
Det er høst og innkjøring av nye liv og nye rutiner for barn i starten på sitt skoleløp. SFO’er med flere enn tre ansatte har gjerne sørget for at de yngste barna blir møtt av erfarne voksne. Ferskingene får møte 8-9-åringer som kjenner SFO/AKS ut og inn. Men så raskt som mulig, helst innen i går, må nyansatte ferskinger finne sin plass og fungere optimalt.
Kurset bygger på elementer fra flere av våre kurs (Stolt av å jobbe i SFO, LØFT for barn i SFO mm). All teori kobles til praksis slik at kunnskapen blir meningsfull.
«Jeg skal løfte og motivere disse nyansatte til å se hvilken strålende jobb de har fått, konkretisere den positive voksenrollen og gi dem verktøy til å kunne samarbeide og møte foreldre på en inkluderende måte.»
Terje Wiik, kursholder
Vi vet at en suksessfaktor for SFO er å få nye ansatte til å mestre hverdagens oppgaver - samt trives i jobben! De ankommer basen med masse motivasjon og en lyst til å bli god som lysglimtjeger og barneveileder. I løpet av det første året er påfyll av verktøy, tilbakemeldinger og mestring avgjørende for videre utvikling i jobben.
- Voksenrollen i SFO – veileder og lysglimtjeger
- Hvordan gi tilbakemeldinger som virker? (Løft for barn)
- Hvordan støtte gode lekerelasjoner og skape gode lekearenaer?
- Hvordan DU kan bidra til inkluderende læringsmiljø og gode vennskapsarenaer
- Å lede små og store barneprosjekt
- Motiverende, forsterkende og relasjonsbyggende
- Foreldre, positive oppdragsgivere