Bjørn Helge Nerdal fra Eiganes SFO i Stavanger ble torsdag kåret til Årets barneveileder på konferansen Kvalitet i SFO som arrangeres i Tromsø.

Blant 89 nominerte til tittelen Årets barneveileder 2023 var det en rørt Bjørn Helge som ble kåret og mottok hyllest foran vel 200 fysisk tilstede i Tromsø og 400 som fulgte digitalt. 

Det var SFO-leder Inger Marie Torstrup ved Eiganes skole som hadde nominert Bjørn Helge og her er litt fra hennes nominasjon: 

- Fra dag en i 2016 har Bjørn Helge vært engasjert. Han ser enkeltelevene, leder grupper i aktiviteter, han tar seg tid i møte med foreldre og han leker. Han er flink på å inkludere elever i lek, brenner for musikk og har både hatt ukulelekurs, rytmemusikk og digital lyd med elevene i SFO.

Overfor kollegene er han observant og stiller opp. Kommer med oppmuntrende ord, tips og ideer til aktiviteter osv. Bjørn Helge er en typisk lagspiller. Samtidig er han flink å stille spørsmål med eksisterende praksis, han bidrar i møtene våre, og nå som han studerer fritidspedagogikk har han uttalt at han ønsker å bidra også faglig inn i personalet.

Bjørn Helge er en av studentene på den nye utdannelsen Skolefritidspedagogikk – bachelor på UIS. I samtaler med Svanaug Lunde ved UIS fikk Terje også høre at Bjørn Helge bidro med inkluderende praksis også som student. 

Det er en verdig vinner som blir den syvende i rekken siden 2017 som blir kåret som Årets barneveileder. På skolen hjemme på Eiganes fulgte elever og kollegaer kåringen live og det ble stor jubel når Bjørn Helge sitt navn ble utropt som vinner. 

Mer bilder og film kommer.

Les også

Barnesamtale

Det vil være nyttig med systematiske planlagte samtaler med barna for å snakke litt om hvordan de egentlig opplever hverdagen i SFO. Vi viser her et forslag til innhold i slike samtaler fra Krossen SFO.

Les mer >>

Ny bachelor HVL- kunnskap er nøkkelen til trygge voksne og barn

Den nye bacheloren i skolefritidspedagogikk ved HVL starter høsten 2025. Du kan søke studiet fra 1. februar og frem til 15. april. Søkere med relevant erfaring som fagbrev i barne- og ungdomsarbeid kan også søke med realkompetanse. Utdanningen er både nett- og samlingsbasert, og går over fire år som et deltidsstudium. Bacheloren tilbys på tre campus i Bergen, Sogndal og Stord.

Les mer >>

Ulik alder - Ulike behov

SFO /AKS utgjør en viktig arena for barns utvikling, lek og sosiale samspill. I tråd med nasjonale retningslinjer og rammeplanen, skal SFO legge til rette for ulike aldersgruppers behov. I hverdagen handler det om å tilpasse aktiviteter og tilrettelegge for ulike modningsnivåer, samtidig som vi søker å skape et inkluderende fellesskap på SFO.

Les mer >>

Tiden er inne for et kompetanseløft i SFO

Fra høsten 2025 tilbys hele tre bachelorprogrammer i skolefritidspedagogikk, spesielt rettet mot ansatte i SFO/AKS. Ved Universitetet i Stavanger (UiS), Høgskulen på Vestlandet (HVL) og Dronning Mauds Minne Høgskole (DMMH). Utdanninger som gir etterspurt faglig kompetanse som kan løfte kvaliteten i SFO og skolen. Flere fagskoler enn noen gang tilbyr fagutdanninger.

Les mer >>

Læringsarena II – det skjer i SFO/AKS

I 7. klasse får elevene med seg Mini-Anne hjem for å la hele familien trene seg på livredning. Norge ligger helt i verdenstoppen når det gjelder overlevelse etter hjertestans.

Les mer >>

Opplevd kunnskap

Her om dagen leste jeg igjen en statistikk som viser at det mangler fagutdannede i SFO og at dette går utover kvaliteten.

Les mer >>

I skyggen av skolen

I Sverige er Fritidshemmet lagt inn under rektors ansvarsområde. Dermed er den svenske versjonen av SFO blitt en del av skolens totale virksomhet. Vi har klippet litt i svenske medier. Kjenner du igjen problemstillingene?

Les mer >>

Å intervjue barn

Hvordan snakker vi med barn på en anerkjennende måte? Brit Eide gir oss en innføring i temaet.

Les mer >>

Observasjonsskjema - frilek

Dette observasjonsskjemaet kan brukes til å se på barns samarbeid under frilek.

Les mer >>