
Hvem er dine sensitive medarbeidere?
I følge forskning er hver femte av oss spesielt sensitiv. Sensitive mennesker er mer fintfølende og derfor mer disponert for å få stress, angst eller depresjon.
Les mer >>Ord du som leder bør unngå å bruke
Som leder vil dine ord veie tungt, det er derfor viktig å være bevisst hvordan noen av ordene vi omgir oss med kan virke på dine medarbeidere
Les mer >>Troverdig og autentisk leder - om å vite hva man gjør
Den som strekker seg etter for å etterleve autentisitetskravet, søker å være seg selv, og bli et selvstendig individ, en person. Han /hun er ikke bare deltaker i virksomheten eller går inn i en rolle. De har en holdning til at mennesker (både barn og voksne) er likeverdige og dette får konsekvenser for den daglige samhandling. Dette kan vise seg i at en tar ansvar for det sosiale samspillet og er tydelig til stede i hverandres barnehageliv. (Lysne 2004)
Les mer >>Digitalt Lederforum - Mobbing i SFO og AKS
Se opptaket fra fredagens digitale ledersamling hvor tema var Mobbing i SFO/AKS. 25 minutter sammen med Ingrid Lund. Innspill fra Berthe på Stabbursmoen SFO og Christine på Skøyen AKS og som alltid ble det tid til litt LØFT.
Les mer >>På tide å installere mentalt antivirus for 2011
Det er mulig å lære seg helt konkrete teknikker for å bekjempe de tendensene vi har til å la hjernen foreta feilaktige valg og påvirke oss negativt
Les mer >>Spenner du bein for deg selv?
Som leder må du kaste idealbilde, tørre å være et menneske med feil og mangler
Les mer >>Landet rundt med oppstart
Vi har tatt en ringerunde for å høre hvordan SFO’er landet rundt gjør det i forbindelse med mottak av nye barn ved skolestart. Vi har vært opptatt av forberedelsesfasen, gode rutiner og selve mottaket av nye foreldre og barn.
Les mer >>Tre raske kommunikasjonsteknikker
Kommunikasjon er uten tvil lederens viktigste redskap. Det er gjennom kommunikasjon at det skapes mening og retning i organisasjonen.
Les mer >>Lederobservasjonsverktøy
Her finner du et lederobservasjonsverktøy som er en metode for å bli vurdert som leder.
Les mer >>