Flere artikler innen Relasjonsbasert ledelse
Hva er relasjonsbasert ledelse?
Tidligere hadde vi ikke noe eget fagspråk for relasjonene på arbeidsplassen. Med ICDP1-programmet (International Child Development Program), som er utarbeidet av psykologiprofessor Karsten Hundeide (2004), har vi imidlertid fått en samspillhåndbok med tre forskjellige dialogformer, som utgjør kjernekomponentene i relasjonsbasert ledelse.
Les mer >>Samspilltema 4 Gi medarbeideren anerkjennelse
Å anerkjenne noe er definert som å "erkjenne som gyldig", en definisjon som likner på den for begrepet "å verdsette".
Les mer >>Relasjonssirkelen
Hvordan er den relasjonelle avstanden mellom deg som leder og dine medarbeidere. Kan også brukes for barneveiledere som ønsker å se på hvordan deres relasjon til barn på basen er.
Les mer >>Samspilltema 8 Skap rammene – veilede medarbeideren trinn for trinn
Du skal beskrive tydelig hva du forventer og gi klare instrukser.
Les mer >>Samspilltema 3 Inviter til samtale – lytt og svar (forstå)
En følsom leder lytter ikke for å svare – men for å forstå.
Les mer >>Samspilltema 5 Fang medarbeiderens oppmerksomhet ... om oppgaveløsingen
Det er en viktig lederoppgave å sørge for at arbeidsoppgavene blir løst og at medarbeiderne har fokus på oppgavene.
Les mer >>Egenevaluering
Verktøy for egenevaluering
Les mer >>Samspilltema 1 Vis positive følelser og glede overfor medarbeideren
Det er viktig for medarbeiderne dine at de opplever å bli møtt på en positiv måte av deg som leder.
Les mer >>Samspilltema 2 Se medarbeiderens forsøk på kontakt – og tilpass deg
Medarbeidere som gjentatte ganger opplever å bli avvist når de prøver å innlede kontakt, vil etter hvert gi opp å få kontakt med deg.
Les mer >>