Jeg er helt sikker på at du kjenner regelen om oppmerksomhet. Den preger hverdagen din så sterkt at du må forholde deg til den nesten hele tiden. Regelen lyder slik. «Alle barn etterspør oppmerksomhet»

En enkel regel, men ikke like enkel å forholde seg til. Den har nemlig en tilføyelse. Barn etterspør oppmerksomhet, enten positiv eller negativ. Alt er bedre enn ingen oppmerksomhet. 

Kjenner du igjen reglen om oppmerksomhet fra din egen praksis med barn? Det er selvsagt ikke slik at alle barn hele tiden etterspør oppmerksomhet.

Noen barn søker aldri oppmerksomhet. Det bør du merke deg og være opptatt av. Det finnes barn som er så stille og beskjedne og «usynlige» at det går på bekostning av barnets utvikling. Dermed kan vi omforme regelen litt og si; «Alle barn bør etterspørre oppmerksomhet».

Dette virker jo ganske krevende. En svær haug med barn rundt deg krever din oppmerksomhet, nærmest hele tiden. Og du skal sortere kraftig slik at mest mulig blir positiv oppmerksomhet. I motsatt fall går barna rundt deg bananas og trår til med masse negativ atferd.

Heldigvis er det ikke akkurat slik.
Mitt råd er enkelt. Bruk løsningsfokusert arbeidsmåte. LØFT innebærer jo nettopp at du gir mest oppmerksomhet til det barn lykkes med, får til, sier og gjør og som du ønsker mer av. Du viser tydelig at det barn mestrer er mye viktigere for deg enn manglende mestring. Når barn bryter regler eller plager andre, bruker du mindre energi på å korrigere atferden. Når barn bidrar positivt, bruker du mer energi på å vise at du er imponert, glad og fornøyd. Så enkelt, og kanskje så vanskelig, er det!

Alt er bedre enn ingen oppmerksomhet

En klassisk situasjon er at barnet har klabbet til en annen som gråter. Du kommer inn i situasjonen to sekunder etter overgrepet, gjerne med blålyset på, klar til å knipe synderen nesten på fersken. Barnet som har slått skyver du unna, hvis det er nødvendig, uten å kommentere hendelsen. Så gir du all oppmerksomhet til offeret. Først trøster du, så trøster du litt til og til slutt trøster du jammen enda mer. Ikke start utredningen av hendelsen og fordeling av skyld og ansvar. Barnet som har slått, vet at man ikke skal slå andre. Vikler du deg inn i en hvem-slo-først-eller-ertet-samtale, blir alle helt utkjørt.
Nå er du ferdig med den som er slått, men ikke ferdig med barnet som slo. Langt i fra. Den neste timen jakter du våkent på små lysglimt hos barnet som slo. Du kniper henne på fersken etter ti minutter i det hun viser vennlighet overfor et annet barn. Hun sa nettopp til det andre barnet; «Skal vi leke med klossene..?» Da rykker du ut igjen, gjerne med blålyset på, og gir henne ros og oppmerksomhet for mestringen. Hva har du akkurat gjort? Jo, du har gitt barnet et tilbud. Et signal som betyr. «Kjære lille venn; jeg ser at du kan, og jeg vil gi deg masse oppmerksomhet når du gjør noe jeg setter pris på eller er imponert over».
Noen ganger må vi bruke tid på og gi oppmerksomhet til negativ og uønsket atferd. Det kan f eks være viktig å få utredet hva som skjedde og la barna få si unnskyld osv. Men hvis vi som hovedregel praktiserer en løsningsfokusert metode og viser barn at mestring er viktigere enn ikke-mestring, gjør vi det enklere for barn å søke positiv oppmerksomhet.

DISKUSJON
• Kan regelen om oppmerksomhet bidra til at du styrker din rolle som barneveileder?
• Kan voksnes valg av oppmerksomhet påvirke hva barn vil søke oppmerksomhet for - gi et eksempel?
• Har du en gutt eller jente i din SFO/AKS som burde fått mer oppmerksomhet eller en annen type oppmerksomhet?
• Hvordan vil du legge til rette for at dette barnet får din støtte?

Flere tusen ansatte i SFO og barnehage over hele landet har deltatt i prosess for å trene seg på denne tenke- og handlemåten. Tilbakemeldingene er formidable. Fra typen «Så enkelt, hvorfor har vi ikke startet med dette før» til «Det virker – nå kjenner jeg at jeg mestrer de daglige utfordringene mye bedre» og «Jeg går oftere hjem fra jobben stolt og glad over det jeg har fått til med barna».
Kursprosessen LØFT for barn i SFO er gjennomført i nesten 100 kommuner. Mange velger å kjøre prosessen påny etter noen år. Ta kontakt med terje@sfonett.no hvis du ønsker besøk og et faglig løft i din kommune

 

Hemmelig barn på Jara SFO (fra arkivet)

Sfonett er en stor skattekiste. De fire SFOene i Åsnes kommune hadde høsten 2011 gjennomført kursprosessen LØFT for barn i SFO. På Jara skoles SFO gikk barna rundt og funderte på hvem som var ukas hemmelige barn.

Les mer >>

Indrestyrte barn i SFO

Av og til må vi puste mellom slagene i SFO-hverdagen. Det er viktig å få tenkt seg litt om, tid til omtanke så å si. Neste gang kan du har litt tid kan du tenke på dette; Noen av målet med arbeidet i SFO er å bidra til å skape indrestyrte barn!

Les mer >>

Juleglede hele året

Når gode ideer dukker opp etter jul og har med jul å gjøre, får vi et dilemma her i sfonett.no; Skal vi trøkke til og spre den gode ideen med en gang eller vente til neste jul..? Vi gjør begge deler.

Les mer >>

Fredrik i farta

Jeg var midt i kursprosessen LØFT for barn i SFO og denne høsten hadde Fredrik betynt i 1. Han var en gutt som absolutt trengte mye støtte og veiledning i hverdagen.

Les mer >>

Hvem er jeg for barnet?

Hånd i hånd sett bakfra i en stille skog. En voksen og et barn. Et bilde fylt av harmoni og trygghet. Den voksne er deg – barnet er en av dem du jobber med til daglig. Såpass ja!

Les mer >>

Hvis du tenker…

Et lite innspill til et personalmøte eller til litt fundering mens du sykler eller steker fiskekaker.

Les mer >>

Indrestyrte barn i SFO

Av og til må vi puste mellom slagene i SFO-hverdagen. Det er viktig å få tenkt seg litt om, tid til omtanke så å si. Neste gang kan du har litt tid kan du tenke på dette; Noen av målet med arbeidet i SFO er å bidra til å skape indrestyrte barn!

Les mer >>

LØFT for barn

Heldigvis. Nå vet vi at LØFT er tøft i SFO. Etter flere års utviklingsarbeid i SFO’er og barnehager, kan vi nå med hånden på hjertet fortelle deg at LØFT virker i SFO.

Les mer >>

Mellom kjeft og kjærlighet -1

Alle barn i SFO er forskjellige. Heldigvis. Men hva gjør man når voksne utvikler positive følelser for noen barn og negative for andre? Inntrykk fra barnehagen som kan brukes i SFO...

Les mer >>