Tour de SFO – som i løpet av en toårsperiode skal innom alle landets regioner - nærmer seg 60 besøk rundt om i baser siden nyttår. Under besøket på Søre Ål SFO i Lillehammer skvatt jeg. De driver nemlig med basehopping for tiden!

På ukeplanen la jeg merke til at på mandag stod aktiviteten basehopping. Nysgjerrig lysglimtjeger som jeg er ble baseleder Cecilie spurt om hva dette er.

8-10 barn drev basehopping denne dagen. Det kunne være basehopping fra 1.klasse-basen til 2.klasse-basen. Målet med basehoppingen var at ungene skulle få «smake» på livet der de kom til høsten og bli kjent med de voksne.

 ---------------

SFO-leder Nina Cecilie Nordølum forteller om denne praksisen.

«Til daglig så er vi delt inn i tre baser i SFO. Det er 1.-, 2.- og 3./4.-klassebasene

Vi tilbringer dagene på hver vår base knyttet til klasserommene til barna.

Èn dag i måneden har vi det vi kaller for «basehopping». Da får ti barn fra hver base hoppe over til en annen base og tilbringe sin SFO-dag der. Basehoppingen rullerer mellom trinnene.

Dette gjør vi fordi

  • Barna blir kjent og trygge på alle de voksne som jobber på SFO
  • Barna blir kjent med barna på de andre basene, og det utvikles  vennskap på tvers av trinn
  • De største barna føler mestring når de får være med de små, og de får  da noen som ser opp til dem
  • Barna blir trygge på de klasserommene de skal ha neste skoleår
  • 6-åringene blir tryggere på de større barna som går på SFO. De tør å gå bort til 3.-klassingene i friminuttene for å spørre om de kan være med å spille fotball eller lignende
  •  Vi får et samhold i SFO, og vi skaper gode relasjoner mellom barn og voksne på tvers av basene
  • Vi voksne blir kjent med alle barna som går på SFO, og det er lettere for oss å kunne hjelpe til med konflikter og andre ting som ungene trenger. Før gikk ungene til de voksne på sin base med sine problemer, men nå så er de trygge nok til å kunne gå å snakke med den voksne som er i nærheten uansett hvilken base den er på.

Vi er så fornøyde med de resultatene vi har fått etter vi begynte med basehoppingen, så vi kommer til å ha det oftere enn bare én gang i måneden fra neste skoleår.

*** 

Dette er innovasjon på sitt beste, Søre Ål SFO. Vi tar med oss dette litt eksempelet på offensiv utvikling av kvaliteten inn i evalueringen av SFO-tilbudet i Norge som pågår om dagen.

 

På Søre Ål SFO møtte jeg 7-8 gutter som var de eneste på perlebordet. Der hadde de funnet Pokeman mønster på pc'en og trivselen samt produksjonen var på topp. 

 

En liten historie om samarbeid

Janne er SFO-leder ved Østensjø SFO. I Oslo har SFO’ene vært en kasteball mellom bydel og skoleetat helt siden starten av 90-tallet. Uansett hvor SFO er organisert er den kompetansen som SFO innehar viktig for helheten. Det er denne historien til Janne et eksempel på:

Les mer >>

Nye foreldre på vei inn: GRIP SJANSEN!

I august kommer de nye kullene med barn. Med på lasset følger oppdragsgiveren din, foreldrene. Benytt sjansen til å skape en knallgod start på et samarbeide om det aller viktigste; barnet.

Les mer >>

Den (vanskelige) gode overgangen fra barnehage til skole og SFO

Samarbeidet mellom skole, SFO og psykologtjenesten i kommunen gir førsteklassingene ved Østre Halsen skole i Larvik gode forutsetninger for en trygg og forutsigbar skolestart.

Les mer >>

Velkommen hit

I arbeidet med å samle gode eksempler i SFO-Norge, registrerer vi at det blir stadig mer tydelig hva god SFO-praksis er. Vi har ikke forsket systematisk på temaet, men er ganske sikre på at det ikke er tilfeldig at vi stadig oftere lar oss imponere.

Les mer >>

Varm velkomst - og dag 2

Om noen uker stiller vi raske og friske på jobb klare til å ta imot nye 1.klassinger. Det gjør de også ved Apeltun skole i Bergen, der SFO-leder Jonny Eriksen har klare oppfatninger om hva de yngste fortjener.

Les mer >>

Velkommen hit, lille venn - 2

Har du lagt merke til at 1.klassingene blir mindre hvert eneste år? Jeg tenker av og til; hvor skal dette ende? Blir det teskje-kjerringer og -gubber av alle sammen? Selvsagt er dette et optisk bedrag.

Les mer >>

Dette klarer jeg selv

Det er en stor overgang å gå fra barnehage til skole og vi ønsker å være med på å gi barna mestringsfølelse. Smestad AKS i Oslo har obligatorisk kurs med sertifisering og diplom etter endt kurset!

Les mer >>

Barnehageslutt og skolestart

Podkasten Tidligvakt med Sondre og Trond fikk besøk av Terje Wiik i Nettverket! for SFO for å snakke om skolestart.

Les mer >>

NY BOK: Eldst i barnehagen og yngst i skolen

Boka handler om lek, læring og overganger. Både barnehage, skole og skolefritidsordning er omtalt både i kapitler hver for seg og felles. Hovedperspektivet i boka er likevel hvordan barn opplever helhet og sammenheng mellom de tre institusjonene.

Les mer >>