Ved hjelp av tre velfylte skap i et klasserom kan du inspirere til et vidt spekter av rollelek på SFO.

Mange voksne forbinder rollelek med at barna leker «familie, hus og hjem». Det gjenspeiles ofte i de rommene vi lager for rollelek i barnehage og SFO. Personalet kjøper en klassisk lekekomfyr og innreder noe som ligner en lett møblert leilighet. Det er for så vidt rett at mye rollelek ser slik ut, men tenk dere tilbake til egen barndom. Husker dere vi lekte politi og røver, superstjerner som sang i hårbørsten, åpnet butikker med rikt vareutvalg og var detektiver og oppdagelsesreisende med lommelykter i høstmørket? Rollelek kan være så mye mer enn å leke «familie».

Barn på SFO har andre ideer om hva som kan være interessant å utforske. Tenk hvilken variasjon av roller man kan velge å tre inn i og undersøke her i verden. Det kan være alt fra figurer fra tegnefilmer og spill, musikkidoler, dyr, fantasivesener og helter fra ytre rom. Barn utrykker sine interesser i stor grad gjennom å tre ut og inn av fiksjon og svært ofte i roller. Når vi legger til rette for et vidt spekter og ideer som kan inspirere lek utvider vi samtidig deres ytringsfrihet. I det perspektivet blir det ekstra meningsfullt å dedikere minst et rom og tre skap med materiell som setter fart på rolleleken.

Armslag

Det aller første barna trenger til å leke rollelek er godt med armslag. Rollelek er i utgangspunktet en kroppslig aktiv lek. Da beveger barna seg mye, kommer vandrende fordi de skal på «ferie», suser gjennom rommet som Batman på oppdrag og er aktive hyttebyggere på anleggsområde. I en gruppe med mange barn finnes ofte like mange ideer til hva man skal leke. Det hender ideene begynner på soloplan, noen kommer med en ide, så henger andre barn seg på og utvikler leken derfra. Svært sjelden leker en stor gruppe barn akkurat samme tema. Noen vil leke familie, noen vil bygge labyrint og noen vil åpne kafe. Det er klart en liten «dukkekrok» som utstråler «hus og hjem» blir for puslete å tilby som eneste rom i denne sammenhengen. Det er bedre å dedikere et klasserom, eller et lignede stort rom slik at flere «fortellinger» og prosjekter kan foregå samtidig.

I dette rommet kan tre dedikerte skap med et velvalgt utvalg av materiell bli en viktig ressurs. Innholdet i dem skal være ulikt, men komplimentere hverandre og til sammen åpne for et vidt spekter av leketemaer. Det er lurt at skapene har dører som man luke og kan låse når det ikke er tid og rom for fri, selvvalgt lek.  Skapene kan være halvhøye, eller rage litt i været. Bruk det dere har. Merk hva skapene inneholder med både bilde og ord slik at systemet er tydelig for både barn og personale. Lek er i seg selv en rotete affære, så mens leken foregår må vi tåle at barna drar materiellet ut i rommet og bruker det slik de ønsker. Når leken avsluttes, kan barna enkelt rydde materiellet inn i skapene og ta rommet tilbake til «undervisningsmodus».

