Vil du være med å gjøre en forskjell i barn og unges liv? Dronning Mauds Minne Høgskole (DMMH) introduserer høsten 2025 en helt ny bachelor i Fritidspedagogikk.

Denne utdanningen gir deg verktøyene til å skape inkluderende, meningsfylte og inspirerende fritidsmiljøer for barn og ungdom. Her kombineres kunnskap om lek, kreativitet, friluftsliv og kultur med kompetanse i psykososial helse, ledelse og innovasjon.

Som fritidspedagog vil du kunne planlegge og gjennomføre aktiviteter som skaper glede, mestring og vennskap, samtidig som du bidrar til barn og unges rett til medvirkning. Utdanningen er skreddersydd for å møte behovene i et samfunn preget av mangfold og rask utvikling, og gir deg muligheten til å jobbe innen SFO/AKS, kultur- og fritidssektoren, frivillige organisasjoner og mer.

Gjennom praksis, teoretisk fordypning og et avsluttende forskningsprosjekt vil du utvikle en bred og relevant kompetanse. FNs bærekraftsmål er integrert i alle emner, og utdanningen fokuserer på å skape trygge, inkluderende og bærekraftige miljøer der alle barn får muligheten til å delta aktivt.

Vi har tatt en prat med en av arkitektene bak den nye bacheloren høgskolelektor Ingunn Elder.

1. Hvorfor bør ansatte i SFO/AKS søke bachelor i Fritidspedagogikk ved DMMH?

Ansatte i SFO/AKS som liker å jobbe med barnas fritid og ønsker å utvi de sin kompetanse, vil finne denne bacheloren svært relevant. Utdanningen gir oppdatert kunnskap om hvordan man kan veilede og støtte alle barn bedre. Den legger også vekt på samarbeid med andre voksne, både i og utenfor SFO, og åpner dører for arbeid i ulike deler av fritidsfeltet for barn og ungdom opp til 18 år.

2. Hvordan har dere jobbet med å utvikle dette studiet?

Vi har samarbeidet tett med SFO lokalt og nasjonalt og vi har samarbeidet godt med kulturfeltet for barn og ungdom. Med utgangspunkt i DMMHs visjon `Til barns beste` har vi utviklet en Fritidspedagogisk bachelorutdanning, som vil gi grunn leggende kunnskap om fritidsfeltet for barn og ungdom opp til 18 år. Gjennom utdanningen vil studentene utvikle kunnskap om seg selv som fritidspedagog i tett samskaping med barn og ungdom, ulike profesjonelle og frivillige aktører som finnes i laget rundt barn. I tillegg til grunnleggende kunnskap om barn og ungdoms utvikling og behov, vil studentene ha fag hvor de lærer om innovasjon og entreprenørskap, hvordan forhindre utenforskap og ledelse blant annet. I DMMHs bachelor Fritidspedagog utdanning avsluttes studiet med at studentene gjør et eget forskningsprosjekt knyttet til sine interesser innen feltet barn og ungdoms fritid. FOU prosjektet presenteres på nye og innovative måter før studieslutt. Dersom du velger å starte på med 45 studiepoeng videreutdanning i fritidspedagogikk ved DMMH, har du mulighet til å bygge på til bachelor etter 1.studieår.

3. Kan du fortelle litt om din egen bak grunn fra SFO?

Jeg har jobbet i over 20 år innen skolefritidsordningen, både som daglig leder og som prosjektleder for kvalitetsutvikling av SFO i Trondheim kommune. Det jeg likte aller best var friheten til å jobbe med barnas med virkning i deres fritid. Det å kunne støtte hvert enkelt barns utvikling fysisk og emosjonelt, og utfra barnets utgangspunkt,- uten å ha så mange læringsmål vi skulle rekke, det ga meg som fagperson veldig mye. Samarbeidet med kolleger i ulike aldre og med ulik bakgrunn, samt muligheten til å innovere og utvikle feltet, har vært høydepunkter. Jeg har hatt gleden av å samarbeide med aktører som Olavsfestdagene og nærmiljøet, og disse erfaringene har formet min forståelse av hva som skaper kvalitet i barns fritid.

4. Hva er X-faktoren i bacheloren Fritidspedagogikk?

X-faktorer hos DMMH er lek, nysgjerrighet, kritisk refleksjon og nytenkning som er viktig i alle emner i Fritidspedagogutdanningen. Vi skal gjøre vårt ytterste for at studentene ved DMMH skal få en flott studietid, og at de skal utvikle seg til å bli kreative og omsorgsfulle fritidspedagoger som forstår hvordan de skal samhandle til det beste for alle barn, og at de evner å skape gode samarbeid med andre voksne for å tilrettelegge kvalitativt god fritid for barn og ungdom.

Les mer om studiet her

SFO i Sverige – og Norge…

Vi har kikket litt på läget i det svenske fritidshemmet – svenskenes SFO. Det vi fant klinger litt kjent, eller hur..?

Les mer >>

Observasjon - Sosiale ferdigheter

Denne observasjonsmetoden skal gi en indikator på barns sosiale ferdigheter.

Les mer >>

Bachelor i skolefritidspedagogikk

Endelig skal de første skolefritidspedagoger bIi utdannet i Norge. UIS Læringsmiljøsenteret gleder seg. Her kan du lese mer om studiet og hvordan du kan søke.

Les mer >>

Opplevd kunnskap

Her om dagen leste jeg igjen en statistikk som viser at det mangler fagutdannede i SFO og at dette går utover kvaliteten.

Les mer >>

Observasjonsskjema - frilek

Dette observasjonsskjemaet kan brukes til å se på barns samarbeid under frilek.

Les mer >>

Mobbeboken i farta..!

SFO-Norge gjør det igjen! Tar imot en fagbok med åpne armer. Høstens nye bok for SFO- og AKS-folket freser ut i alle kriker og kroker av landet vårt. Og snart er 25 % av 1. opplaget solgt.

Les mer >>

MedLearn tilbyr fagutdanning

Det første kullet som startet hos Medlearn i 2023 på 120 studenter svært vellykket, med en gjennomføringsgrad på hele 80 %. Dette høye nivået av gjennomføring vitner om både motivasjonen til studentene og kvaliteten på tilbudet.

Les mer >>

Barnesamtale

Det vil være nyttig med systematiske planlagte samtaler med barna for å snakke litt om hvordan de egentlig opplever hverdagen i SFO. Vi viser her et forslag til innhold i slike samtaler fra Krossen SFO.

Les mer >>

Ulik alder - Ulike behov

SFO /AKS utgjør en viktig arena for barns utvikling, lek og sosiale samspill. I tråd med nasjonale retningslinjer og rammeplanen, skal SFO legge til rette for ulike aldersgruppers behov. I hverdagen handler det om å tilpasse aktiviteter og tilrettelegge for ulike modningsnivåer, samtidig som vi søker å skape et inkluderende fellesskap på SFO.

Les mer >>