Vi jobber med å kartlegge arbeidet som gjøres med utvikling av SFO i kommunene. Ikke som et forskningsprosjekt – men som et bidrag til arbeidsgruppen som i regi av Utdanningsdirektoratet skal lage underlaget for en stortingsmelding om SFO.

 Og det skjer mye i SFO-landskapet. Mange kommuner   har de seneste årene utviklet gode og tydelige planer for   kvalitet og utvikling i SFO.

 Derfor er det gledelig når det tikker inn en liten   gladhistorie fra en større kommune i Troms – Tromsø.   Der har de nemlig ingen kommunal kvalitetsplan. SFO-   leder Elin Ribe ved Tromsdalen skole forteller.

 

KvalitetsplanerEt femtitalls kommuner har utviklet egne kvalitetsplaner for SFO. Se hele oversikten her. 

 

 «Jeg er nå inne i mitt tredje år som SFO-leder på Tromsdalen skole, og da også i Tromsø kommune. Kvalitet i SFO er ikke et tema som har vært løftet frem og vi har nesten ingen krav til hva SFO skal inneholde i kommunen her. Jeg husker en gang jeg var helt ny i stillingen, og kom opp i en ny problemstilling. Jeg ringte rådgiveren i kommunen med ansvar for SFO. Han var usikker, og lurte på om jeg heller kunne ringe noen av de andre SFO’ene i Tromsø, og høre hvordan de løste utfordringen.

I disse tre årene har jeg ikke hørt noe fra kommunen, og SFO er ikke et tema. Tromsø kommune har sin egen kvalitetsutviklingsplan for Tromsøskolene, men der er SFO tatt ut og dermed ikke nevnt.

Så jeg tok skjeen i egne hender og inviterte, sammen med rektor, SFO-lederne i nettverket vårt til å lage en kvalitetsplan for SFO. Full respons og vi fikk to andre SFO-ledere med i gruppa.  Vi fikk mandat til å utforme en egen kvalitetsplan for SFO for oss i bydel fastlandet.

Jippi. Ferdigstilte planen våren 2017  - og sist høst startet jeg SFO-året med en årsplan basert på kvalitetsplanen. Og som mine ansatte igjen bruker i sine månedsplaner.

Ballen ruller og en prosess er startet for å gjøre planen gjeldende for hele kommunen. Dette gleder mitt SFO-hjerte stort. Om du skulle ønske å ta en titt, klikk på linken

KVALITETSPLAN FOR SFO.Fastlandet.Tromsø 

Det var dagens gladmelding fra Tromsø. Ha en strålende dag og håper det finnes tusenvis av gladhistorier fra det ganske land.»

Herlig, Elin. Jeg tror jeg kan si med sikkerhet at mange kjenner seg igjen i din beskrivelse. Jeg liker veldig godt det du skriver om håndtering av bestikk. For mange erfarer at skjeen nettopp må tas i egne hender for at noe skal skje. Dette arbeidet du og mange andre gjør i landets kommuner, er avgjørende bidrag i arbeidet med å få SFO og AKS ut av skyggenes dal. Selvsagt er kvaliteten i SFO like viktig for barns læring og utvikling som i den øvrige virksomheten på skolen.

Det blir spennende å følge både utviklingen av lokale planer for kvalitet og det arbeidet som nå gjøres med å evaluere og utvikle SFO fra Stortingets side.

Kanskje vi i fremtiden kan bruke både skjeen og andre verktøy til å jobbe for barn i stedet for å kjempe for status og posisjon. Det er lov å håpe.

 

Pst-metoden, lompefabrikken og masse LØFT i møte med Ivar Haug

Vi feirer at SFO/AKS endelig har fått en nasjonal rammeplan samme år som Nettverket! for SFO er 25 år.

Les mer >>

Hilsen fra Guri Melby

Guri Melby er Kunnskaps- og integreringsminister. Hun vil sende en hilsen til alle dere som jobber i SFO/AKS.

Les mer >>

Kompetanse i SFO

Dramatiske oppslag om lærertetthet i skolen og mangel på førskolelærere i barnehagen får rikelig med rom i media. Og bra er det; det er viktig at vi gir barna våre gode utviklingsvilkår. Men hva med SFO?

Les mer >>

Et jevnere utdanningsløp - høringssvar

En ekspertgruppe avga sin utredning med vurderinger av hvilke endringer som bør gjøres, for at barnehager, skoler og SFO kan bidra mer til å jevne ut sosiale forskjeller og øke den sosiale mobiliteten. Vi ønsket å gi tilbakemelding på flere av tiltakene og sendte inn vårt høringssvar innen fristen som var 30.04.24.

Les mer >>

Vi trenger å høre hva dere som ledere tenker og erfarer

Hva slags kompetanse kreves for å jobbe i SFO? Og for å være leder? Som del av et forskningsprosjekt som tar opp dette, og som også ser på arbeidet med ny rammeplan, har vi i dag sendt ut en undersøkelse til alle skoler i Norge med SFO.

Les mer >>

Spørreundersøkelse til SFO-ledere og ansatte

NTNU Samfunnsforskning skal evaluere hvor langt SFO er kommet med innføringen av den nye nasjonale rammeplanen. De ønsker å undersøke hvordan rammeplanen brukes, hvordan den oppfattes som verktøy, og hvordan den eventuelt endrer SFO og sikrer jevnere kvalitet på tilbudet som gis. Vi håper flest mulig, ledere og ansatte vil svare på denne.

Les mer >>

Gratis SFO

Statsbudsjettet for 2016 inneholder en «liten» post som heter forsøk med gratis SFO i fire byer. Da lukter vi på løsninger som kan løfte nesa ned fra gjerdet for sårbare barn.

Les mer >>

Velkommen til Levre SFO

I fjor flyttet elever og ansatte inn i en helt ny skole. Se denne filmen som viser hvordan nye Levre Skole har ivaretatt SFO i de nye lokalene.

Les mer >>

Årsplan i SFO – grunnlag for handling

Rammeplanen for SFO beskriver at den enkelte SFO skal utarbeide en årsplan eller en tilsvarende plan. En plan er en nøyaktig beskrivelse av framgangsmåten for å nå et fastsatt mål eller oppnå et ønsket resultat. En plan er dermed et grunnlag for handling.

Les mer >>