Hvordan tar man imot nærmere 90 seksåringer på en god måte? Midt i en byggeprosess, og i midlertidige lokaler? På Hvalstad SFO har de funnet løsninger som kombinerer struktur, varme og kreativitet. Vi har besøkt dem og fått innblikk i hvordan ferie-SFO og oppstart for 1. trinn er organisert. Her møtes barn og foresatte med både omtanke og oversikt.

På Hvalstad SFO starter tilvenningen allerede før sommerferien. Sammen med rektor ved Hvalstad skole, Ragnhild Sagen, inviteres alle nye førsteklassingers foresatte til tre samlinger på vårparten. To av dem handler mest om skolen, mens den siste handler om SFO. Barna deltar på alle samlingene sammen med sine foresatte. Den siste samlingen holdes på Torstad skole, der SFO midlertidig holder til.


Barna får oppleve typiske SFO-aktiviteter som utelek, sykling, perling, kunst og håndverk, gymsalaktiviteter og planting av solsikker. Foresatte møter ansatte, får informasjon og kan stille spørsmål.

Vi ønsker at både barn og foresatte skal kjenne på trygghet før oppstart. Derfor viser vi frem hva SFO er og hvordan vi jobber. Barna får leke og utforske, mens foresatte kan ta kontakt med oss der og da, sier Nina Wilhelms Leraand, konstituert SFO-leder.

God struktur gir trygghet

Ferie-SFO på Hvalstad er grundig planlagt og tydelig kommunisert. Alle foresatte får tilsendt et detaljert program i forkant. Barna deles inn i mindre grupper som rullerer mellom faste stasjoner. Dette inkluderer gymsal, kunst og håndverk, fotballbane, skolegård og turer i nærmiljøet. De ansatte bruker oransje T-skjorter, og barna får gule vester med navn som de dekorerer selv.

Se program ferie-SFO 1.trinn

Se info foreldre til nye 1 klassinger

 

 

 

«Hvem er jeg?» med personlig skoeske

Hvert barn får en egen skoeske som de dekorerer og fyller med ting de lager eller finner i løpet av dagene. Det kan være tegninger, naturmaterialer, hobbyprosjekter eller minner. Skoesken blir en fortelling om hvem de er og gir en naturlig inngang til samtale og fellesskap i gruppa.

 

 

Praktisk organisering med barnet i sentrum

Hvalstad SFO har over 200 barn, og mer enn 80 av dem er nye førsteklassinger. For å gi best mulig oppfølging fordeles barna på ulike lokasjoner. 1. og 2. trinn holder til på Torstad skole, mens 3. og 4. trinn har base på Asker museum. Alle ansatte samles før oppstart for å avklare roller og ansvar. Barna tas imot med trygghet og ro, og det er god bemanning gjennom hele oppstartsperioden.

Noen barn trenger ekstra støtte i starten. Vi legger stor vekt på å møte hvert enkelt barn, og vi sørger for at vi har nok voksne til å gjøre det, sier Leraand.

Vi har lagt opp til at førsteklassingene får en trygg og aktiv start. De er mye på skolen, med samarbeidsleker og aktiviteter som er tilpasset alderen deres. Vi tar også noen små turer i nærmiljøet for å utforske sammen.

Nina Wilhelms Leraand
Konstituert SFO-leder Hvalstad SFO

Et fellesskap bygges gjennom lek og aktivitet

De første ukene handler om å bli kjent. Gjennom lek, utforsking og felles opplevelser dannes nye vennskap og trygghet. Barna får også besøke Hvalstad skole og møte sine kommende lærere. Dette gjør overgangen til skolestart mykere og mer forutsigbar.

Inspirasjon til andre

Hvalstad SFO viser hvordan god planlegging, tilstedeværende voksne og kreative aktiviteter kan gi barn en trygg og meningsfull start. Har dere gode oppstartsideer eller rutiner som fungerer? Vi i Nettverket! for SFO vil gjerne høre fra deg.

Flere artikler innen Fra barnehage til skole/SFO

Snakkestartere skaper trygghet og trivsel

Trenger du en enkel aktivitet som bygger gode relasjoner nå i oppstarten? Inspirert av Helene Englund Dock og hennes esker med "Pest eller Kolera" har vi laget en egen liste over "snakkestartere".

Les mer >>

Det første året på SFO

Ett nytt og spennende SFO år nærmer seg. Barn og foresatte på 1. trinn skal bli bedre kjent med SFO i disse ukene med oppstart. Disse barna skal vi lære å kjenne, vi skal skape trygghet og tillit, utvise omsorg og bidra med å skape vennskap.

Les mer >>

God SFO-start for barn med ekstra behov for tilrettelegging

En god overgang fra barnehage til skole og SFO er avgjørende for alle barn, men spesielt viktig for barn som har behov for ekstra tilrettelegging. På Tau SFO har vi utviklet rutiner som sikrer at overgangen blir så smidig og trygg som mulig for disse barna. Jeg vil gjerne dele våre erfaringer i håp om å inspirere andre til å styrke sitt arbeid på dette området.

Les mer >>

Bilder på garderobeplassen skaper trygghet

Garderoben i SFO kan oppleves som en storby for mange av de nye seksåringene, sammenlignet med hva de er vant med fra barnehagen.

Les mer >>

BOK: Eldst i barnehagen og yngst i skolen

Boka handler om lek, læring og overganger. Både barnehage, skole og skolefritidsordning er omtalt både i kapitler hver for seg og felles. Hovedperspektivet i boka er likevel hvordan barn opplever helhet og sammenheng mellom de tre institusjonene.

Les mer >>

Barnehageslutt og skolestart

Podkasten Tidligvakt med Sondre og Trond fikk besøk av Terje Wiik i Nettverket! for SFO for å snakke om skolestart.

Les mer >>

Fra eldst til yngst - samarbeid og sammenheng mellom barnehage og skole

Kunnskapsdepartementet har utarbeidet veilederen "Fra eldst til yngst"

Les mer >>

God SFO-start = God skolestart

Vi har alle, både ansatte på skole og SFO, foreldre og barna selv et sterkt ønske om at skolestarten og starten på SFO-året skal bli best mulig. Her er noen tips på veien mot en god start.

Les mer >>

Bli kjent-leker

Veldig mange SFO’er er barnas første møte med skolen og da kan det være smart å ha noen bli kjent-leker som gjør overgangen lettere for 6-åringene. Noen av disse har vi lagt ut på SFOnett før men gode forslag kan ikke gjentas for ofte.

Les mer >>