et viktig pauserom.
På SFO kan du få lov til å gjøre litt hva du vil, så lenge du ikke ødelegger for andre. Du kan sette deg i en krok og tukle med fire klosser eller tasse litt rundt i uteområdet. Når du har det sånn, slipper du å prestere i samspill med andre barn, du behøver ikke å stå i kø og vente på tur, du kan bare la tiden fly litt og være seks år eller sju og et halvt. Du slipper å fyke ut i et friminutt for å rekke å bli med på leken når den starter og behøver ikke være redd for å komme for sent fordi den ene skoen hadde havnet borti gangen. Du kan sitte helt rolig og kikke på to andre barn som bygger et tårn, Få med deg hvordan de samspiller for å få tårnet stødig nok.
Sånn kan SFO fungere – og dette er livsviktig for barn.
2. SFO-ansatte er kloke voksne med mye livsvisdom for barn.
Tenk å ha tilgang til voksne som ser at du ikke alltid så lett smelter inn i gruppen. Som ser at du trenger litt hjelp og støtte rundt små detaljer som f eks å komme med i leken sammen med andre. Som vet at du trenger et lite klapp på skulderen og et kjærlig blikk som en påminnelse om at nå er det et annet barn rett borti der som heller ikke har noen å leke med og som kanskje vil sette pris på en kompis. Som kan bidra til at du gjør gode erfaringer rundt samspill med andre barn ved å legge til rette for at du havner i en leke-aktivitet med et eller to andre barn – i lek du behersker og trives med. Tenk det.
Sånn fungerer det i mange SFO’er – og dette er livsviktig for barn.
3. På SFO er det egentlig alltid leke-venner.
Selv på de minste SFO’ene i Norge med 3-4 barn åpner det seg muligheter for å delta. Særlig når voksne styrer uten å overstyre leken i retninger som åpner for at flere kan lykkes og mestre. At ikke bare de lynraske driblerne på fotballbanen får lyse av mestringsglede men at barnet med trøbelete ankler og litt dårlig balanse får være med på leken; 50 sprø måter å gå på. Selv på de største SFO’ ene og Aktivitetsskolene med 450 barn finnes det sånne voksne som ser og gjør små justeringer som får alle med på et eller annet.
Sånn kan SFO fungere – og dette er livsviktig for barn.
4. Fra SFO kan alle gå hjem med et smil pga en liten suksess eller flere – hver dag.
Er det ikke flott? Vennlige, varme, kloke voksne sørger for at alle barn - også de som ikke alltid har den enkleste hverdagen på SFO eller i skolesammenheng - får en tilbakemelding eller et spørsmål som får barnet til å lyse opp litt. Et lite innspill som signaliserer; jeg ser at du er her, jeg er glad for å treffe deg, jeg lurer på; hvordan går det med bikkja eller gullfisken din? Voksne som bryr seg og som dermed kan sende barnet hjem etter en lang dag med en bekreftelse på at du er en som mestrer, som lykkes, som betyr noe, som bidrar for andre osv. Voksne som vet at dette egentlig bare tar ca 30 sekunder og som har det under huden som en del av det å være barneveileder i SFO.
Sånn fungerer det i mange SFO’er – og dette er livsviktig for barn.
5. SFO er læringsarena 2 – der mange lykkes.
Skolen, læringsarena I, tilbyr barnet mange utfordringer og signaliserer tydelige forventninger. Det er strålende. Noen dager går ikke alt som på skinner i klasserommet. Da er det godt å ha en annen arena der sjansene for å lykkes akkurat i dag kanskje er større. Der de voksne som jobber der ikke nøler med å fortelle kontaktlærer om små suksesser barnet har, slik at mestring på en av de to arenaene kan smyge seg over i den andre og påvirke barnets selvbilde og styrke barnet selvtillit.
Sånn kan SFO fungere – og dette er livsviktig for barn.
6. SFO er fylt med lysglimtjegere – og takk for det
For lysglimtjegeren er det alltid viktigst med det du som barn får til, det du lykkes med, det du bidrar positivt med. Denne jegeren jakter ikke på dine regelbrudd og uønsket atferd. Nei, riktignok sier den voksne nei når det er nødvendig. Men aldri ved å si nei til deg. Nei, den voksne sier nei til handlingen. Men aller viktigst er det at du opplever at den voksne blir begeistret og ganske ofte imponert over det du greier. Det skal ikke så mye til. I går fikk du jo en klapp på skulderen og beskjed i øret; - Jeg liker så godt at du smiler når vi møtes! Det varmet inni hjertet.
Sånn fungerer det i mange SFO’er – og dette er livsviktig for barn.
***
Denne listen kunne vært mye lengre. Og vi skal gjøre den mye lengre – sammen. Vi er et nettverk og derfor skal vi sammen bidra til utviklingen i SFO og AKS. Først og fremst gjennom å by sjenerøst på egne erfaringer. Spørsmålet vi stiller og som vi ønsker både svar og synspunkter på er følgende;
Hva gjør dere i din SFO/AKS for å forebygge og hindre mobbing?
Og til personalmøtet;
1. Er dette interessant?
2. Angår det vår SFO/AKS?
3. Kan vi planlegge noen justeringer/tiltak basert på innspillene?
Flere artikler i serien SFO forebygger mobbing her:
SFO forebygger mobbing - Mestringsarenaen SFO
Barnet i rollen som elev skal forsere mange dumper i veien. Lesekoden skal knekkes og tallmagien oppleves med to streker under svaret. Masse faktakunnskaper skal på plass i hjernen, samtidig som læringsreisen oppleves meningsfylt - og til og med gledelig. Et barn som klinker til og forserer dumpene i veien med et smil, vil oppleve skolen som et høydepunkt i hverdagen. Og det gjelder de fleste barna.
SFO forebygger mobbing - Alle skal med
I alderen 6-10 år opplever barn at vennskap med andre barn og andre voksne enn mor og far betyr mer og mer. Det er viktig at SFO/AKS legger til rette for at fritiden på skolen gir muligheter for å oppleve fellesskap og samhold gjennom bevisst tilrettelegging for samhandling.
SFO forebygger mobbing - SFO litt som livet
Når mobbingen først er et faktum rykker vi ut for å reparere – også kalt å stoppe mobbingen. Men da er skaden skjedd, mye er satt på spill og vi står overfor tunge og kompliserte oppgaver. Hvem har skylda, hva er galt, hvordan skal vi vise handlekraft? Effekten er langt større hvis vi kan jobbe forebyggende og hindre at det går så galt at mobbingen er et faktum. Hvorfor ikke se på SFO/AKS som en livets arena?
Bestill boka SFO FOREBYGGER MOBBING her