Under besøket på Søre Ål SFO i Lillehammer for noen år siden skvatt jeg. De driver nemlig med basehopping på denne tiden av året. Noe som kan passe for flere kanskje?

På ukeplanen la jeg merke til at på mandag stod aktiviteten basehopping. Nysgjerrig lysglimtjeger som jeg er ble baseleder Cecilie spurt om hva dette er.

8-10 barn drev basehopping denne dagen. Det kunne være basehopping fra 1.klasse-basen til 2.klasse-basen. Målet med basehoppingen var at ungene skulle få «smake» på livet der de kom til høsten og bli kjent med de voksne.

SFO-leder Nina Cecilie Nordølum forteller om denne praksisen.

«Til daglig så er vi delt inn i tre baser i SFO. Det er 1.-, 2.- og 3./4.-klassebasene

Vi tilbringer dagene på hver vår base knyttet til klasserommene til barna.

Èn dag i måneden har vi det vi kaller for «basehopping». Da får ti barn fra hver base hoppe over til en annen base og tilbringe sin SFO-dag der. Basehoppingen rullerer mellom trinnene.

Dette gjør vi fordi

  • Barna blir kjent og trygge på alle de voksne som jobber på SFO
  • Barna blir kjent med barna på de andre basene, og det utvikles  vennskap på tvers av trinn
  • De største barna føler mestring når de får være med de små, og de får  da noen som ser opp til dem
  • Barna blir trygge på de klasserommene de skal ha neste skoleår
  • 6-åringene blir tryggere på de større barna som går på SFO. De tør å gå bort til 3.-klassingene i friminuttene for å spørre om de kan være med å spille fotball eller lignende
  •  Vi får et samhold i SFO, og vi skaper gode relasjoner mellom barn og voksne på tvers av basene
  • Vi voksne blir kjent med alle barna som går på SFO, og det er lettere for oss å kunne hjelpe til med konflikter og andre ting som ungene trenger. Før gikk ungene til de voksne på sin base med sine problemer, men nå så er de trygge nok til å kunne gå å snakke med den voksne som er i nærheten uansett hvilken base den er på.

Vi er så fornøyde med de resultatene vi har fått etter vi begynte med basehoppingen, så vi kommer til å ha det oftere enn bare én gang i måneden fra neste skoleår.

Dette er innovasjon på sitt beste, Søre Ål SFO. Vi tar med oss dette litt eksempelet på offensiv utvikling av kvaliteten inn i evalueringen av SFO-tilbudet i Norge som pågår om dagen.

 

Les også

BOK: Eldst i barnehagen og yngst i skolen

Boka handler om lek, læring og overganger. Både barnehage, skole og skolefritidsordning er omtalt både i kapitler hver for seg og felles. Hovedperspektivet i boka er likevel hvordan barn opplever helhet og sammenheng mellom de tre institusjonene.

Les mer >>

"Adle ska me"

Dette er en invitasjon til alle foreldre med barn som skal begynne i 1.klasse på Vardenes skole i august. Slik startet SFO-leder Øystein Vihovde, Vardenes SFO, Stavanger sitt brev til de nye foreldrene første gang i 2015.

Les mer >>

Velkommen hit

I arbeidet med å samle gode eksempler i SFO-Norge, registrerer vi at det blir stadig mer tydelig hva god SFO-praksis er. Vi har ikke forsket systematisk på temaet, men er ganske sikre på at det ikke er tilfeldig at vi stadig oftere lar oss imponere.

Les mer >>

Fra eldst til yngst - samarbeid og sammenheng mellom barnehage og skole

Kunnskapsdepartementet har utarbeidet veilederen "Fra eldst til yngst"

Les mer >>

Trygg og inkluderende overgang fra barnehage SFO/AKS (brukerundersøkelse for Voksne for barn)

Voksne for Barn har fått støtte av UDIR til å utvikle verktøy til bruk i overgangen fra barnehage til SFO/AKS med fokus på relasjoner og vennskap. Les mer om dette her og vi håper du vil sette av noen minutter til å svare på en brukerundersøkelse. Slik kan du bidra til at dette verktøyet/materiellet blir så bra og virkningsfullt som mulig.

Les mer >>

Dagsplaner + barneveiledere = gode overganger

Tilpassing, tilrettelegging og forutsigbarhet er avgjørende for at enkeltbarn skal få gode betingelser for å leke, lære, utvikle seg og mestre i SFO. Gode visuelle dagsplaner kombinert med voksne som vet hvilke barn som trenger ekstra støtte ved overganger er to viktige verktøy i hverdagen.

Les mer >>

En liten historie om samarbeid

Janne er SFO-leder ved Østensjø SFO. I Oslo har SFO’ene vært en kasteball mellom bydel og skoleetat helt siden starten av 90-tallet. Uansett hvor SFO er organisert er den kompetansen som SFO innehar viktig for helheten. Det er denne historien til Janne et eksempel på:

Les mer >>

Forberedelser til høsten

Å møte SFO for første gang kan være noe annet enn å få opplest vedtektene og minne foreldre på at de skal holde orden på tøyet til den håpefulle. Iallefall er det mer fargerikt på Voldsdalen SFO.

Les mer >>

Basehopping i SFO (fra arkivet)

Under besøket på Søre Ål SFO i Lillehammer for noen år siden skvatt jeg. De driver nemlig med basehopping på denne tiden av året. Noe som kan passe for flere kanskje?

Les mer >>