Når vi nå skal kombinere hjemmeundervisning, hjemmekontor og arrangere barnehage i samme hus kan det være fint med rutiner og forutsigbarhet. Veronica Aurdal Brungot har laget dagsplan i heimen.

Det er en utfordring å aktivisere små barn i et "hjemmekonsern" hvor både læring og jobbing skal gå hånd i hånd. Veronica deler hvordan de har forsøkt å gjøre den nye hverdagen lettere med familiens dagsplan. 

Veronica forteller: Vi har i dag prøvd å lage ein visuell dagsplan (etter inspirasjon frå internett) for å gjer kvardagen vår mest mulig organisert for heile familien og mest mulig forutsigbar for Alina Regine på 5 år.

 

 

 

 

Det heile blei egentlig ein aktivitet i seg sjølv. Der eg har teikna, Alina har farga og Victoria (12 år) har skreve på.
 

Tanken er at vi starta kvar morgon med samlingstund, der oss går gjennom dagen i lag, og Alina kan få velge aktivitet frå leiketidkorta. Tanken er at ho skal velge ein aktivitet ho skal gjer på når Victoria gjer skulearbeid. 

Slik vil dagane hinna også bli meir "lik" kvardagen i barnehagen og ho vil føle forutsigbarhet og tryggheit. 

Vi har også laga nokon kort som eg har valgt å kalle kvalitetskort. Det er forslag til kva vi kan gjer på ilag som familie. Sidan all anna aktivitet og sosialisering uteblir, har vi valgt å bruke den tida til kvalitetstid ilag som familie. Det er nok sikkert ikkje kvar dag oss kjem til å velge og gjere noko i det heile, kanskje har vi lyst å berre gjer ingenting. Kanskje ønsker vi å bruke ettermiddagen kvar for oss. Men vi veit aldri kor lang denne tida vil bli, så eg tenker desse kvalitetskorta kan bli gull verdt.

Her har eg sett opp eit forslag til korleis dagen vår kan sjå ut. Eg ønsker å vise idéen vår vidare til andre som kanskje også set å tenker på korleis dei kan få dagane til å bli mest mulig organisert og ikkje minst forutsigbar for dei yngste barna.
 

Eg ser for meg at dinne dagsplanen vil utvikle seg og forandre seg etterkvart.
Kanskje kan vi få inspirasjon frå dokke også? Legg gjerne ut gode tankar og idéar i komentarfeltet på facebook. 

 

 

Ønsker alle lykke til i tida framover

Veronica Brungot
 

Terskel - hva er det?

Oppdragsgiver har talt; De vil gjerne vite hvordan det går i hverdagen med eget barn. SFO kan selvsagt ikke informere alle om alt, men det finnes noen gode erfaringer knyttet til hvordan vi bedrer kontakten med foreldrene.

Les mer >>

Foreldreinvasjon

Det å føle seg velkommen når man henter barnet sitt på SFO er en god følelse. Blir man i tillegg invitert med på det som skjer blir vi varme innvendig.

Les mer >>

Dagens foreldre bruker mer tid på barna

Flere eksperter mener dagens foreldre møter forventninger om en stadig mer aktiv foreldrerolle. De er mer engasjert i barnas små og store gjøremål.

Les mer >>

Gi opplysninger om barnet

Det er noen ganger vanskelig å vite om og når man skal gi ut informasjon til begge foreldre når det er delt foreldreansvar. Her kommer en liten oppdatering.

Les mer >>

Teknisk knock out i 4. runde - del 1

Noen ganger kan vi føle at det å bli observert av foreldre er en ekstra utfordring som barneveileder i SFO/AKS. At også foreldre kan oppleve hente- og bringesituasjonen som en utfordring, tenker vi kanskje ikke så ofte på.

Les mer >>

Barneveiledere savner barna på SFO

Videohilsen fra Veitvet AKS og avis med oppdatering fra ungene ved Borge SFO. De ansatte i SFO og AKS er kreative for å holde kontakten med ungene i disse koronatider.

Les mer >>

Tegnekurs og Kjøreforbibursdag på SFO

Via YouTube deler Jenny fra Varteig SFO sitt tegnekurs. På Hatlane SFO holder de kontakten med ungene via sin egen TV-kanal.

Les mer >>

Tips om info til foreldre

Som ansatt i SFO skriver du med jevne mellomrom beskjeder eller skriv til foreldrene. Men det er ikke alltid at innholdet i skrivene blir lest eller forstått. Kan det være at du uttrykker deg for knotete eller utydelig i disse meldingene?

Les mer >>

Var egentlig alle enige om at det var en fin tur?

Denne ”bloggen” er hentet fra barnehagen men er nok minst like aktuell for oss som har litt større barn vi går på tur med...

Les mer >>