Voksne for Barn har fått støtte av UDIR til å utvikle verktøy til bruk i overgangen fra barnehage til SFO/AKS med fokus på relasjoner og vennskap. Les mer om dette her og vi håper du vil sette av noen minutter til å svare på en brukerundersøkelse. Slik kan du bidra til at dette verktøyet/materiellet blir så bra og virkningsfullt som mulig.

Målet er at aktivitetene/verktøyene skal bidra til at barna opplever trygghet og inkludering spesielt med tanke på de første ukene før skolestart. I dette arbeidet er vi helt avhengige av å høre fra dere som jobber i SFO/AKS, om hva dere opplever i den virkelige verden, hva som fungerer og hva som fungerer mindre bra. Svarene vi får inn vil veie tungt i arbeidet med å utvikle materiellet.

Vi håper du vil sette av noen minutter til å svare på denne undersøkelsen, og bidra til at dette verktøyet/materiellet blir så bra og virkningsfullt som mulig. Hvis noen etter hvert ønsker å være med i pilotering/uttesting av materiellet, ta kontakt med christian.hansen@vfb.no.

Ja, jeg vil svare på brukerundersøkelsen

Les mer om Voksne for barn her: www.vfb.no

Flere artikler innen Fra barnehage til skole/SFO

BOK: Eldst i barnehagen og yngst i skolen

Boka handler om lek, læring og overganger. Både barnehage, skole og skolefritidsordning er omtalt både i kapitler hver for seg og felles. Hovedperspektivet i boka er likevel hvordan barn opplever helhet og sammenheng mellom de tre institusjonene.

Les mer >>

"Adle ska me"

Dette er en invitasjon til alle foreldre med barn som skal begynne i 1.klasse på Vardenes skole i august. Slik startet SFO-leder Øystein Vihovde, Vardenes SFO, Stavanger sitt brev til de nye foreldrene første gang i 2015.

Les mer >>

SFO-ansatte i barnehagen?

De første dagene på skolen tilbringes gjerne i SFO. Det åpner for en sømløs og trygg overgang fra barnehage til skole. Forutsetningen at SFO-ansatte forstår hva slags erfaringer barnet har med seg i «sekken».

Les mer >>

Velkommen hit, lille venn – bruk av barnets navn

Det er sesong for innskoling av de aller minste. I denne fasen er SFO/AKS en viktig arena for å skape den plattformen hvert enkelt barn trenger på skolen for å kunne blomstre og utvikle seg. Her er del 3 i serien om mottaket av 1. klassinger.

Les mer >>

Bli husket - T-skjorte med navn

Her får du et morsomt tips til skolestart som også kan være en aktivitet på planleggingsdagen for personalet.

Les mer >>

Bli kjent-leker

De første ukene har vi aktiviteter hvor vi legger til rette for at barna blir trygge, kjent med hverandre og de voksne, bli sett, lære navn og ikke minst ha det gøy.

Les mer >>

Den (vanskelige) gode overgangen fra barnehage til skole og SFO

Samarbeidet mellom skole, SFO og psykologtjenesten i kommunen gir førsteklassingene ved Østre Halsen skole i Larvik gode forutsetninger for en trygg og forutsigbar skolestart.

Les mer >>

God SFO-start for barn med ekstra behov for tilrettelegging

En god overgang fra barnehage til skole og SFO er avgjørende for alle barn, men spesielt viktig for barn som har behov for ekstra tilrettelegging. På Tau SFO har vi utviklet rutiner som sikrer at overgangen blir så smidig og trygg som mulig for disse barna. Jeg vil gjerne dele våre erfaringer i håp om å inspirere andre til å styrke sitt arbeid på dette området.

Les mer >>

Mottak av førsteklassinger

Når vi hører rykter om en SFO eller AKS blir vi nysgjerrige. Når ryktene attpåtil kan dokumenteres blir det interessant for flere. Rundt Kjelsås Aktivitetsskole i Oslo svirrer den positive bakpraten etter høsten. Vi ville gjerne vite hvorfor…

Les mer >>