Skap 1: Kostymer

Mange barn blir inspirert av kostymer – noe de kan tre på seg som understreker hvem de ønsker å fremstille. Ofte har ikke barna en plan for hva de skal leke før de står og betrakter kostymene. Der finner de kanskje legefrakken og erklærer at de vil være leger uten grenser i dag.  Kostymer kan på den måten gi barn anslag – akkurat som de første sidene av en god roman kan gjøre. De tenner en gnist allerede i starten på leken som gir deg lyst til å tre inn i en verden av late-som.  Andre ganger ser jeg at kostymer kan hjelpe barna til å både tro på og holde på fiksjonen over tid. I det myldrende livet på SFO blir barna lett avbrutt i sine tankerekker og ideer, men har man kledd på seg en flik av fortellingen får man hjelp til å komme tilbake til den. Det trenger ikke være komplisert – en hatt, et par briller, en kappe kan være nok til å bli i rollen over tid. Det er lurt å ikke tømme lekebutikken for kostymer. Kostymene derfra er ofte av dårlig kvalitet og kan i mange tilfeller være direkte kjønnsdikterende. Ta dere heller en tur i gjenbruksbutikken, spør foreldre om donasjoner. Populære og enkle kostymer kan være vester av ulike slag – fra refleksvester, til bunadsvester og dressvester. Skjorter er også enkelt. Hvite skjorter med rødt kors og halvmåne på lommen gir assosiasjoner til helsepersonell. Skjorter med dyreprint kan føre leken inn i jungelen, eller lede til fine folk i frisørsalongen. Det er muligheter i alt fra tyllskjørt, dressjakker, solbriller, arbeidshjelmer og skjerf man kan knytte på ulike vis. Man trenger ikke tilby alt samtidig. Ha gjerne litt på lur som man kan ta fram når inspirasjonen faller. Heng kostymene opp på kroker i skapet, legg noe i kurver og sørg for at barna lettest mulig kan rydde selv. Et speil på innsiden av skapdørene kan være prikken over i-en.

 

 

Skap 2: Rekvisitter

Når barn leker rollelek tar det ofte med seg ting inn i fortellingen sin. Det kan være kopper og kar, skattekart, doktorsaker, dukker, kister, bokser og det de måtte finne. Et skap for spennende rekvisitter er derfor viktig for å gi barn ideer og skape og holde på fiksjon.

Når vi handler inn til rollelek er det lett å ty til plastleketøyet som lekebutikken og katalogene tilbyr. Dette er materiell barna har hatt rundt seg siden de gikk på småbarnsavdeling. Mange har brukt mulighetene i dem opp for lenge siden. Plast krever ikke barnas respekt og jeg mener å se at barna etter hvert både mister respekten og interessen for det. Det lærte jeg av Ida som var førskolejente. Jeg måtte spørre hvorfor de ikke lekte med det lengre. Hun svarte ærlig at det er fordi det er «kjedelig». «Det er ikke skikkelig», sa hun. «Det lager jo ikke kjøkkenlyd en gang!». Mengden med plastallerkener hjalp henne med andre ord ikke til å leve seg inn i fantasi og forestille seg andre tider og steder. Vi byttet ut innholdet i hyllene med velvalgte rekvisitter i metall og tre og «ekte» ting fra gjenbruksbutikken, skuffer og skap. Da erklærte Ida med et lettet sukk «Endelig kan vi leke gamle dager!» Det var hennes måte å si at rekvisittene nå hjalp henne å skape og tro på fiksjon. Fyll et skap med gamle kaffekanner, skrin, gullfat, gryter og treboller.  Kanskje finner dere også andre skatter i gjenbruksbutikken - som gamle kofferter, kikkerter, forstørrelsesglass og bilratt. Lag gjerne noen rekvisitter med barna i tillegg. Det kan være malte tastaturer på resteplank, sanseflasker som kan bli tryllemixdur i heksas kjøkken, eller mystiske skattekart, billetter og brev fra hemmelige agenter. Åpent, udefinert materiell som en kurv med kongler, en med klosser av trekapp kan også være lurt. Det kan bli alt fra kattemat til telefoner for stressede kontoransatte.

Skap 3: Stort, åpent byggemateriell

I det tredje skapet kan barna finne stort, udefinert byggemateriell som hjelper dem å trylle om et kjedelig klasserom til steder hvor rolleleken kan tre inn. I barnas hender blir stort, løst byggemateriell til alt fra kjøretøy, til romstasjoner og showscener. Slikt åpent udefinert materiell har ingen fasit, eller oppskrift på hva det kan bli. Det virker derfor svært forløsende på leken til barn som stadig improviserer og bygger opp sine ideer underveis.

