Fyll en gymsal med papp, tape, sakser og tusjer. Trekk deg litt tilbake. La dem holde på noen timer. Hva skjer?
Når man jobber i en moderne SFO kjenner man på presset både i forhold til tiden, men også plassen man har til rådighet. Skoledagen blir lengre og følelsen sterkere av å måtte tilby en spennende og underholdende SFO for å stagge kravstore foreldres forventning. I tillegg puster den organiserte pedagogikken oss i SFO-nakken. Som kjent er tiden og lokalene noe man ikke kan gjøre så mye med. Men det du kan gjøre noe med er hva vi fyller rommet og tiden med. Ved å fylle på med enda flere og spektakulære aktiviteter biter vi oss kanskje i halen? Hva med å gjøre tingene enklere? Det er mer verdi i en leke-prosess enn et hastekonstruert og voksenstyrt kunstverk som skal gis til foreldre som et kvalitetsbevis. Det er leken vi skal fremme, og ikke ha så mye fokus på et ferdig resultat.
"Skal vi lære å tenke utenfor boksen som voksne, må vi kanskje få lov å leke litt mer inni boksen som liten"
Det var det som var tanken bak konseptet papperiet. Å la barna bare leke den rene og enkle leken. Den leken du selv lekte som liten når du bygget hytte under kjøkkenbordet eller i skogen. Den gang du var i din egen lille boble i timevis uten at voksne blandet seg inn. Den leken er kjernen i barns utvikling, så den må man ta vare på, og ta på alvor.
Papp ble valgt som materiale fordi det er enkelt å jobbe med og vi har det tilgjengelig overalt. Dette kan du innføre i din SFO. Gjør det enkelt. Og det er enklere enn du tror. Gjør følgende:
Samle masse papp over noen uker. Spør gjerne foreldre om de har esker, store og små, eller ting i papp. Papphylser, skoesker, innleggsplater, hjørner og remser. Så en vakker dag legger dere all pappen i midten av gymsalen sammen med tape, sakser og tusjer. Kjøp gjerne inn noen ruller med pakketape. Når barna kommer inn skal du som voksen følge disse enkle reglene:
- Hold deg på avstand og la barna leke i fred - leeenge
- Ikke ha en plan for hva barna skal lage
- La dette helst foregå fra SFO’en åpner til barna blir hentet
- Observer barna i leken og legg merke til all gleden, mestringen og samarbeidet
- Hjelp dem så lite som mulig om de spør - husk at barnets egne løsninger bidrar til økt mestringsfølelse
Dette kan du gjøre i gymsalen, i et klasserom eller ute når været tillater det. Og det som skjer er helt magisk. Det eneste som kan ødelegge magien er innblanding fra voksne og regler for hva man kan og ikke kan gjøre. Unngå for all del det.
Se ellers www.papperiet.no for inspirasjon.
Jann Svensen Aasebø er tidligere SFO-leder, foredragsholder og forkjemper for gode lekemiljø for barn i SFO.