La oss gjøre et lite eksperiment. Når du har lest det neste avsnittet, stopper du å lese.

 Du lukker øynene og tenker på en situasjon du har vært oppe i med barn den siste uka. Situasjonen kan best beskrives slik; du måtte være ”voksen” i en litt kinkig situasjon og ta noen raske beslutninger (dette skjer jo hele tiden). Måten du opptrådte på i forhold til ett eller flere barn ga strålende samspill og god dialog og du kjente at dette er bra, ja, nå er jeg i siget. Rene suksessen altså. Når du har fått opp denne hendelsen på skjermen bak pannebrasken, stiller du deg selv noen raske spørsmål. 

  • Hva hendte egentlig?
  • Hvorfor gikk det så bra?
  •  Var det en god følelse for deg å oppleve mestring på denne måten?
  • Kan jeg tenke meg å ha flere slike opplevelser i samspill med barn på jobben i SFO?
  • Og hvis svaret er JA. Er det noe jeg kan gjøre for at det skal skje oftere?

        OK. Stopp å lese. Lukk øynene og tenk som beskrevet.

Velkommen tilbake fra tanke-eksperimentet. Det du har spolet i eget hode kalles en suksess-historie. Det er en god teknikk å gjennomføre slike indre samtaler med seg selv litt oftere.

Noen vil innvende; - Dette har jeg ikke tid til i en hektisk hverdag. Til det svarer jeg; - Med all respekt, det er feil. Vi bruker garantert mye tid på å bekymre oss over egen utilstrekkelighet og gremme oss over hva vi burde og skulle sagt til barn, partneren privat, kollegaen på jobben og stakkaren som jobbet i skobutikken da vi stakk innom på en litt dårlig dag. I tillegg er det for de fleste en del tomgangskjøring under topplokket gjennom døgnet. Her går det an å stjele litt tid og presse fram en suksesshistorie eller tre. 

Poenget med suksess-historiene er, som du skjønner, å flytte litt mer oppmerksomhet over på det du lykkes med, det du er god til, kort sagt på scoringene og de vellykkede fintene dine, for å rappe litt fra fotballspråket. Ved å gjøre dette, å gi oppturene dine mer lys, bidrar du til å øke sjansene for at de kommer tettere og oftere. Rett og slett fordi du avklarer hva som skal til for å lykkes.

LØFT FOR BARN I SFO/AKSFlere tusen ansatte i SFO og barnehage over hele landet har deltatt i prosess for å trene seg på denne tenke- og handlemåten. Tilbakemeldingene er formidable. Fra typen «Så enkelt, hvorfor har vi ikke startet med dette før» til «Det virker – nå kjenner jeg at jeg mestrer de daglige utfordringene mye bedre» og «Jeg går oftere hjem fra jobben stolt og glad over det jeg har fått til med barna».
Kursprosessen LØFT for barn i SFO er gjennomført i nesten 100 kommuner. Mange velger å kjøre prosessen påny etter noen år. Ta kontakt med terje@sfonett.no hvis du ønsker besøk og et faglig løft i din SFO/kommune. Prosessen kan nå også gjennomføres digitalt. 

 

Mellom kjeft og kjærlighet -1

Alle barn i SFO er forskjellige. Heldigvis. Men hva gjør man når voksne utvikler positive følelser for noen barn og negative for andre? Inntrykk fra barnehagen som kan brukes i SFO...

Les mer >>

Dagens helt i Tåtøy SFO

I Tåtøy SFO har de skjønt hvordan hverdagen skal organiseres for å gi læring og trivsel for voksne og barn. Der kan du nemlig bli dagens helt.

Les mer >>

LØFT er tøft i SFO

SFO har feiret 20-årsjubileum de fleste steder. Vi er blitt en viktig samfunnsinstitusjon, og er litt som lastebilen. Uten lastebilen stopper Norge, men det gjør sannelig landet også hvis SFO ikke holder åpne dører.

Les mer >>

LØFT for barn - Veiledning av SFO/AKS-folket

Noen av veiledningene vi har gjennomført for SFO/AKS-folket er dokumentert, og du finner dem her. Kanskje dette er situasjoner du kjenner igjen fra egen hverdag?

Les mer >>

Den nye gutten

Vi har hatt lysglimtjakt på ett barn som vi har ”slitt” med i lang tid. Kanskje har vi også blitt farget av den ”kampen” vi har hatt med dette barnet. Jeg kan nevne slåing, biting, kalling både til barn og voksne. Her måtte vi gjøre noe både for barnet og oss selv.

Les mer >>

Mindre kjefting gir barn et bedre liv

Barn som ikke blir kjeftet på er mer åpne og tillitsfulle enn andre barn, de føler seg mer akseptert, og de får et mer positivt syn på livet.

Les mer >>

Gutt med trøbbel

Han var kommet litt skeivt ut på skolen. Ja, egentlig var det litt krise. Hva kunne gjøres?

Les mer >>

LØFT i SFO - Nils

Barns medvirkning er tema her på SFOnett de to neste ukene. I dag skal vi se et eksempel på en konkret oppfølging av et barn hvor LØFT-metodikken gir medvirkning.

Les mer >>

Hemmelig barn på Jara SFO (fra arkivet)

Sfonett er en stor skattekiste. De fire SFOene i Åsnes kommune hadde høsten 2011 gjennomført kursprosessen LØFT for barn i SFO. På Jara skoles SFO gikk barna rundt og funderte på hvem som var ukas hemmelige barn.

Les mer >>