Hjertet er vårt følelsesmessige anker. Det er der vi føler tillit og engasjement overfor oppgaver og relasjoner på arbeidsplassen. Hvis relasjonene er svake eller mangler helt, slutter hjertet å banke for oppgaven, og engasjementet og tilliten blir mindre.

Denne artikkelen er kun åpen for medlemmer av Nettverket! for SFO.

For å lese hele artikkelen må du logge inn (øverst til høyre i menyen).
Dersom du ikke er medlem må du melde deg inn for å få full tilgang.

Relasjonsbasert ledelse - En guide til ledelse med hjerte og hjerne

Hjertet er vårt følelsesmessige anker. Det er der vi føler tillit og engasjement overfor oppgaver og relasjoner på arbeidsplassen. Hvis relasjonene er svake eller mangler helt, slutter hjertet å banke for oppgaven, og engasjementet og tilliten blir mindre.

Les mer >>

Hva er relasjonsbasert ledelse?

Tidligere hadde vi ikke noe eget fagspråk for relasjonene på arbeidsplassen. Med ICDP1-programmet (International Child Development Program), som er utarbeidet av psykologiprofessor Karsten Hundeide (2004), har vi imidlertid fått en samspillhåndbok med tre forskjellige dialogformer, som utgjør kjernekomponentene i relasjonsbasert ledelse.

Les mer >>

Samspilltema 4 Gi medarbeideren anerkjennelse

Å anerkjenne noe er definert som å "erkjenne som gyldig", en definisjon som likner på den for begrepet "å verdsette".

Les mer >>

Samspilltema 7 "Utvid" oppgaveløsingen – utdyp og forklar

Alle mennesker prøver hele tiden å skape mening i møtet med omverdenen.

Les mer >>

Samspilltema 1 Vis positive følelser og glede overfor medarbeideren

Det er viktig for medarbeiderne dine at de opplever å bli møtt på en positiv måte av deg som leder.

Les mer >>

Samspilltema 5 Fang medarbeiderens oppmerksomhet ... om oppgaveløsingen

Det er en viktig lederoppgave å sørge for at arbeidsoppgavene blir løst og at medarbeiderne har fokus på oppgavene.

Les mer >>

Samspilltema 2 Se medarbeiderens forsøk på kontakt – og tilpass deg

Medarbeidere som gjentatte ganger opplever å bli avvist når de prøver å innlede kontakt, vil etter hvert gi opp å få kontakt med deg.

Les mer >>

Egenevaluering

Verktøy for egenevaluering

Les mer >>

Samspilltema 8 Skap rammene – veilede medarbeideren trinn for trinn

Du skal beskrive tydelig hva du forventer og gi klare instrukser.

Les mer >>