.jpg)
Plutselig skulle 5.-7 trinns lærere være sammen med 1. klassinger på SFO. Det ble virkelig magi.
Det har tradisjonelt vært veldig delt mellom skole og SFO hos oss. SFO leder og undervisningsinspektør for 1.-2. klasse Silje Melhus ønsket å samle personalet mer. Muligheten bød seg da flere ansatte meldte et sterkt ønske om å få et tegn til talekurs, da det er flere elever som trenger dette i hverdagen. Vi ønsket å ha med alle lærere, assistenter og SFO-ansatte som jobber rundt disse elevene, slik at alle opplevde å få et løft og en opplevelse av at vi jobber sammen rundt disse elevene.
Organisering
Lærere, assistenter og SFO-ansatte som har vært på kurs har til nå hatt fire bolker med tegn til tale. For å få til dette har det krevd litt organisering og fleksibilitet blant alle lærere. I og med at vi ville at både lærere og SFO-ansatte skulle delta på kurset, var det en utfordring i forhold til når på dagen de skulle ligge. For oss har det fungert best å legge kursene i lærernes planleggingstid. For å få til dette, har lærere måtte bidra på SFO. Vi lagde en turnus til lærerne slik at de visste hvilke elever de skulle være sammen med og hvor.
Både Silje og mange av lærerne var spente på hvordan løsningen ble mottatt og ville fungere. Plutselig skulle 5.-7. trinns lærere være sammen med 1. klassinger på SFO.
Magi og samhold
Erfaringen var udelt positiv kunne Silje fortelle. - Det som skjer videre er ren magi. Jeg gikk mellom og observerte mange nydelige øyeblikk. Noe av det flotteste var da jeg møtte en til vanlig reservert mellomtrinns-lærer, som stod bak et hjørne og sier «hyyyysssssj, jeg leker gjemsel». Lærere ble kjent med småsøsknene til sine elever, det ble lek i hengekøyer og spikking rundt bålet. Små barnehender som blir kjent med nye voksne.
hyyyysssssj, jeg leker gjemsel
I etterkant fortalte mange av lærerne om nye bekjentskaper og at det hadde vært fint å gjøre noe litt annet. Dessuten var de glade for å kunne bidra slik at de som trengte det fikk kurs. De ansatte på SFO var henrykte! De følte seg sett og verdsatt for den jobben de gjør. Dessuten ble det mange gode samtaler i etterkant mellom SFO-ansatte og lærere. Mange hadde ikke pratet med hverandre før. Ifølge elevene kunne vi ansatt noen av lærerne fast på SFO fremover også!
Grobunn for et sterkere VI
Erfaringene har fått Silje til å byggen en enda sterkere faglig og sosial bro mellom undervisningsdel og SFO. - Vi er fortsatt ikke ferdige med alle modulene i kurset, så elever og assistenter samarbeider fortsatt om dette. Vi jobber med å være bevisste på at vi er Slattum skole og SFO og løfter frem arbeidet til både skole og SFO på de ulike arenaene for å skape et fellesskap. Akkurat nå er vi i gang med å jobbe med sosiale ferdigheter på både skole og SFO. Vi prøver å se helheten og styrke samarbeidet ved at vi jobber mot et felles mål. Jeg ønsker også å gjøre flere «stunts» i fremtiden, vi får se hva den bringer.Jeg ønsker for fremtiden at en del av plantiden kan bli felles mellom lærerne på de minste trinnene og SFO-ansatte.