Les også
Opplevd kunnskap
Her om dagen leste jeg igjen en statistikk som viser at det mangler fagutdannede i SFO og at dette går utover kvaliteten.
Les mer >>Kunnskapsfrukten & fremtidens SFO
Se for deg et bugnende epletre med saftige, rødgrønne epler. På hver gren henger det et helt utrolig antall frukt i høstprakt, og du tenker kanskje; - Hvordan er det mulig? Det ligger en helt enorm energi i å skape så mye praktfullt fruktkjøtt.
Les mer >>Fritidshem och SFO – hur är det?
I Sverige har fritids en nesten 50-årig tradisjon. Og det er en selvfølge at den generelle delen av læreplanen for grunnskolen også gjelder for svenskenes svar på SFO.
Les mer >>Observasjon - Sosiale ferdigheter
Denne observasjonsmetoden skal gi en indikator på barns sosiale ferdigheter.
Les mer >>Ulik alder - Ulike behov
SFO /AKS utgjør en viktig arena for barns utvikling, lek og sosiale samspill. I tråd med nasjonale retningslinjer og rammeplanen, skal SFO legge til rette for ulike aldersgruppers behov. I hverdagen handler det om å tilpasse aktiviteter og tilrettelegge for ulike modningsnivåer, samtidig som vi søker å skape et inkluderende fellesskap på SFO.
Les mer >>Mobbeboken i farta..!
SFO-Norge gjør det igjen! Tar imot en fagbok med åpne armer. Høstens nye bok for SFO- og AKS-folket freser ut i alle kriker og kroker av landet vårt. Og snart er 25 % av 1. opplaget solgt.
Les mer >>Norsk barneoppdragelse i 1990-årene - De fleste vil ha lydige, veloppdragne og ansvarsfulle barn
Hva slags ferdigheter er det nordmenn ønsker å fremme hos barn? Hvilke ideal for barneoppdragelsen har dagens nordmenn?
Les mer >>I skyggen av skolen
I Sverige er Fritidshemmet lagt inn under rektors ansvarsområde. Dermed er den svenske versjonen av SFO blitt en del av skolens totale virksomhet. Vi har klippet litt i svenske medier. Kjenner du igjen problemstillingene?
Les mer >>Å intervjue barn
Hvordan snakker vi med barn på en anerkjennende måte? Brit Eide gir oss en innføring i temaet.
Les mer >>