I Tåtøy SFO har de skjønt hvordan hverdagen skal organiseres for å gi læring og trivsel for voksne og barn. Der kan du nemlig bli dagens helt.

Sjef, assistent, matmor og barneveileder Gro Anita Marigård styrer hverdagen for åtte barn i Tåtøy SFO i Kragerø. Ikke akkurat noen kjempe i SFO-Norge, men et strålende forbilde for oss andre. Utgangspunktet var kjent; noen barn havnet litt på utsiden av leken og Gro ble bekymret. Den vanlige voksen-løsningen – med krav om at alle skal få være med i leken – fungerte dårlig. Barn må jo få lov til å leke to sammen uten innblanding utenfra.

Løsningen ble dagens helt. Et veggdiplom ble laminert, med barnas navn på lapper hengt på siden. Har du invitert andre med i leken, kan du henge opp ditt eget navn på diplomet. Da må du kunne begrunne hvorfor du har fortjent tittelen dagens helt. Andre kan også henge opp navnet ditt. Dermed får de fine samtaler om hva det vil si å ta vare på hverandre i leken, uten at den voksne behøver å ”mase” eller formane barna.

 Dette fungerte så bra, at Tåtøy-gjengen (Gro og de åtte ungene) etter hvert bruker dagens helt-opplegget i forhold til alt som fortjener litt ros og oppmerksomhet. Hvis du gjør eller sier noe som bidrar til at andre har det bra eller bidrar til felles trivsel på andre måter, kan du bli dagens helt. Det helt geniale her er at vi slår minst tre fluer i en smekk. Ønsket atferd får mye oppmerksomhet, barna medvirker selv og blir ekstra oppmerksomme på hva som utløser glede hos andre og Gro får gode samtaler med barn om viktige forhold i livet. Det er også grunn til å tro at ordningen bidrar til god stemning, reduserer behovet for korreksjon og ”småmas” fra Gro og åpner for mye latter og humor.

Etter en tid med dagens helt kom Gros navn også opp på diplomet. Barna ønsket å gi uttrykk for at de var spesielt fornøyd med hennes beslutninger og oppførsel. Så nå står også Gro opp hver morgen med muligheten til å bli dagens helt i Tåtøy SFO.

Gutt med trøbbel

Han var kommet litt skeivt ut på skolen. Ja, egentlig var det litt krise. Hva kunne gjøres?

Les mer >>

Praksisnære bøker til SFO/AKS?

Bøkene Løft for barn i SFO og SFO forebygger mobbing skaper felles kultur for kvalitet i SFO. Flere ledere lar alle nye ansatte få en bok som god "god start". Les mer om bøkene her.

Les mer >>

LØFT er tøft i SFO

I mer enn fem år har vi i Nettverket! for SFO arbeidet med å utvikle praktiske løsninger for bruk av LØFT i SFO. Årsaken er enkel; vi mener LØFT (løsningsfokusert tilnærming) for barn passer svært godt i utvikling av SFO-tilbudet. Elementene som blir presentert for kursdeltakerne inngår i et verktøy vi kaller Myk start.

Les mer >>

Hvor stort skal et lysglimt være?

Det viktigste begrepet og verktøyet i opplæringsprosessen LØFT for barn i SFO er lysglimtjakt. Et helt strålende begrep som åpner for en tett og god samhandling med barn

Les mer >>

Motiverende, forsterkende og relasjonsbyggende?

Selv om du har jobbet hele livet med barn, har oppfostret en haug egenproduserte og omtaler deg som barneveileder er det alltid behov for å utvide verktøykassa.

Les mer >>

PR-agenten – det er deg!

Det er bortimot tilfeldig hvilke barn som utsettes for utelukkelse og skvis – og dermed er sårbare for mobbing. Samtidig er barn med litt spesielle talenter og interesser også utsatt. Dette er barn som ikke nødvendigvis følger flokken men tar egne beslutninger og foretar egne valg på tvers av det som skjer i barnegruppen. Uansett, disse sårbare barna trenger din bistand – her & nå – uten nøling!

Les mer >>

LØFT i SFO - Nils

Barns medvirkning er tema her på SFOnett de to neste ukene. I dag skal vi se et eksempel på en konkret oppfølging av et barn hvor LØFT-metodikken gir medvirkning.

Les mer >>

Snill gutt sover hele natten

Vi elsker barn – både egne og de vi møter i jobbsammenheng. Vi brenner for at barna skal få et godt liv og utvikle seg til harmoniske individer med mye lykke-kompetanse. Men; hvordan er det vi snakker om barn..?

Les mer >>

Voksne stempler barn

Vi må skjerpe oss, folkens! Ikke bare SFO-folket men voksne generelt. Slutte med nedsettende karakteristikker av barn.

Les mer >>