Les også
Å intervjue barn
Hvordan snakker vi med barn på en anerkjennende måte? Brit Eide gir oss en innføring i temaet.
Les mer >>Læringsarena II – det skjer i SFO/AKS
I 7. klasse får elevene med seg Mini-Anne hjem for å la hele familien trene seg på livredning. Norge ligger helt i verdenstoppen når det gjelder overlevelse etter hjertestans.
Les mer >>ÅRETS BARNEVEILEDER 2023
Bjørn Helge Nerdal fra Eiganes SFO i Stavanger ble torsdag kåret til Årets barneveileder på konferansen Kvalitet i SFO som arrangeres i Tromsø.
Les mer >>Observasjon - Sosiale ferdigheter
Denne observasjonsmetoden skal gi en indikator på barns sosiale ferdigheter.
Les mer >>Opplevd kunnskap
Her om dagen leste jeg igjen en statistikk som viser at det mangler fagutdannede i SFO og at dette går utover kvaliteten.
Les mer >>SFO i Sverige – og Norge…
Vi har kikket litt på läget i det svenske fritidshemmet – svenskenes SFO. Det vi fant klinger litt kjent, eller hur..?
Les mer >>Observasjonsskjema - frilek
Dette observasjonsskjemaet kan brukes til å se på barns samarbeid under frilek.
Les mer >>Ulik alder - Ulike behov
SFO /AKS utgjør en viktig arena for barns utvikling, lek og sosiale samspill. I tråd med nasjonale retningslinjer og rammeplanen, skal SFO legge til rette for ulike aldersgruppers behov. I hverdagen handler det om å tilpasse aktiviteter og tilrettelegge for ulike modningsnivåer, samtidig som vi søker å skape et inkluderende fellesskap på SFO.
Les mer >>Barnesamtale
Det vil være nyttig med systematiske planlagte samtaler med barna for å snakke litt om hvordan de egentlig opplever hverdagen i SFO. Vi viser her et forslag til innhold i slike samtaler fra Krossen SFO.
Les mer >>