Nye muligheter for utdanning og kompetanseutvikling bidrar til å forsterke SFO-arenaen ytterligere.

Med barns oppvekstsvilkår og læringsmiljø i sentrum, tar Høgskulen på Vestlandet (HVL) et viktig ansvar for å øke kompetansen i skolefritidsordningen (SFO). I et samarbeid med Nasjonalt senter for mat, helse og fysisk aktivitet, tilbys det ulike tilgjengelige og tilpassede alternativer for å møte kravene fra både arbeidslivet og samfunnet:

  • Videreutdanning for SFO-ansatte
  • Kompetanseutvikling for hele eller deler av personalgruppen
  • Bachelor i skolefritidspedagogikk

Relevant og gjennomførbart

Videreutdanningen er gratis, nettbasert og består av korte, ukentlige undervisningsøkter som kan kombineres med jobb i en hektisk SFO-hverdag. Studiet består av fire emner, der man kan velge å ta ett eller flere:  

  • Fysisk aktivitet og bevegelsesglede i SFO
  • Lek i SFO
  • Kunst- og kulturaktiviteter i SFO
  • Mat og måltidsglede i SFO

SFO-leder ved Foldnes skole i Øygarden kommune, Ann Elin Street, er en av mange som allerede har gjennomført videreutdanningen og forteller om sine erfaringer.

- Jeg tenker at studiet er veldig relevant for alle som jobber i SFO, både ledere og andre ansatte i SFO. Den er høyst relevant med tanke på implementering av rammeplanen og ikke minst med tanke på til å heve kvaliteten på det arbeidet vi gjør, sier Street.

- For meg som SFO-leder, så er jeg veldig opptatt av at når mine ansatte har vært på kurs eller tatt videreutdanning, så er det viktig at de får brukt det de har lært og at de kan se det igjen i arbeidet som blir gjort. Det har vært veldig synlig for meg at personalet har lært noe nytt gjennom dette studiet.

- Det er gull!

Street trekker særlig frem modellen med korte, digitale undervisningsøkter og praktiske oppgaver i egen SFO som avgjørende for SFO-ansattes muligheter til å gjennomføre videreutdanningen.  

- Det har vært lite forarbeid og det er veldig gjennomførbart. Vi hadde også gruppearbeid under hver leksjon, som er veldig nyttig for å dele erfaringer med andre SFO-er rundt om i landet og få innsyn i deres erfaringer med de praktiske oppgavene.

- Tidsmessig er studiet fullt gjennomførbart og mulig å kombinere med fulltidsjobb eller deltidsjobb. Du har undervisning to timer i uka og arbeidskrav som du kan utføre på arbeidsplassen. Det samme med eksamen, som du også utfører på arbeidsplassen. Det er gull, legger Street til.

Les mer om videreutdanning for SFO-ansatte.

Frist for å søke på emner til våren 2026 går ut 1. desember. Husk også at skoleeiere kan søke om tilskudd i den nye tilskuddsordningen til videreutdanning for ansatte i SFO.

Faglig påfyll for alle

Nasjonalt senter tilbyr også kompetanseutvikling for hele eller deler av personalgruppen, i form av tilrettelagte pakkeløsninger innen tematikkene fysisk aktivitet og bevegelsesglede og mat og måltidsglede.

Forum for oppvekst i Sunnhordland (FOS) har allerede benyttet seg av dette tilbudet, og skolefaglig rådgiver i Stord kommune, Siri Marie Erland, deler noen av sine erfaringer med kompetanseutviklingen.

- Når jeg er rundt på skolene, så er det veldig mange som skryter over kompetanseutviklingstiltaket. Det at alle ansatte i SFO får være samlet bidrar til et mer inkluderende fellesskap, sier Erland.

Hun trekker særlig frem betydningen av å dele erfaringer og viktigheten av et langsiktig tiltak.

- Mange ønsker erfaringsdeling og å høre hvordan man løser ulike ting på andre SFO-er. Det er bra at dette går over tid. Da man får tid til å prøve ut ulike ting på egen SFO og flere får mulighet til å koble seg på, selv om man ikke har vært med helt fra start, legger Erland til.

Høres det interessant ut med kompetanseutvikling for din personalgruppe? Ta kontakt på post@mhfa.no.

Styrket kompetanse og kvalitet i SFO-tilbudet

Høsten 2025 ble tilbudet av SFO-utdanninger ved HVL utvidet til en bachelor i skolefritidspedagogikk. Utdanningen er et nett- og samlingsbasert deltidsstudium over fire år, som gir studentene kunnskap til å støtte opp om barnas helthetlige utvikling gjennom praktiske og estetiske læringsaktiviteter i tråd med rammeplanen. De som har tatt ett eller flere av emnene i videreutdanningen vil få fritak fra disse i bacheloren.

- I takt med utvidelsen av antall barn, må vi også styrke kompetanse og kvalitet i SFO-tilbudet, og det skal den nye bacheloren i skolefritidspedagogikk bidra til, sier prodekan for utdanning, Anne Kristin Rønsen, ved Fakultet for lærerutdanning, kultur og idrett ved HVL. 

Bacheloren er utviklet med mål om å gi kompetanse som gagner hele skolen, ikke bare SFO, og gir flere jobbmuligheter i skolen, SFO, kulturskoler og idrettslag.

- Med den nye bacheloren bidrar HVL til at SFO-ansatte på Vestlandet kan styrke sin kompetanse, og dermed sikre at det er en god sammenheng i hele skoledagen for barna våre, legger Rønsen til.

Les mer om bachelor i skolefritidspedagogikk.

 

Les også

Å intervjue barn

Hvordan snakker vi med barn på en anerkjennende måte? Brit Eide gir oss en innføring i temaet.

Les mer >>

Barnesamtale

Det vil være nyttig med systematiske planlagte samtaler med barna for å snakke litt om hvordan de egentlig opplever hverdagen i SFO. Vi viser her et forslag til innhold i slike samtaler fra Krossen SFO.

Les mer >>

Observasjon - Sosiale ferdigheter

Denne observasjonsmetoden skal gi en indikator på barns sosiale ferdigheter.

Les mer >>

Frístundaheimili på Island

Denne høsten har sju AKS-ledere fra Nordre Aker i Oslo vært på studietur i Reykjavik. Som islandsk fritidspedagog visste jeg ganske mye om hva som ventet oss – og det er helt klart at dette var en faglig reise som satte spor hos oss alle.

Les mer >>

Norsk barneoppdragelse i 1990-årene - De fleste vil ha lydige, veloppdragne og ansvarsfulle barn

Hva slags ferdigheter er det nordmenn ønsker å fremme hos barn? Hvilke ideal for barneoppdragelsen har dagens nordmenn?

Les mer >>

SFO i Sverige – og Norge…

Vi har kikket litt på läget i det svenske fritidshemmet – svenskenes SFO. Det vi fant klinger litt kjent, eller hur..?

Les mer >>

Bachelor i skolefritidspedagogikk

Endelig skal de første skolefritidspedagoger bIi utdannet i Norge. UIS Læringsmiljøsenteret gleder seg. Her kan du lese mer om studiet og hvordan du kan søke.

Les mer >>

Observasjonsskjema - frilek

Dette observasjonsskjemaet kan brukes til å se på barns samarbeid under frilek.

Les mer >>

Haster; Navneskifte!

Det er noen fartsdempere i livet for glade barn på vei. Men i det store SFO-landskapet høstes det daglig små og store suksesser. Her er en av dem…

Les mer >>