Når vi nå skal kombinere hjemmeundervisning, hjemmekontor og arrangere barnehage i samme hus kan det være fint med rutiner og forutsigbarhet. Veronica Aurdal Brungot har laget dagsplan i heimen.

Det er en utfordring å aktivisere små barn i et "hjemmekonsern" hvor både læring og jobbing skal gå hånd i hånd. Veronica deler hvordan de har forsøkt å gjøre den nye hverdagen lettere med familiens dagsplan. 

Veronica forteller: Vi har i dag prøvd å lage ein visuell dagsplan (etter inspirasjon frå internett) for å gjer kvardagen vår mest mulig organisert for heile familien og mest mulig forutsigbar for Alina Regine på 5 år.

 

 

 

 

Det heile blei egentlig ein aktivitet i seg sjølv. Der eg har teikna, Alina har farga og Victoria (12 år) har skreve på.
 

Tanken er at vi starta kvar morgon med samlingstund, der oss går gjennom dagen i lag, og Alina kan få velge aktivitet frå leiketidkorta. Tanken er at ho skal velge ein aktivitet ho skal gjer på når Victoria gjer skulearbeid. 

Slik vil dagane hinna også bli meir "lik" kvardagen i barnehagen og ho vil føle forutsigbarhet og tryggheit. 

Vi har også laga nokon kort som eg har valgt å kalle kvalitetskort. Det er forslag til kva vi kan gjer på ilag som familie. Sidan all anna aktivitet og sosialisering uteblir, har vi valgt å bruke den tida til kvalitetstid ilag som familie. Det er nok sikkert ikkje kvar dag oss kjem til å velge og gjere noko i det heile, kanskje har vi lyst å berre gjer ingenting. Kanskje ønsker vi å bruke ettermiddagen kvar for oss. Men vi veit aldri kor lang denne tida vil bli, så eg tenker desse kvalitetskorta kan bli gull verdt.

Her har eg sett opp eit forslag til korleis dagen vår kan sjå ut. Eg ønsker å vise idéen vår vidare til andre som kanskje også set å tenker på korleis dei kan få dagane til å bli mest mulig organisert og ikkje minst forutsigbar for dei yngste barna.
 

Eg ser for meg at dinne dagsplanen vil utvikle seg og forandre seg etterkvart.
Kanskje kan vi få inspirasjon frå dokke også? Legg gjerne ut gode tankar og idéar i komentarfeltet på facebook. 

 

 

Ønsker alle lykke til i tida framover

Veronica Brungot
 

Teknisk knock out i 4. runde - del 1

Noen ganger kan vi føle at det å bli observert av foreldre er en ekstra utfordring som barneveileder i SFO/AKS. At også foreldre kan oppleve hente- og bringesituasjonen som en utfordring, tenker vi kanskje ikke så ofte på.

Les mer >>

Foreldremøte med alt inkludert

På julaften venter jeg mitt tredje barn. På siste ultralyd ble det bekreftet at det blir en ny deltaker i den eksklusive jenteligaen som i dag består av min kone, Oda 7 år og Hannah 1 år. En ting er dermed sikkert, og det er at jeg skal få gleden av å oppleve utallige foreldremøter i barnehager og skole/sfo i årene fremover.

Les mer >>

To-språklige foreldre

I møtet med tospråklige barn og deres foreldre er det nyttig med litt bakgrunnskunnskap. Denne artikkelen er skrevet for barnehager, men er like nyttig for SFO.

Les mer >>

Avtale med foreldre og tilsynsplikten

Vi har fått et lite spørsmål fra en våken SFO-leder. Kan barn være ute uten kontinuerlig tilsyn, hvis vi har avtalt dette med foreldrene?

Les mer >>

Samkjørte foreldre = bedre miljø

Noen ganger gir vi foreldre råd. Det er bra. I dialog med klassekontaktene kan det være fint å ha med seg noen ideer. Her er en fra foreldrene i 2C på en skole jeg kjenner godt.

Les mer >>

Terskel - hva er det?

Oppdragsgiver har talt; De vil gjerne vite hvordan det går i hverdagen med eget barn. SFO kan selvsagt ikke informere alle om alt, men det finnes noen gode erfaringer knyttet til hvordan vi bedrer kontakten med foreldrene.

Les mer >>

Takk til hverdagsheltene i SFO/AKS

På Bolsøya skole SFO har de vært på trappebesøk og kjent på savn og takknemlighet. Fra Nyborg SFO deler vi deres hilsen til ungene i 4.klasse som egentlig skulle hatt premiere på sin årlige musikal nå. Begge strålende eksempler på at jobben din i SFO/AKS kan bidra til at barn opplever litt glede i disse annerledes dager.

Les mer >>

Innspill fra en mor

Nå legges grunnlaget for et godt SFO-liv for nye barn på vei inn porten. Innspillet kom fra en mor i et nettmøte jeg hadde i Dagbladet etter et oppslag om SFO.

Les mer >>

Foreldresamarbeid med tospråklige foreldre

I møtet med de tospråklige barna og deres familier er det viktig at personalet både setter seg inn i de kulturer barna kommer fra og er bevisst sin egen SFO's kultur og normer, og dermed hvilke krav man stiller til barn og foreldre.

Les mer >>