Flere artikler innen Relasjonsbasert ledelse
Samspilltema 2 Se medarbeiderens forsøk på kontakt – og tilpass deg
Medarbeidere som gjentatte ganger opplever å bli avvist når de prøver å innlede kontakt, vil etter hvert gi opp å få kontakt med deg.
Les mer >>Relasjonssirkelen
Hvordan er den relasjonelle avstanden mellom deg som leder og dine medarbeidere. Kan også brukes for barneveiledere som ønsker å se på hvordan deres relasjon til barn på basen er.
Les mer >>Samspilltema 6 Hold på medarbeiderens oppmerksomhet – vis følelser og entusiasme
Ved å vise følelser og entusiasme når du beskriver oppgaven, vil opplevelsen bli tydeligere for medarbeideren.
Les mer >>Samspilltema 7 "Utvid" oppgaveløsingen – utdyp og forklar
Alle mennesker prøver hele tiden å skape mening i møtet med omverdenen.
Les mer >>Hva er relasjonsbasert ledelse?
Tidligere hadde vi ikke noe eget fagspråk for relasjonene på arbeidsplassen. Med ICDP1-programmet (International Child Development Program), som er utarbeidet av psykologiprofessor Karsten Hundeide (2004), har vi imidlertid fått en samspillhåndbok med tre forskjellige dialogformer, som utgjør kjernekomponentene i relasjonsbasert ledelse.
Les mer >>Samspilltema 8 Skap rammene – veilede medarbeideren trinn for trinn
Du skal beskrive tydelig hva du forventer og gi klare instrukser.
Les mer >>Egenevaluering
Verktøy for egenevaluering
Les mer >>Samspilltema 5 Fang medarbeiderens oppmerksomhet ... om oppgaveløsingen
Det er en viktig lederoppgave å sørge for at arbeidsoppgavene blir løst og at medarbeiderne har fokus på oppgavene.
Les mer >>Samspilltema 4 Gi medarbeideren anerkjennelse
Å anerkjenne noe er definert som å "erkjenne som gyldig", en definisjon som likner på den for begrepet "å verdsette".
Les mer >>