Samspilltema 2 Se medarbeiderens forsøk på kontakt – og tilpass deg

Medarbeidere som gjentatte ganger opplever å bli avvist når de prøver å innlede kontakt, vil etter hvert gi opp å få kontakt med deg.

Les mer >>

Samspilltema 1 Vis positive følelser og glede overfor medarbeideren

Det er viktig for medarbeiderne dine at de opplever å bli møtt på en positiv måte av deg som leder.

Les mer >>

Hva er relasjonsbasert ledelse?

Tidligere hadde vi ikke noe eget fagspråk for relasjonene på arbeidsplassen. Med ICDP1-programmet (International Child Development Program), som er utarbeidet av psykologiprofessor Karsten Hundeide (2004), har vi imidlertid fått en samspillhåndbok med tre forskjellige dialogformer, som utgjør kjernekomponentene i relasjonsbasert ledelse.

Les mer >>

Samspilltema 5 Fang medarbeiderens oppmerksomhet ... om oppgaveløsingen

Det er en viktig lederoppgave å sørge for at arbeidsoppgavene blir løst og at medarbeiderne har fokus på oppgavene.

Les mer >>

Relasjonssirkelen

Hvordan er den relasjonelle avstanden mellom deg som leder og dine medarbeidere. Kan også brukes for barneveiledere som ønsker å se på hvordan deres relasjon til barn på basen er.

Les mer >>

Samspilltema 4 Gi medarbeideren anerkjennelse

Å anerkjenne noe er definert som å "erkjenne som gyldig", en definisjon som likner på den for begrepet "å verdsette".

Les mer >>

Samspilltema 6 Hold på medarbeiderens oppmerksomhet – vis følelser og entusiasme

Ved å vise følelser og entusiasme når du beskriver oppgaven, vil opplevelsen bli tydeligere for medarbeideren.

Les mer >>

Samspilltema 3 Inviter til samtale – lytt og svar (forstå)

En følsom leder lytter ikke for å svare – men for å forstå.

Les mer >>

Samspilltema 8 Skap rammene – veilede medarbeideren trinn for trinn

Du skal beskrive tydelig hva du forventer og gi klare instrukser.

Les mer >>