Å bygge sterke barnefellesskap handler om å høre til. Et besøk hos Hallset Smilende Fantasi-Ordning (SFO) i Trondheim burde vært obligatorisk for alle som jobber i SFO og AKS. Her skapes møteplasser som øker livskvaliteten for store og små.

May Tolnes har jobbet ved Hallset skole i 20 år, mange av disse som leder for SFO. Hun lever og ånder for å skape minnerike opplevelser for barn.

 

 

- Jeg tenker at min oppgave som leder er å gjøre det så godt og enkelt som mulig å trives i jobben som barneveileder. Så enkelt som mulig å få gjøre det du er god på - det du brenner for. Når voksne trives på jobb, så trives også barna, forklarer Tolnes.

Vi skal ha i ryggraden at alt vi gjør, det gjør vi til det beste for barna.

May Tolnes
SFO-leder Hallset skole Trondheim

Skaper gode minner sammen

Barns medvirkning, lek og unike møter mellom SFO og de eldre ved Munkvoll Helse- og velferdssenter er noen av ingrediensene i denne Smilende Fantasi-Ordning.

- Opplevelsene som skapes har alt å si. Tilbakemeldingene fra barna tilsier at vi treffer noe når de husker “lavaen” i gymsalen, svelene som var store som fjell, når det bygges svømmebasseng i skolegården, når det danses på bordene, eller de voksne har “catwalk” i skolegården – barna vil gjøre det på nytt! De forteller om sine ønsker og vi tar dem på alvor, sier May Tolnes og fortsetter:

- For flere av våre barn er feriedagene på SFO den ferien de har - og da er det en selvfølge at vi skal skape gode minner sammen.

Til glede og nytte for eldre

På konferansen Kvalitet i SFO 2019 fortalte May Tolnes de over 500 i salen om faste møter med de eldre på Munkvoll Helse- og velferdssenter. Et samarbeid hun er veldig glad for å ha.

-Det gir oss muligheten til å spre glede også utenfor skolens område. Mestringen som barna opplever når de får være til glede og nytte for andre skal man også ta på alvor, forklarer hun.

Øyeblikkene der barna venter i spenning på besøket, og gleden i øynene til de eldre når vi møtes, er ubeskrivelige.

Tolnes forklarer at de alltid har en plan for møtepunktene, og at det også planlagt et innhold i besøket, men at dette gjerne endrer seg når barna og de eldre møtes.

- Brettspillet som var tenkt er ikke lenger like viktig når Kari gir uttrykk for at hun kunne ønske seg et armbånd, eller rett og slett en liten dans. Armbånd og dans fikses lett av ivrige barn som tar gjestene på alvor, smiler hun.

 

 

 

 

«Ha-med-en-gamling-dag» på SFO?

- Når barna selv evaluerer besøket, gir de uttrykk for at vi burde hatt en «ha-med-gamling-dag” på SFO. Det betyr at de også opplever et utbytte av kontakten. Mener SFO-leder Tolnes, som håper dette bare er starten på samarbeidet:

- Kanskje kan vi på sikt utvikle samarbeidet til både høytlesningsstund, strikkekurs, og spikkekurs, spesielt hvis vi får koblet på frivillige som er tilknyttet frivilligsentralen vegg i vegg med H&V.

Tilbakemeldingene fra foreldre og pårørende er unisont positive.

- Det handler om opplevelsen i øyeblikkene, det handler om verdighet og det handler om utvikling av mennesker. Ansatte som er med på treffpunktene uttrykker også at dette gir næring til arbeidet i SFO - vi er derfor gode på å dele bilder og fortellinger med hverandre. Dette er noe vi skaper sammen, slår hun fast.

Leken skjer der barna er

Rektor Karen og SFO-leder May beskriver med stolthet om en skole hvor ungene både skal høres og sees. I SFO-lokalene på Hallset er det nemlig lek og glade barn omringet av stolte voksne i alle rom.

- Vi åpner opp for at det kan lekes i korridorer, grupperom, i gymsal, kriker og kroker, og vet at det kreves at vi har våkne voksne i bevegelse. Voksne som kan være med i lek, voksne som kan starte lek, og voksne som kan være nær lek for å veilede, sier Tolnes.

Hun forteller at det er nyttig å gå tilbake i egen barndom, for å selv utvikle kunnskap om lek og om hvorfor barn leker.

- Hvorfor lekte jeg? Hvordan kjentes det? Hvis vi klarer å fornemme den følelsen vi selv hadde som barn, så er det kanskje lettere for oss å forstå hvorfor det er så viktig at vi beskytter tida, rommene og mulighetene barna skal ha for å leke, forklarer hun.

Mye tyder på at det er en suksessoppskrift:

- Vi har elever på mellomtrinnet som savner SFO, ungdomsskoleelever som ønsker seg tilbake til “Mettevaflene”, elever fra VGS som kommer tilbake i praksis for å leke, og ikke minst, lærlinger som ønsker seg tilbake til barndomsskolen for å gjennomføre sitt praksisår. Vi skal derfor ikke undervurdere kraften i samholdet som skapes gjennom opplevelser på SFO. Vi er viktig del av barndommen til mange barn, avslutter May Tolnes.

 

Den magiske dør til julelunsjen

De ansatte ved Elvetun SFO ville skape litt magi når ungene ankom årets julelunsj. Det klarte de ved enkle grep.

Les mer >>

Når barn ikke tør

Angst er naturlig og er en nyttig følelse siden den forbereder oss på vanskelige og farlige situasjoner. I SFO opplever vi daglig barn som er engstelige for å prøve nye ting. Jo færre arenaer de mestrer jo større er sjansen for at de har færre lekerelasjoner.

Les mer >>

Så mye død så nær hjemme

Som forelder synes jeg det har vært vanskelig å vite hvor mye mine barn tenker på de tragiske hendelsene i Oslo og på Utøya.

Les mer >>

Ballongsprekker’n og andre skileker

Vinteren er fin på SFO/AKS og da er det fint med gode aktiviteter ute i snøen.

Les mer >>

Voksenstyrte barn i SFO/Aktivitetsskolen

– Barn må få tid til å være barn, slår HiO-lektor Knut Løndal fast. Han frykter at større kontroll av barna i SFO/Aktivitetsskolen vil gå ut over viktig leketid.

Les mer >>

Rekorduke på Risør SFO: En uke full av mestring og moro!

Hos Risør SFO har «Rekorduke» blitt en høyt elsket tradisjon som barna ser frem til hvert år!

Les mer >>

IFT - Indviduell Tilpasset Fritid

Skolen har individuelt tilpasset opplæring for elever med ekstra behov. I SFO mangler vi noe tilsvarende. Jeg har derfor jobbet og utviklet noe jeg har kalt individuelt tilpasset fritid (ITF).

Les mer >>

Hva er læring i SFO?

SFO gir barn mulighet til å utforske, lære og utvikle seg. Rammeplan for SFO gir retningslinjer for hvordan SFO skal arbeide med å fremme barns trivsel, læring og utvikling på en helhetlig måte. I denne artikkelen skal vi se nærmere på hvordan SFO, gjennom føringene i nasjonal rammeplan, jobber for å skape et inkluderende, stimulerende og utviklende miljø for barna.

Les mer >>

1,2,3 rollelek

Ved hjelp av tre velfylte skap i et klasserom kan du inspirere til et vidt spekter av rollelek på SFO.

Les mer >>