SFO har feiret 20-årsjubileum de fleste steder. Vi er blitt en viktig samfunnsinstitusjon, og er litt som lastebilen. Uten lastebilen stopper Norge, men det gjør sannelig landet også hvis SFO ikke holder åpne dører.
Poenget med denne lille artikkelen er å markere noe vi synes er så ufattelig trivelig. Høsten 2012 gjennomførte Nettverket! for SFO nemlig kurs-prosessen LØFT for barn i SFO i Skedsmo kommune. Skedsmo kommune ligger rett utenfor hovedstaden og har samlet over 50 000 innbyggere til et godt liv. Hovedstaden heter Lillestrøm bl a kjent for nabobyen Strømmen som i mange år har kjempet i toppen av norsk kvinnefotball. Nå har dette laget skiftet navn.
Noe mindre kjent er det at Skedsmo har et godt faglig miljø innenfor oppvekstsektoren, og bl a var helt i forkant faglig da 6-åringene skulle inn i skolen på 90-tallet. Det har vært arbeidet godt bl a med SFO over lang tid, og resultatet er til glede for kull etter kull med SFO-barn i kommunen.
Det trivelige vi gjerne vil formidle er et øyeblikks inntrykk fra Vigernes skole. Etter prosessen får deltakerne sine vel fortjente kursbevis – som viser at de har arbeidet målbevisst med elementene og verktøyene i LØFT for barn i SFO, og gjennomført et eget prosjekt med barn i egen SFO. På Vigernes har SFO-leder Veera Nygaard virkelig sett betydningen av stolte og faglig engasjerte ansatte, og rammet inn dokumentasjonen. Når du kommer inn i SFO, blir du møtt av en vegg med alle kursbevisene! Et viktig signal om at her er kunnskap høyt verdsatt.
Det er viktig at SFO synliggjør sine kunnskaper og ferdigheter – både overfor oppdragsgiver, foreldrene, og nære kolleger, lærerne. Men også overfor samfunnet. Opplæringsprosessen som er gjennomført i over 55 kommuner, LØFT for barn i SFO, samler og sammenfatter klokskapen utviklet i SFO-basene. Ved ekstremt praksisbaserte innspill blir de ansatte oppfordret til å utvikle egen praksis, godt støttet av små virkningsfulle verktøy.
Man kan lett se på teamet til Veera at her er det faglig optimisme, motivasjon og arbeidsglede så det rekker. Det er slikt vi ønsker å se for å kunne bidra til å fremstille potensialet i norske SFO’er og AKS’er. En vel fungerende SFO er en viktig del av grunnmuren i det store oppdraget for skolen; å gi barnet de beste muligheter til å utvikle seg til den beste versjonen av seg selv.