Flere ganger hvert år, når jeg forteller hva jeg jobber med og har jobbet med de siste 25 årene møter jeg mennesker som omtaler SFO som oppbevaring. Har vi et omdømmeproblem og hva kan vi gjøre med det?

Da jeg var seks år vokste jeg opp på Averøya, mor var hjemme. Dagene ble brukt til fotball, lek, vennskap og masse selvstendighetstrening. Tenk om noen hadde omtalt det som oppbevaring? Fordi vi ikke helt sikkert kunne måle at det bidro til bedre lese- og skriveferdigheter?

Jeg utfordrer ofte de jeg møter på min vei   som omtaler SFO i slike ordlag. Hva husker du best som seksåring? Bidro leken, god tid og vennene dine til den du er i dag?

Nå tenker du at dette er nok en «alt-var-bedre-før-betraktning». Nei, selvsagt er det ikke det. Barn i dag har foreldre som er i arbeid. Barnehager, skoler og SFO har overtatt oppgaven som livets treningsstudio. Det livet jeg hadde som seksåring, er erstattet med arenaer som bobler over av potensielle venner omringet av barneveiledere som med hjerte og hjerne legger til rette for at barn skal få vise frem en god versjon av seg selv. Selve SFO.  

Jeg har fått et lite bibliotek med gode eksempler 

På Tour de SFO har jeg besøkt 99 SFO/AKS siden midten av januar. Møte med hver enkelt SFO og de menneskene som jobber der har fylt meg med energi og respekt. Jeg har fått et lite bibliotek med gode eksempler fra dere. Noen er delt allerede, men mange kommer ut på www.sfonett.no i tiden fremover.

Når SFO nå blir evaluert er jeg sikker på at innspillene som har kommet fra dere blir gjenkjent i rapporten. Jeg vet, siden jeg har fått noen smakebiter allerede. Det som er ikke får plass i en slik rapport handler om menneskene og energien som finnes der ute. Hva det betyr for barn på SFO?

De fleste som omtaler denne arenaen som «oppbevaring» tror jeg ville elsket SFO som barn. Fordi på alle de 99 jeg besøkte, møtte jeg en tydelig respekt for barn hos de ansatte. I praksis betyr det å tilrettelegge slik at barn uavhengig av alder, kjønn og dagsform møter en SFO hvor trivsel og læring skjer hele tiden.

Øve seg på å være en god versjon av seg selv 

At seksåringer skal kunne få tid og muligheter til å leke, prøve nye ting og etablere gode relasjoner. Øve seg på å være en god versjon av seg selv. At en åpen dør betyr rom som inviterer til rollelek om det er butikkdrift, lekerom eller utkledning.

Når du som forelder kommer forbi voksne som «bare» står og ser på barn. Så er de på arbeid, de observerer barns lek-ferdigheter. I leken lærer barn om egne følelser og blir bevisst på hva de ønsker å holde på med.  De oppdager egne evner og bygger selvbilde. Noen ganger tar leken tid, kloke voksne i SFO vet mye om dette. 

En god SFO er en attraktiv vennskapsarena

Etter hvert som de blir eldre, tilrettelegger SFO for flere organiserte aktiviteter som kan fremme nysgjerrighet og vennskap i tillegg til den frie leken.  Som de tre SFO’ene i Volda som hadde felles klatresilo for 4.klasse. Som når Veitvet AKS inviterer 3. og 4.klasse til «Lego-gruppe». Eller som en SFO i Sortland som hadde E-spill på SFO for 4.klasse. En god SFO er en attraktiv vennskapsarena for barn uansett alder. Fordi vennskap er livsviktig.

Jeg vet at fokus på kvalitet i din SFO ikke handler om å finne plass til alt barn skulle ha gjort. Tid og mulighet til å velge bygger læringskraft. Du som jobber i SFO tar hensyn til at barn er forskjellige og at det krever mye innsats å skape gode vennskapsarenaer for ulike barn i ulike aldre.

Det vi driver med når vi "oppbevarer" ditt barn

På SFO øves det på fremtidens ferdigheter. Kvaliteter som maskiner ikke har. Nysgjerrighet, kreativitet, evnen til å ta initiativ, evnen til å tenke tverr-faglig og empatisk. Det er det vi driver med når vi «oppbevarer» ditt barn. Litt sånn som da du var seks år. Vi kaller det å øve på livsmestring, en forberedelse på resten av livet.

 

Les også

Frittgående barn

Å overvåke egne barn er bare så 00-talls. Trenden det nye tiåret blir foreldre som opponerer mot dagens trygghetstyranni, skriver Karianne Bjellås Gilje i denne kommentaren i Dagbladet.

Les mer >>

Rapport fra en øde øy

En helt strålende SFO i en av kommunene i Norge som jobber målbevisst med utvikling og kvalitet i SFO-tilbudet har fått diagnosen; lost and gone forever…

Les mer >>

Ingen labber rundt’n

Vi har lyst å dele et opplegg vi har her på Mosterøy SFO en gang i året. Det er vår egen versjon av NRK supers serie «Labyrinten». Det er en hektisk og innholdsrik dag med mye action – og den utfordrer barn og voksne på en spennende og morsom måte!

Les mer >>

- Barn trenger å få leke i fred!

Nettverket! for SFO jobber med media i alle kanaler og forsøker å løfte fram tema som er viktige for barns trivsel og utvikling – hele tiden med SFO/AKS som utgangspunkt. Skal vi lykkes med kvalitetsarbeidet vårt, må vi ha mor og far med på laget.

Les mer >>

Når barn ikke tør

Angst er naturlig og er en nyttig følelse siden den forbereder oss på vanskelige og farlige situasjoner. I SFO opplever vi daglig barn som er engstelige for å prøve nye ting. Jo færre arenaer de mestrer jo større er sjansen for at de har færre lekerelasjoner.

Les mer >>

Leketeorier

Hva er egentlig lek? Hva skjer når barn leker og hvorfor er det så viktig å legge til rette for lek og oppfordre til lek?

Les mer >>

Gladhjørnet i SFO

Ved Årlivoll SFO i Orkdal vil de synliggjøre trivsel og glede. Og det er jo det din SFO/AKS er best på. Å tilby trivsel og glede? Flott – kikk på dette.

Les mer >>

Lekne voksne – hva er det?

Det er avgjørende for barn hvordan du velger å forholde deg til leken. De første ti årene av barnets liv skjer det meste av erfaringsinnsamlingen gjennom leken.

Les mer >>

Vennskap og trivsel i akebakken

På Tour de SFO er vi på utkikk etter de beste vennskapsarenaene. I Volda fikk vi se hvor viktig en akebakke er for å få barn til å vise en god versjon av seg selv.

Les mer >>