logo
logo
  • Hjem
  • Pedagogikk
    • Planer og vedtekter i SFO
    • Barns medvirkning
    • Overgang
    • Omsorg, lek og læring
    • Integrering og inkludering
    • Samspill og kommunikasjon
    • Fritidspedagogikk
  • Ledelse
    • Strategi
    • Personale
    • Egeneledelse
    • Foreldre
  • Barn og helse
    • Førstehjelp
    • Forebyggende tiltak
    • Annet helsestoff
    • Smittevern
  • Idebank
    • Tips og triks i SFO-hverdagen
    • Den store SFO-dagen
    • Mat og måltidsglede
    • Lekedatabasen
    • SFO/AKS - læringsarena 2
    • Natur, miljø og teknikk
    • Kunst, kultur og kreativitet
    • Fysisk aktivitet i SFO/AKS
    • Snodigheter ved perlebordet
  • Tema
    • Alt blir bra - gode tips
    • Barn i SFO som utfordrer
    • Del 4 av SFO
    • Fra barnehage til skole/SFO
    • Følelsesskolen
    • Innovasjon i SFO
    • Jul i SFO
    • Kompetanseheving og kapasitetsbygging i SFO
    • Lekemiljø former leken
    • Læring i SFO
    • LØFT for barn
    • Personalmøter
    • SFO som prosjektarena
    • Sommer på SFO
    • Ulik alder – ulike behov
    • Utebasen
  • Verktøy
    • Relasjonsbasert ledelse
    • Marthes regnbuedrøm
  • Kurs
    • Konferanse -Kvalitet i SFO 2025
    • Digital kursbase
    • Kurs om vold og overgrep
    • Digital kursprosess: Han b’ynte
    • Kursprosess Nasjonal rammeplan SFO
    • Kurs du kan bestille
    • Nettkurs - Førstehjelp
  • Bli medlem
  • Podcast
  • SFO-dagen
    • 2025: SFO-dagen opptak
    • 2025: Tips til markeringer
    • 2025: Idebank Mat og måltidsglede
    • 2024: SFO-dagen opptak
    • 2024: Se markeringer rundt om i landet
    • 2024: Idebank - Aktivitet og bevegelsesglede
  • Glemt passord

    Bli medlem

Samspilltema 5 Fang medarbeiderens oppmerksomhet ... om oppgaveløsingen

  • Anne Lindner Dansk Center for ICDP
  • 23.09.2017

Det er en viktig lederoppgave å sørge for at arbeidsoppgavene blir løst og at medarbeiderne har fokus på oppgavene.

Denne artikkelen er kun åpen for medlemmer av Nettverket! for SFO.

For å lese hele artikkelen må du logge inn (øverst til høyre i menyen).
Dersom du ikke er medlem må du melde deg inn for å få full tilgang.

Flere artikler innen Relasjonsbasert ledelse

Egenevaluering

Verktøy for egenevaluering

Samspilltema 8 Skap rammene – veilede medarbeideren trinn for trinn

Du skal beskrive tydelig hva du forventer og gi klare instrukser.

Samspilltema 7 "Utvid" oppgaveløsingen – utdyp og forklar

Alle mennesker prøver hele tiden å skape mening i møtet med omverdenen.

Samspilltema 6 Hold på medarbeiderens oppmerksomhet – vis følelser og entusiasme

Ved å vise følelser og entusiasme når du beskriver oppgaven, vil opplevelsen bli tydeligere for medarbeideren.

Samspilltema 4 Gi medarbeideren anerkjennelse

Å anerkjenne noe er definert som å "erkjenne som gyldig", en definisjon som likner på den for begrepet "å verdsette".

Samspilltema 3 Inviter til samtale – lytt og svar (forstå)

En følsom leder lytter ikke for å svare – men for å forstå.

Samspilltema 1 Vis positive følelser og glede overfor medarbeideren

Det er viktig for medarbeiderne dine at de opplever å bli møtt på en positiv måte av deg som leder.

Les mer >>

Relasjonssirkelen

Hvordan er den relasjonelle avstanden mellom deg som leder og dine medarbeidere. Kan også brukes for barneveiledere som ønsker å se på hvordan deres relasjon til barn på basen er.

Les mer >>

Samspilltema 8 Skap rammene – veilede medarbeideren trinn for trinn

Du skal beskrive tydelig hva du forventer og gi klare instrukser.

Les mer >>

Samspilltema 4 Gi medarbeideren anerkjennelse

Å anerkjenne noe er definert som å "erkjenne som gyldig", en definisjon som likner på den for begrepet "å verdsette".

Les mer >>

Samspilltema 3 Inviter til samtale – lytt og svar (forstå)

En følsom leder lytter ikke for å svare – men for å forstå.

Les mer >>

Samspilltema 6 Hold på medarbeiderens oppmerksomhet – vis følelser og entusiasme

Ved å vise følelser og entusiasme når du beskriver oppgaven, vil opplevelsen bli tydeligere for medarbeideren.

Les mer >>

Egenevaluering

Verktøy for egenevaluering

Les mer >>

Samspilltema 2 Se medarbeiderens forsøk på kontakt – og tilpass deg

Medarbeidere som gjentatte ganger opplever å bli avvist når de prøver å innlede kontakt, vil etter hvert gi opp å få kontakt med deg.

Les mer >>

Samspilltema 7 "Utvid" oppgaveløsingen – utdyp og forklar

Alle mennesker prøver hele tiden å skape mening i møtet med omverdenen.

Les mer >>
  • Hjem
  • Pedagogikk
  • Ledelse
  • Barn og helse
  • Idebank
  • Verktøy
  • Kurs
  • Bli medlem

Nettverket! for SFO