Velg gjerne det som kan foldes og klappes sammen slik at det får plass i skapet. Det kan være foldbare matter (Som bla. IKEA har) Et annet forslag er så mange «grønnkasser» dere kan få plass til – slike man får i matbutikken. I tillegg kan noen planker, kasser med stoffer og klesklyper gjøre susen. Hvis de i tillegg får bruke pulter og stoler vil rommet snart være fullt av barnas egne ideer og ivrig lek

 

 

Lekeklokt personale

For at barna skal føle seg helt fri til å hengi seg i rollelek trenger de lekekloke ansatte som anerkjenner ideene deres - selv om de beveger seg lengre inn i fantasiland enn det skolen som oftest inviterer til. Noen barn er flaue for å leke rollelek. De enser raskt holdninger om at rollelek er «barnslig». Da trenger de et personale som viser at det ikke er rart, men helt menneskelig. Å leve seg inn i fortellinger og fiksjon er en side av vår kultur. Hva hadde vel filmer, serier og teater vært uten mennesker som våger gå i rolle? Noen ganger kan man være en lekeklok støtte ved sørge for en rettferdig fordeling av rommet og materiellet i skapene. Andre ganger kan det bety å hjelpe barn å sette ord på ideene sine, eller gi innspill til innhold i leken. Barna slipper seg lettere løs om de erfarer at personalet også kan tre ut og inn av fiksjon av og til. Det behøver ikke være mer enn å handle i «butikken», kjøpe billett til «konsert» og være pasient på «operasjonsbordet».  Rollelek kan ta deg inn i barnas verden av ideer og der er det utrolig spennende å være. Hvilke andre yrkesgrupper kan fly til månen i drageskip, bevitne kampen mellom de gode og onde og bli operert for sommerfugler i magen på en og samme dag?

Pop-up rom som inspirerer til lek ved Veståsen SFO

- Leken gir mange muligheter for barn. Det forteller Eivind som er baseleder ved Veståsen SFO i Gjerdrum kommune. Vi har fokus på lekende læring og pop-up rommet er et viktig verktøy for å skape dette i hverdagen.

Les mer >>

Bli med i leken på Hurrød SFO

I høst besøkte vi en fargerik SFO hvor barns lek har en sentral plass. Å tilby en lekende SFO setter også krav til hvordan lekemiljøet er innredet. Bli med til Hurrød og bli inspirere.

Les mer >>

Inspirerende lokaler skaper god lek

Hvordan ville lekemiljøet på SFO sett ut om vi hadde spurt barna? Vi vet at det fysiske miljøet er en fritidspedagogisk ressurs.Det er ingen tvil - rom skaper kvalitet!»

Les mer >>

Rom for lek og læring - se filmen her

Filmen "Rom for lek og læring" og gir deg konkret opplegg for en planleggingsdag eller tilsvarende.

Les mer >>

Skraphandlerens lekebutikk

I barnas hender får gjenbruksmateriell ny verdi og trylles om til skatter i lek. Det er vel verdt å ta turen til nærmeste gjenbruksbutikk. Let, få og finn! Tilbyr vi materiellet på fristende vis oppstår magi der barn møter ting og ting møter barn.

Les mer >>

KosKafe på Jaer SFO

Det nye året startet med at jeg fikk e-post fra Bente Krohn som er SFO-leder ved Jaer SFO på Nesodden. De hadde brukt juleferien til å etablere en ny vennskapsarena på SFO. Vi applauderer og er glad for at de ønsker å dele sin KosKafe med alle i Nettverket! for SFO.

Les mer >>

Rom for lek og læring - se filmen her

Filmen "Rom for lek og læring" og gir deg konkret opplegg for en planleggingsdag eller tilsvarende.

Les mer >>

Egne lokaler viktig for kvaliteten

Tilgang til egne lokaler er viktig for kvaliteten på SFO, ifølge en ny studie gjort i Sverige av Karin Lager. Når SFO etter skolen deler klasserom med skolen, kommer arbeidet med SFO på andreplass, viser studien.

Les mer >>

Bedre relasjonsbygging i «nye» omgivelser

For barna er SFO en viktig arena for å skape og vedlikeholde vennskap og sosiale relasjoner. Som barneveileder kan du lage en god ramme for den daglige relasjonsbyggingen ved å tilrettelegge lekemiljø, planlegge aktiviteter og stadig være på lysglimtjakt – bare spør barna ved Kaupanger SFO.

Les mer >>