Boka handler om lek, læring og overganger. Både barnehage, skole og skolefritidsordning er omtalt både i kapitler hver for seg og felles. Hovedperspektivet i boka er likevel hvordan barn opplever helhet og sammenheng mellom de tre institusjonene.

Sigurd Aukland (medforfatter) om boka:

Bokas perspektiv på skolefritidsordningen er i hovedsak slik:

Skolefritidsordningen skiller seg fra skolens undervisningsdel som frivillig, foreldrebetalt og kunnskapsrettet. I skolefritidsordningen skal barn få leke, utfolde seg og motta tilsyn før og etter undervisningstimene. Tross disse forskjellene skal SFO være en viktig del av den helheten barna skal oppleve mens de er på skolen. Mange steder opplever barna at denne helheten fungerer, mens det andre steder mer oppleves det mer som et brudd og som to ulike verdener.

Tilbudet i SFO skal gi mening, støtte læring, gi stimulans og ha en sosialpedagogisk forebyggende funksjon. Tilbudet skal også være en integrert del av barnas skolegang. Samtidig har myndighetene bestemt at skolefritidsordningen ikke skal være et undervisningstilbud. Paradoksene er mange. Å avdekke kjernen i skolefritidsordningen sitt mandat og ta pulsen på praksis er ikke lett. 

Bestill boka i sfobutikken6-årsreformen skal evalueres. Det er på høy tid. Det er nå 23 år siden 6-åringene gikk over i skolen. Og vi kan vel lett slå fast at flere sider av reformen ikke ble som forventet. Intensjonen om å sikre barnehagepedagogikkens plass i skolen er for eksempel ikke blitt realisert. I disse dager arbeides det medl ny rammeplan for skolefritid. Mål, innhold, arbeidsmåter og organisering rundt 5- og 6-åringer er fremdeles i støpeskjeen. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Les mer om boken og bestill her:

 http://www.sfobutikken.no/bookbb.asp?BookID=1747

Skolefritidsordningen er omtalt i mange offentlige dokumenter (som stortingsmeldinger) de siste 20 årene. SFO har vært omtalt som et tilsyns-, kultur- og fritidstilbud med stort rom for barnas frie lek og medbestemmelse.  Slik sett ligner skolefritidsordningens pedagogiske grunnideer mer på barnehagens enn skolens. Mange 6-åringer finner seg dermed kanskje mer til rette i skolefritidsordningen enn i skolens undervisningsdel?

De konkrete føringene og kravene til skolefritidsordningen har vært få. Mye av organiseringen og innholdet i skolefritidsordningene er blitt utviklet av de ansatte selv. Derfor er også mangfoldet stort. Mens noen legger vekt på den estetiske dimensjonen, barns medbestemmelse, lek og verkstedsorganisering, bærer skolefritidsordningen andre steder sterkt preg av å være en forlengelse av skolen. Mens grunnideen er «lek og læring gjennom deltakelse», er det disse stedene blitt mer «læring ved tilegnelse». Skolefritidsordningen er i skvis. I skolefritidsordningen kommer ulike ideologer og ulike syn på barn godt fram.

Så hva skal skolefritidsordningen være? Gir den nye rammeplanen svaret? Spørsmålene er mange: Greier vi å opprettholde betydningen av leken? Greier vi å skille mellom barns medvirkning og barns medbestemmelse? Endres SFO fra å ha et klart sosialpedagogisk læringssyn til et mer kunnskapspreget læringssyn? Hva med voksenrollen? Er det gode omsorgspersoner eller fagspesialister skolefritidsordningen trenger? Er planene gode nok, og er kommunene for lite eller for mye på banen? Og hvor viktig er det at SFO er et fristed for mange barn? Og er det viktig at SFO støtter opp om skolens aktiviteter og innhold, eller er det viktigste at skolefritidsordningen tar vare på og videreutvikler sin egenart?

 

Bli husket - T-skjorte med navn

Her får du et morsomt tips til skolestart som også kan være en aktivitet på planleggingsdagen for personalet.

Les mer >>

Varm velkomst - og dag 2

Om noen uker stiller vi raske og friske på jobb klare til å ta imot nye 1.klassinger. Det gjør de også ved Apeltun skole i Bergen, der SFO-leder Jonny Eriksen har klare oppfatninger om hva de yngste fortjener.

Les mer >>

"Adle ska me"

Dette er en invitasjon til alle foreldre med barn som skal begynne i 1.klasse på Vardenes skole i august. Slik startet SFO-leder Øystein Vihovde, Vardenes SFO, Stavanger sitt brev til de nye foreldrene første gang i 2015.

Les mer >>

Velkommen hit

I arbeidet med å samle gode eksempler i SFO-Norge, registrerer vi at det blir stadig mer tydelig hva god SFO-praksis er. Vi har ikke forsket systematisk på temaet, men er ganske sikre på at det ikke er tilfeldig at vi stadig oftere lar oss imponere.

Les mer >>

Skolestarterne rykker i selen

Det er nå det begynner, mottaket av høstens glade barn som aldri har gått på skole før. I barnehagen har seksåringene seniorstatus og rettigheter på linje med en gresk statsansatt. Hvordan blir det når barnet havner innenfor ditt ansvarsområde?

Les mer >>

Velkommen hit, lille venn - 2

Har du lagt merke til at 1.klassingene blir mindre hvert eneste år? Jeg tenker av og til; hvor skal dette ende? Blir det teskje-kjerringer og -gubber av alle sammen? Selvsagt er dette et optisk bedrag.

Les mer >>

Bilde på kurven

Garderoben i SFO er som å komme til en storby for mange av de nye 6-åringene i forhold til det de er vant med i barnehagen.

Les mer >>

Mottak av førsteklassinger

Når vi hører rykter om en SFO eller AKS blir vi nysgjerrige. Når ryktene attpåtil kan dokumenteres blir det interessant for flere. Rundt Kjelsås Aktivitetsskole i Oslo svirrer den positive bakpraten etter høsten. Vi ville gjerne vite hvorfor…

Les mer >>

Foreldremøter i halve august

Hei, jeg leste med glede om Kjelsås’ møte med de minste barna. Veldig bra! Jeg fikk lyst til å fortelle litt om hvordan vi på Uranienborg har mottatt førsteklassinger de siste årene.

Les mer >>