Flere ganger hvert år, når jeg forteller hva jeg jobber med og har jobbet med de siste 25 årene møter jeg mennesker som omtaler SFO som oppbevaring. Har vi et omdømmeproblem og hva kan vi gjøre med det?

Da jeg var seks år vokste jeg opp på Averøya, mor var hjemme. Dagene ble brukt til fotball, lek, vennskap og masse selvstendighetstrening. Tenk om noen hadde omtalt det som oppbevaring? Fordi vi ikke helt sikkert kunne måle at det bidro til bedre lese- og skriveferdigheter?

Jeg utfordrer ofte de jeg møter på min vei   som omtaler SFO i slike ordlag. Hva husker du best som seksåring? Bidro leken, god tid og vennene dine til den du er i dag?

Nå tenker du at dette er nok en «alt-var-bedre-før-betraktning». Nei, selvsagt er det ikke det. Barn i dag har foreldre som er i arbeid. Barnehager, skoler og SFO har overtatt oppgaven som livets treningsstudio. Det livet jeg hadde som seksåring, er erstattet med arenaer som bobler over av potensielle venner omringet av barneveiledere som med hjerte og hjerne legger til rette for at barn skal få vise frem en god versjon av seg selv. Selve SFO.  

Jeg har fått et lite bibliotek med gode eksempler 

På Tour de SFO har jeg besøkt 99 SFO/AKS siden midten av januar. Møte med hver enkelt SFO og de menneskene som jobber der har fylt meg med energi og respekt. Jeg har fått et lite bibliotek med gode eksempler fra dere. Noen er delt allerede, men mange kommer ut på www.sfonett.no i tiden fremover.

Når SFO nå blir evaluert er jeg sikker på at innspillene som har kommet fra dere blir gjenkjent i rapporten. Jeg vet, siden jeg har fått noen smakebiter allerede. Det som er ikke får plass i en slik rapport handler om menneskene og energien som finnes der ute. Hva det betyr for barn på SFO?

De fleste som omtaler denne arenaen som «oppbevaring» tror jeg ville elsket SFO som barn. Fordi på alle de 99 jeg besøkte, møtte jeg en tydelig respekt for barn hos de ansatte. I praksis betyr det å tilrettelegge slik at barn uavhengig av alder, kjønn og dagsform møter en SFO hvor trivsel og læring skjer hele tiden.

Øve seg på å være en god versjon av seg selv 

At seksåringer skal kunne få tid og muligheter til å leke, prøve nye ting og etablere gode relasjoner. Øve seg på å være en god versjon av seg selv. At en åpen dør betyr rom som inviterer til rollelek om det er butikkdrift, lekerom eller utkledning.

Når du som forelder kommer forbi voksne som «bare» står og ser på barn. Så er de på arbeid, de observerer barns lek-ferdigheter. I leken lærer barn om egne følelser og blir bevisst på hva de ønsker å holde på med.  De oppdager egne evner og bygger selvbilde. Noen ganger tar leken tid, kloke voksne i SFO vet mye om dette. 

En god SFO er en attraktiv vennskapsarena

Etter hvert som de blir eldre, tilrettelegger SFO for flere organiserte aktiviteter som kan fremme nysgjerrighet og vennskap i tillegg til den frie leken.  Som de tre SFO’ene i Volda som hadde felles klatresilo for 4.klasse. Som når Veitvet AKS inviterer 3. og 4.klasse til «Lego-gruppe». Eller som en SFO i Sortland som hadde E-spill på SFO for 4.klasse. En god SFO er en attraktiv vennskapsarena for barn uansett alder. Fordi vennskap er livsviktig.

Jeg vet at fokus på kvalitet i din SFO ikke handler om å finne plass til alt barn skulle ha gjort. Tid og mulighet til å velge bygger læringskraft. Du som jobber i SFO tar hensyn til at barn er forskjellige og at det krever mye innsats å skape gode vennskapsarenaer for ulike barn i ulike aldre.

Det vi driver med når vi "oppbevarer" ditt barn

På SFO øves det på fremtidens ferdigheter. Kvaliteter som maskiner ikke har. Nysgjerrighet, kreativitet, evnen til å ta initiativ, evnen til å tenke tverr-faglig og empatisk. Det er det vi driver med når vi «oppbevarer» ditt barn. Litt sånn som da du var seks år. Vi kaller det å øve på livsmestring, en forberedelse på resten av livet.

 

Les også

Robuste barn

1 av 3 ungdommer velger å holde seg hjemme fremfor å tilbringe tid med venner. Omtrent like mange sliter med mobbing over tid. Psykiske lidelser blant ungdom øker kraftig.

Les mer >>

Ingen labber rundt’n

Vi har lyst å dele et opplegg vi har her på Mosterøy SFO en gang i året. Det er vår egen versjon av NRK supers serie «Labyrinten». Det er en hektisk og innholdsrik dag med mye action – og den utfordrer barn og voksne på en spennende og morsom måte!

Les mer >>

Språkverkstedet for barn

Vi bestemte oss for å satse offensivt på spåk-stimulering. Resultatet ble blant annet språkverkstedet.

Les mer >>

Kan vi sette en STREK over LEK i fremtidens skole?

Nå som undervisningstiden og skolehverdagen strekkes og bøyes på flere måter, ser mange av oss med et noe bekymret blikk på den leken som stadig får mindre spillerom.

Les mer >>

Det viktigste er å få leke – egne lekminner

Lek er barns primære arena for å uttrykke seg. Derfor er det helt avgjørende at barn får tid og rom til å leke. I SFO/AKS er tiden knapp. Desto viktigere blir det å være på jakt etter tid og mulighet for barns egen lek.

Les mer >>

Opprykk for SFO

Høsten handler om opprykk eller nedrykk for mange fotballsupportere. Nettverket! for SFO feirer i år 20 år – på vegne av alle dere barneveiledere i SFO ønsker vi oss nå et opprykk.

Les mer >>

Rom for lek i skolen

Er leken på vei inn i skolehverdagen? Mye tyder på det når det nå jobbes med å endre både metodikk og innhold i skolen i nye læreplaner. Hva betyr dette for SFO og AKS?

Les mer >>

Ja til JA-uke

Kraftig inspirert av erfaringene fra Romlingen, SFO ved Romolslia skole i Trondheim, har Harestad SFO i Randaberg tatt sjansen. En hel uke er barna blir møtt med ja fra voksne er ramme alvor og spennende SFO-praksis.

Les mer >>

1,2,3 rollelek

Ved hjelp av tre velfylte skap i et klasserom kan du inspirere til et vidt spekter av rollelek på SFO.

Les mer >>