Janne er SFO-leder ved Østensjø SFO. I Oslo har SFO’ene vært en kasteball mellom bydel og skoleetat helt siden starten av 90-tallet. Uansett hvor SFO er organisert er den kompetansen som SFO innehar viktig for helheten. Det er denne historien til Janne et eksempel på:

Denne artikkelen er kun åpen for medlemmer av Nettverket! for SFO.

For å lese hele artikkelen må du logge inn (øverst til høyre i menyen).
Dersom du ikke er medlem må du melde deg inn for å få full tilgang.

Flere artikler innen Fra barnehage til skole/SFO

Vennskap er viktigst

Dannelsen av et sosialt felleskap med andre barn og voksne står sentralt i den nye rammeplanen for SFO, og hvert enkelt barn skal få en opplevelse av å høre til. Slik sørger vi for at det er trygt og godt å være på SFO.

Les mer >>

Bilder på garderobeplassen skaper trygghet

Garderoben i SFO kan oppleves som en storby for mange av de nye seksåringene, sammenlignet med hva de er vant med fra barnehagen.

Les mer >>

Velkommen til oss, mor og far!

August handler ikke bare om å ta imot nye 1.klassinger. Også foreldrene skal fases inn i SFO-livet!

Les mer >>

Fra eldst til yngst - samarbeid og sammenheng mellom barnehage og skole

Kunnskapsdepartementet har utarbeidet veilederen "Fra eldst til yngst"

Les mer >>

Snakkestartere skaper trygghet og trivsel

Trenger du en enkel aktivitet som bygger gode relasjoner nå i oppstarten? Inspirert av Helen Englund Dock og hennes esker med "Pest eller Kolera" har vi laget en egen liste over "snakkestartere".

Les mer >>

Skolestarterne rykker i selen

Det er nå det begynner, mottaket av høstens glade barn som aldri har gått på skole før. I barnehagen har seksåringene seniorstatus. Hvordan blir det når barnet havner på din SFO og endrer status fra eldst til yngst?

Les mer >>

Velkommen hit, lille venn – bruk av barnets navn

Det er sesong for innskoling av de aller minste. I denne fasen er SFO/AKS en viktig arena for å skape den plattformen hvert enkelt barn trenger på skolen for å kunne blomstre og utvikle seg. Her er del 3 i serien om mottaket av 1. klassinger.

Les mer >>

Trygg og inkluderende overgang fra barnehage SFO/AKS (brukerundersøkelse for Voksne for barn)

Voksne for Barn har fått støtte av UDIR til å utvikle verktøy til bruk i overgangen fra barnehage til SFO/AKS med fokus på relasjoner og vennskap. Les mer om dette her og vi håper du vil sette av noen minutter til å svare på en brukerundersøkelse. Slik kan du bidra til at dette verktøyet/materiellet blir så bra og virkningsfullt som mulig.

Les mer >>

Den (vanskelige) gode overgangen fra barnehage til skole og SFO

Samarbeidet mellom skole, SFO og psykologtjenesten i kommunen gir førsteklassingene ved Østre Halsen skole i Larvik gode forutsetninger for en trygg og forutsigbar skolestart.

Les mer >>